Ground Nero - Divergence (2019)

Belgiƫ

6. Savannah (4:06)
  7. Alacrity (3:52)
  8. Today No Day (3:39)
  9. They Knew (4:20)
  10. Kitezh (The Path) (5:15)
avatar van Alicia
En ja hoor, ze heeft zojuist weer zo'n mooie diepe stem zangert gevonden! Maar dit heugelijke feit is uiteraard niet echt interessant als de muziek verder helemaal niks is!
Nou, dat laatste is gelukkig dus ook tip top dik in orde! De plaat is melodieus, er staan goede songs op, het klinkt lekker stevig en soms zelfs een beetje sinister, inclusief vette gitaren en heel veel zware synths. En ja... natuurlijk is de nodige pathos ook hier weer volop aanwezig. Maar dat soort dramatiek hoort nu eenmaal bij goth/deathrock.

Kortom, dit is wederom een hele toffe plaat voor Alicia's aanstaande griezelfeest! ?

avatar van E-Clect-Eddy
Volgens hij eigen tags op Bandcamp: Gothic Rock, Coldwave, Darkwave, Post-Punk > vind zelf van de paar nummers die ik beluisterd heb, dat het vooral Gothic Rock / Darkwave is, van het betere soort.

Als ik They Know zo hoor, dan zijn ze mogelijk ook fan van Killing Joke's 90s albums.

DIVERGENCE | Ground Nero op Bandcamp

ROZZ
Deze ga ik zeker beluisteren! De bandleden zijn ook al heel lang bezig. Zanger Guido Wampers was zanger in de 80's band Portrait Bizarre, bassist Peter Philtjens en gitarist Nomad (Peter Smeets) waren lid van de 80's band Von Durckheim. Met Ground Nero willen ze die 80's sound nieuw leven inblazen.

Ground Nero -Facebook

ROZZ
Voor mij een van de beste albums van dit jaar. Wat een passie, vakmanschap en overtuigingskracht! Hieronder een interessant interview met gitarist Nomad over hun drijfveren. [url=http://www.darkentries.be/nl/interviews/?iid=798]GROUND NERO

ROZZ
Pure gothic rock in de geest van de allergrootsten. Een album dat als een van de zeldzame van de nieuwe lichting bij mij direct binnenkomt. Ik vind dit beter dan goed! Een band ook met een boodschap en maatschappijkritische teksten. Ga daar maar eens aan staan tegenwoordig.

ROZZ
De laatste twee nummers vind ik ietsje minder maar de overige 8 zijn topklasse!

Goed album alleen vind ik de productie hier een minpunt. Het is veel te hard opgenomen waardoor het niet aangenaam luisteren is, zeker niet met een hoofdtelefoon (het geluid gaat 'rondzingen'). De zanger klinkt soms ook wat te geforceerd vind ik maar al met al een geslaagd album.

Het album nu een paar keer beluisterd en ik blijf erbij dat het te hard is opgenomen maar het zijn wel erg goede songs. Halfje erbij. Een meesterwerk is dit zeker niet, wel een aangename trip terug naar de jaren 80. Kortom een sterk debuut dat je vaker moet luisteren. Nummer 5 in mijn top 10 van dit jaar.

Twee nieuwe songs, eentje is in januari gepubliceerd, de andere wordt dinsdag gepubliceerd. Klinkt goed!

GROUND NERO - In the Blood - YouTube

GROUND NERO Promise - YouTube

Je hebt van die platen die je in eerste instantie niet helemaal op hun merites beoordeelt, simpelweg omdat je het album niet vaak genoeg hebt geluisterd. Vele luisterbeurten verder vind ik dit toch wel een meesterwerkje. Een diepe buiging voor dit album dat het authentieke gothic rock geluid zo overtuigend, treffend en integer weet te brengen. Er is o.a. niet gekunsteld met de zang, de zanger (Guido Wampers -aka Gwijde de Eerste) zingt live zoals hier op het album klinkt. Wat mij vooral aanspreekt is de gepassioneerdheid die dit hele album kenmerkt en de toch wel erg sterke songs, mede dankzij de goede lyrics en mooie melodieën. Vijf sterren geef ik zelden maar het schuurt er wel tegenaan. Halfje erbij. Groeiplaat!

DjFrankie
Ik lees net op Facebook dat Guido Wampers ermee gestopt is in januari. Hij is vervangen door Mark Sayle van Mark E Moon! Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden, vind het wel jammer eigenlijk.

Nieuwe videoclip:
GROUND NERO Promise - YouTube

avatar van jeanmaurice
Nieuw album is vorige maand verschenen met (nieuwe) zanger Mark Sayle. Klinkt wederom als een stevige oldschool gothic rock plaat. Ik heb hem hier in de wachtrij gezet.

Blood Never Sleeps | Ground Nero - groundnero.bandcamp.com