Laïs - 25 (2019)

België
Wereld / Folk
Label: Munich

1. Isabelle (3:36)
  2. Le Renard et la Belette (3:16)
  3. Joskesong (2:53)
  4. Marie Madeleine (2:53)
  5. Les Douze Mois (5:28)
  6. Ik Geniet (3:27)
  7. Soldier and the Lady (2:45)
  8. Jasio U Pana (2:44)
  9. (Houd Uw) Kanneke (3:47)
  10. Tina Vieri (4:10)
  11. La Plus Belle de Céans (3:35)
  12. 't Smidje (2:57)
  13. Chimacum Rain (4:28)
  14. Niets Is voor Altijd (4:17)
  15. Witte Bij (5:30)
  16. Ach Weh des Leiden (3:49)
  17. 't Zoutvat (2:14)
avatar van Lura
Aan het eind van de vorige eeuw bracht het toen nog piepjonge Kalmthoutse folktrio Laïs door dank zij een optreden op het Dranouter festival, waar ze met grote bewondering werden gadegeslagen door Emmylou Harris. De single ’t Smidje deed de rest.

Van hun debuutalbum Laïs werden meer dan 50.000 exemplaren verkocht, ongehoord veel voor een folk album. 7.000 daarvan vonden hun weg naar Frankrijk, doordat ze daar als support act van Sting optraden.

Hun groepsnaam is ontleend aan het Keltische woord voor stem. Het was hun hemelse zang, die toen vele harten veroverden, inclusief het mijne. De zang in opener Isabelle bezorgde me, na het een aantal jaren niet gehoord te hebben, direct weer kippenvel.

Op hun eerste albums bleven ze redelijk dicht bij de traditionele folk. Maar het experiment wordt zeker niet geschuwd in hun repertoire, zoals bijvoorbeeld Joskesong bewijst. Hun eerste twee albums Laïs en Dorothea zijn het best vertegenwoordigd met ieder vier songs. Met cultheld en psychedelische folkzangeres Linda Perhacs zingen ze diens Chimacum Rain.

Maar de luisteraar wordt ook getrakteerd op enkele songs van hun recente albums Midwinter Tales 1 & 2. 25 is een mooie selectie uit het fraaie oeuvre van deze Kalmthoutse dames. De latere albums bewijzen dat hun stemmen meer gerijpt zijn en dat ze gezien hun leeftijd nog zeker met gemak 25 jaar aan vast kunnen plakken.

Laïs live:

• 20/11 : DE KLUIZE – OOSTERZELE (try out)
• 21/11 : DE DJOELEN – OUD-TURNHOUT (avant première)
• 22/11 : HET BOLWERK (Laatste kaarten) – VILVOORDE (première)
• 23/11 : MUZIEKGEBOUW – EINDHOVEN
• 27/11 : T VONDEL – HALLE