Bremer/McCoy - Utopia (2019)

Denemarken

10. Salig (3:40)
  11. Dråber (5:13)
  12. Determination (4:50)
avatar van Mssr Renard
Prachtige, atmosferische jazz, waarvan ik op internet verneem dat het dub-jazz heet. Dit heeft te maken met gebruik van analoge tapeloops.

Het duo is opgebouwd uit Bremer op piano/electrische piano en tapeloops en McCoy op contrabas. Uitgegeven op het Luaka Bop-label van David Byrne, snap ik niet dat dit zo onbekend is.

Vergelijking met de immens populaire Jan Johansson worden op het internet al gemaakt, maar dit vind ik vele, vele malen beter en mooier.

Ik snap de rare lage waardering ook totaal niet. Op heel veel reviewsites wordt deze plaat de hemel in geprezen. Op Musicmeter kent niemand het, of geeft er een laag cijfer aan. Het is wat is, maar ik vind het in elk geval erg mooi.

Jan Johansson

Ik ga hem direct luisteren

spoon schreef:

Ik ga hem direct luisteren

Ik hoop dat je het wat vind. Ik was erg verrast.

Mssr Renard schreef:

Ik hoop dat je het wat vind. Ik was erg verrast.

Lijkt inderdaad ontzettend veel op Jan Johansson (.en Solopgang is een directe kopie van ?? komt mij heel bekend voor )

Maar we zijn elkaar eerder tegengekomen bij de discussie van Jan Johansson wat gewoon een nietszeggend neuzelplaatje zou zijn volgens u....en hier zie je maar weer hoe invloedrijk onze Jan 58 (!!) jaar geleden is geweest.

Dit is best aardig, maar verre van origineel dus...maar sfeervol zeker.

avatar van Mssr Renard
Het is waarschijnlijk ook verre van origineel, maar het raakt me wel.

Ik denk dat iedereen op deze site wel eens een plaat minder heeft beoordeeld. Ik heb volgens mij over Jan Johansson gezegd dat ik het niet echt een jazzplaat vond, en volgens mij vond ik het ook saai, inderdaad. Maar ik zit wel vaker op een heel ander spoor dan de rest hier.

Ik heb volgens mij nog nooit een plaat een neuzelplaat genoemd of nietszeggend. Ik vind dat niks voor mij. Maar ik kan mij vergissen. Was mijn opmerking op die populaire plaat dan echt zo erg?

Mssr Renard schreef:
Het is waarschijnlijk ook verre van origineel, maar het raakt me wel.

Nee joh, ik plaag je wat.

Ik verbaas me er wel over dat je dit geweldig vind en bij Jan Johansson verre van enthousiast was. Maar dat mag uiteraard en de knikker kan soms raar rollen zie je maar weer.

Misschien dat je Jan Johansson niet zo goed vond omdat je je af wil zetten tegen "de hype"..?? of beledig ik je hier mee?

Bremmer /McCoy hebben meerdere van dit soort atmosferische folk/neoklassiek/jazz albums gemaakt, dus dan weet je wat je met de kerst kunt luisteren