Los Lobos - Llegó Navidad (2019)

Pop / Roots
Label: Rhino

1. La Rama (3:32)
  2. Reluciente Sol (2:45)
  3. It's Christmas Time in Texas (2:51)
  4. Amarga Navidad (2:53)
  5. Arbolito de Navidad (4:01)
  6. ¿Dónde Está Santa Claus? (4:05)
  7. Llegó Navidad (4:00)
  8. Las Mañanitas (2:31)
  9. La Murga (4:06)
  10. Christmas and You (3:34)
  11. Regalo de Reyes (3:08)
  12. Feliz Navidad (2:57)
avatar van Poles Apart
Een kerstplaat van Los Lobos..... Hmmm, ben toch stiekem wel benieuwd wat ze ervan gebakken hebben.

avatar van E-Clect-Eddy
Een album met covers van minder bekende kerstliederen, die wel meer bekend zijn in Latijns-Amerika.
Er staat ook een origineel nummer op, de promotie-single, in hun eigen stijl met een flinke scheut Blues.

Los Lobos - Christmas and You - YouTube - audio

Meer achtergrond info over dit album op de site van het label Llegó Navidad - Rhino Records

De tekststijling op de hoes van "Llegó Navidad" is heel retro, inclusief die afwisselende kleuren.

avatar van E-Clect-Eddy
¿Dónde Está Santa Claus? is een cover van de novelty-hit uit 1958 van de toen 12-jarige Augie Rios. Augie Rios - Donde Esta Santa Claus? (1958) - YouTube -audio een Engelstalig nummer met Latin / Spaanse invloeden.

Het is de tweede single van dit album.
Los Lobos - ¿Dónde Está Santa Claus? - YouTube -audio

Meer ingetogen gespeeld en met zoals te verwachten meer Latin invloeden.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Los Lobos - Llegó Navidad - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Los Lobos - Llegó Navidad
Tussen alle honingzoete kerstalbums van dit jaar duikt Los Lobos op met een geïnspireerde en kruidige mix van Tex-Mex en Latin, die ook na de kerstdagen nog prima smaakt

Het valt ook dit jaar niet mee om tussen de stapels kerstalbums die zijn verschenen iets fatsoenlijks te ontdekken. Toch is er dit jaar ook een heel leuk kerstalbum verschenen en dat is het album van de Amerikaanse band Los Lobos. Llegó Navidad klinkt vooral als een Los Lobos album en het is het soort Los Lobos album dat de Amerikaanse band al een tijd niet meer heeft gemaakt. Hier en daar duikt een kerstbelletje op, maar ik hoor toch vooral heel veel zonnestralen en plezier op dit album, dat het wachten op een echt nieuw album van de band iets makkelijker maakt.

Ook dit jaar zijn er weer stapels kerstalbums verschenen, maar het aantal echt interessante kerstalbums is met groot gemak op de vingers van één hand te tellen. Met afstand het leukste kerstalbum van het jaar komt wat mij betreft van de Amerikaanse band Los Lobos.

Llegó Navidad is zo’n leuk kerstalbum omdat het gelukkig niet het zoveelste kerstalbum is met volledig uitgemolken kersthits in een net wat ander jasje. Los Lobos haalt de meeste van de kerstsongs op het eigen kerstalbum uit Midden- en Zuid-Amerika, met een enkel uitstapje naar het zuiden van de Verenigde Staten en komt alleen helemaal aan het eind van het album met een uitbundige en wat melige versie van het hier wel uitgemolken Feliz Navidad op de proppen.

De band ging bij de keuze van de songs zeker niet over één nacht ijs, maar maakte een selectie uit meer dan 150 songs, waarna de band er nog een eigen kerstsong aan toevoegde. Hier en daar duikt een vleugje kerstmis op, maar voor de rest klinkt Llegó Navidad vooral als een regulier Los Lobos album en het is voor de afwisseling weer eens een grotendeels Spaanstalig en voornamelijk akoestisch Los Lobos album.

Llegó Navidad herinnert hierdoor aan albums als La Pistola Y La Corazon en Acoustic En Vivo, met hier en daar zoals gezegd een feestelijk uitstapje dat van Llegó Navidad toch een kerstalbum maakt. En om de feestvreugde verder te verhogen, worden hier en daar flink wat blazers ingezet en wordt het geluid van Los Lobos van extra warmte voorzien. Llegó Navidad is een album dat de sneeuwvlokken achterwege laat, maar zorgt voor heel veel zonnestralen. Daar is niets mis mee, want we komen hier wel wat vitamine D tekort in de donkere maanden van het jaar.

Natuurlijk is een kerstalbum per definitie niet veel meer dan een tussendoortje, maar er wordt op Llegó Navidad met veel passie gespeeld en gezongen. Voor liefhebbers van vuurwerk op de akoestische gitaar en zang vol gevoel, valt er op het kerstalbum van Los Lobos daarom voldoende te genieten en mij zitten de incidenteel opduikende kerstbelletjes in ieder geval niet echt in de weg.

Zeker de songs die niet zomaar herkenbaar zijn als kerstsongs, zouden niet misstaan op de reguliere Los Lobos albums en zeker niet op de albums waarop Spaanstalige songs en een akoestisch geluid domineren, waardoor het album een waardevolle aanvulling is op het oeuvre van de band.

Llegó Navidad schotelt je met kerst een opwindende schotel van Tex-Mex en traditionele Latijns-Amerikaanse muziek voor en het is een schotel die een stuk lichter en kruidiger is dan de gemiddelde kerstplaat en hierdoor niet als een baksteen op de maag ligt. Op hetzelfde moment durft Los Lobos hier en daar ook buiten de lijntjes te kleuren en voegt het op subtiele wijze invloeden uit andere genres toe, waardoor de Amerikaanse band ook opeens verrassend bluesy en soulvol kan klinken.

Llegó Navidad is een heerlijk kerstalbum, maar het is vooral ook een album dat doet uitzien naar een nieuw album van Los Lobos, want een band die zo geïnspireerd en urgent met kerstliedjes aan de slag gaat, moet ook tot grotere prestaties in staat worden geacht. Hoogste tijd dus voor een opvolger van het al uit 2015 stammende Gates Of Gold, dat ook al liet horen dat de muziek van Los Lobos nog niet aan slijtage onderhevig is. Erwin Zijleman