Tomahawk - Anonymous (2007)

Rock / Roots
Label: Ipecac

1. War Song (3:25)
  2. Mescal Rite 1 (2:53)
  3. Ghost Dance (3:44)
  4. Red Fox (3:04)
  5. Cradle Song (4:11)
  6. Antelope Ceremony (4:00)
  7. Song of Victory (1:13)
  8. Omaha Dance (3:57)
  9. Sun Dance (3:02)
  10. Mescal Rite 2 (5:51)
  11. Totem (3:04)
  12. Crow Dance (3:45)
  13. Long, Long Weary Day (1:23)
avatar van HammerHead
Van de Ipecac site:

Tomahawk’s third release, Anonymous, links the outfit with the Native American culture that bore its name. A thirteen-track album that reverentially explores and reinterprets the darker, more recessed ancestral music created by North America’s indigenous people, the title reflects the countless individuals who contributed to these songs but went un-credited throughout history.

Ik ben benieuwd, al zal dit toch wel behoorlijk anders gaan klinken dan de overige 2 Tomahawk platen.

En ja. het klinkt ook anders. Vergeet Tomahawks's vorige 2 platen maar compleet. Dit is indianenmuziek met gitaar, en geen distorted gitaar zoals we die van Tomahawk kennen. Ook hier slaagt Patton en consorten er weer in om er wat moois van te maken. Open Mindedness is wel een vereiste, dat wel. Voor nu even een 3.5, omdatik Tomahawk als zijnde Tomahawk liever hoor rocken.

avatar van Amongvedder
Dit album had niet de naam Tomahawk mogen dragen.
Zware tegenvaller met de vorige 2 platen in het achterhoofd.

Rock is ver te zoeken, wat niet wil zeggen dat het geen goede plaat is.

Maar de naam Tomahawk schept verwachtingen, die deze plaat niet waar maakt.

Desondanks blijft de heer Patton interessante platen maken.

Na even wennen luistert dit wel weer lekker weg.

avatar van HammerHead
Het is zeker totaal anders dan ik verwacht had als opvolger van Mit Gas. Toch is dit een uitstekende release geworden wat mij betreft. De eerste paar keer dat ik 'm beluisterde had ik nog het gevoel in de maling genomen te worden door de heer Patton. Iets van: "ik ben Mike Patton en kan overal mee wegkomen".
Inmiddels kan ik dit wel één van m'n favoriete releases van het jaar tot nu toe noemen. Zeer aanstekelijk en blijft nog urenlang in m'n hoofd hangen als ik 'm weer eens gedraaid heb. Een ruime 4 sterren is dit wel waard met een optie op nog wat meer.

"Dit album had niet de naam Tomahawk mogen dragen."

Of dit is JUIST de enige plaat die de naam Tomahawk mag dragen. Tis maar hoe je t bekijkt. Tomahawk is toch echt een indiaan gerelateerde naam en dat was de band tot dusver niet. Score blijft voorlopig staan. Moet het wat meer luisteren, maar met nieuwe Neurosis, het geweldige Six Litanies for Heliogabalus en recent Nine Inch Nails werk, komt daar gewoon minder van.
stom eigenlijk

Op luister paal aan het luisteren, revieuw komt later

Wow. Dit had ik niet verwacht, ken Mike Patton vooral van naam maar dit is geweldig. Rock met idianen invloeden, de drums in ghost dancer zijn geweldig. Het album geefde me eerst een wat moet dit voorstellen gevoel maar na ghostdancer was ik verkocht. Orgineler kan bijna niet. Crow Dance is daar het hoogtepunt van met zijn stamdans ritmes. Ik voel me net in een idianen kamp. Een van de beste albums van dit jaar tot zover.

Een terechte 4,0 met grote kans op verhoging

avatar van Mr. B
Goh, ik wordt hier langzaam heel erg nieuwsgierig naar. Zeker na het lezen van deze recensie.

Mr. B schreef:

Kijk op www.3voor12.nl[/url] en ga naar luisteren en kijken en druk op luisterpaal daar staat hij tussen om te luisteren, en het is 100% legaal

avatar van Snowblood
Hoor hem nu voor de 2e keer.... en ben Volledig overtuigd van de 5* !! Op de een of andere manier past het toch ook wel weer in het rijtje Tomahawk albums. Zeker qua sfeer, wat duister, zo nu en dan sinister, alleen is dit duidelijk een thema. (oja, ook zeker qua schitterend artwork, Patton's handelsmerk)

Geweldige plaat, hartstikke goed! Geef het een kans, geef het anders een paar kansen. Ik ben nu al verkocht...

avatar van Mr. B
Eerste indruk....
Waanzinnig goed album!

Mr. B schreef:
Eerste indruk....
Waanzinnig goed album!

avatar van Snowblood

jongens check dit.... Mondo Cane!!

Alleen bij Mike kan dit zo goed klinken..... Dit is van mei dit jaar, in Italie opgenomen. Als dit uitkomt...

Ja ik heb ook al veel video's ervan bekeken. Patton goes Frank Sinatra ofzo. Ik ken nu toch al veel projecten van m, maar ik snap die man nog steeds niet. Wie weet word zn volgende Peeping Tom wel een country plaat. Ik zeg nu zomaar iets geks, maar bij Patton is het nooit raar.

Lage waardering voor deze plaat natuurlijk. Ik moet er nog ietsje meer inkomen, maar het word steeds hoger. Weer een halfje omhoog nu, tot de volgende keer. 4*

avatar van dynamo d
Anonymous is een fantastische plaat. Rock gebaseerd op muziek van de Indianen. Erg goed gedaan. Vooral de drums op Ghost Dance geven kippenvel. Prachtig nummer. Ik kende Tomahawk nog niet, maar ik ga zeker meer beluisteren.
Metal vind ik als genre bij dit album niet zo op z'n plaats. Lijkt me dat dat eerder rock/wereld of rock/roots moet zijn.
Anonymous: 4,5*

oh als je Tomahawk niet kent, staat je nog wat te wachten. Dit is het minst straight forward en minst opgefokte Tomahawk album. De anderen klinken meer als Faith No More met een beetje pepmiddelen.

avatar van dynamo d
ThirdEyedCitizen schreef:

Faith No More vind ik - behalve Epic - niet veel aan. Dus als het als FNM klinkt dan hoef ik die andere albums van Tomahawk niet te kennen.

Tis hyperactiever dan FNM. Was meer een referentiepunt voor hoe straightforwad. Je hoeft geen Bungle, Fantomas of Pepping Tom te verwachten. Tis minder gecompliceerd dan die genoemde, maar nog altijd niet standaard.

Meneer Bungel
Tomahawk vóór deze plaat klonk meer als The Jesus Lizard, wat niet zo raar is met de voormalige gitarist van die band in de gelederen...

avatar van krang74
Niet echt een super-album, helaas.

avatar van mr.Siegal
Ik vind dit persoonlijk het beste Tomahawk album tot nu toe. Muzikaal is het één grote ontdekkingsreis, in tegenstelling tot de eerdere Tomahawk platen, die wat mij betreft wel heel erg goed zijn, maar ook een beetje Faith No More 'Light'. Dit album heeft een compleet eigen smoel en verkent een geheel nieuw terrein in het Patton-genre. Hééérlijk!

avatar van ZAP!
Inmiddels is dit top-10 materiaal geworden, allleen ik heb geen top-10... maar wat een sfeerplaat.