Philip Kroonenberg - Some More Time (2019)

Roots

6. Changed (2:47)
  7. I am Not Alone (3:43)
  8. Flowers (1:38)
  9. Dna (2:30)
  10. That Was the Day (3:17)
  11. Holding On (3:12)
  12. Being Together (3:28)
  13. The Best Song (2:35)
avatar van Lura
De wereld van Philip Kroonenberg en zijn gezin stond in november 2016 even stil. Bij zijn vrouw, de liefde van zijn leven, was borstkanker gediagnosticeerd. Tot overmaat van ramp bleek het om een erfelijke variant te gaan, waarop hij en zijn vrouw ook nog eens opgezadeld werden deze boodschap met hun drie dochters te moeten delen. Gelukkig is zijn vrouw intussen genezen verklaard.

Tijdens de lange wachttijden van de vele ziekenhuisbezoeken, waaronder driemaal voor een operatie, schreef Kroonenberg veel in zijn dagboek en liedjes. Het schrijven van die liedjes werd in zekere zin een manier van overleven. Liedjes die zich spontaan aandienden. Hij nam de liedjes thuis in zijn eentje op en vroeg daarna Reyer Zwart of hij er een cd van wilde maken, Zwart stemde toe. Zwart nam samen met Frans Hagenaars de sobere productie voor hun rekening.

De liedjes volgen chronologisch het hele proces van vaststellen van de ziekte tot de genezen verklaring en de uitwerking die het had op de gezinsleden. Ze zijn echter niet op chronologische volgorde op Some More Time terechtkomen.

That Was the Day had dan de opener moeten zijn. Het handelt over de dag van vaststelling van de ziekte en dat men familie, vrienden en kennissen moest gaan inlichten. Het album opent met het vrolijke titelnummer. Op de dag van de tweede, zeer zware operatie, besefte Kroonenberg zich dat bekwame chirurgen in de operatiekamer aan het vechten waren, om zijn gezin meer tijd samen te gunnen. Dat idee ontroerde hem zeer. Opvallend is hier de Toots Thielemans achtige mondharmonicapartij van Hermine Deurloo.

Zelf omschrijft Kroonenberg de muziek als een heel sophisticated soort Americana en beschouwt hij het album als een ode aan zijn vrouw.

Vooral de tekst van het liedje DNA hakte er bij mij behoorlijk in : “Het was kerst en we waren in het huisje in de buurt van haar ouders, waar we ieder jaar rond die tijd heen gaan. We moesten de kinderen vertellen dat wat mama heeft erfelijk is en dat ze dus getest moesten worden. De nacht voor dat moeilijke gesprek beet ik in mijn slaap zo hard op mijn tong dat het bloedde. De ochtend nadat we het hadden verteld kwam dit liedje.”, aldus Kroonenberg.

Zijn oudste dochter Patsy, begin twintig, verzorgt in de nodige liedjes op fraaie wijze de achtergrondkoortjes. Middelste dochter Dunja speelt piano en Lynn speelt kalebas. Alle drie hebben duidelijk de muzikaliteit van hun vader geërfd. Verder horen we Reyer Zwart (bas, elektrische gitaar, lapsteel, piano, banjo en mandoline) en Jeroen Klein (drums). Philip zingt en speelt akoestische gitaar, ukelele en bluesharp.

Bij de cd-presentatie in Het Paard in zijn woonplaats Den Haag op woensdag 25 september zorgen o.a. Jeroen Kleijn (drums), Reyer Zwart (bas) en Theo Sieben (dobro, mandoline) en Dunja Kroonenberg (piano) en Patsy Kroonenberg (zang) voor de begeleiding. Voor overige data optredens zie zijn website.

Some More Time is een urgent album over saamhorigheid, hoop en liefde.