Aki Rissanen - Art in Motion (2019)

geen stemmen

Finland
Jazz
Label: Edition

1. Aeropeans (5:18)
  2. Facts and Fiction (4:44)
  3. Moro Lasso Al Mio Duolo (6:09)
  4. Das Untemperierte Klavier (5:18)
  5. Arborium (3:33)
  6. Cantus Arcticus, Melancholy (6:29)
  7. Seemingly Radical (6:32)
  8. Love Song (3:57)
  9. Alava Maa (4:33)
Mssr Renard
Geweldige en avontuurlijke jazzplaat. Aki Rissanen is een finse pianist die zich laat vergezellen door contrabassist Antti Lötjönen en drummer Teppo Mäkynen.

De muziek ligt wat in het verlengde waarmee GoGo Penguin mee bekend is geworden. Een akoestische, analoge interpretatie van dance/IDM. Aki gebruikt wel veel meer dissonnanten en het geheel is een stuk experimenteler dan GoGo Penguin. Maar het is net zo aanstekelijk. Tegen het einde van de plaat komt de wat meer pure jazz naar boven drijven.

Verder is het typisch scandinavisch. Typisch en ritmisch pianospel en een drijvende, stuwende bas met goede ondersteunende en inventieve drumpartijen. De drumpartijen zijn erg in dienst van de songs. De focus ligt bij dit trio overduidelijk op het pianospel van Aki.

Het luisteren naar deze plaat nodigt uit om de rest van de platen van Aki ook eens te beluisteren.