Slayer - The Repentless Killogy (2019)

Alternatieve titel: Live at the Forum in Inglewood, CA

Label: Nuclear Blast

1. Delusions of Saviour (1:55)
  2. Repentless (3:24)
  3. The Antichrist (3:04)
  4. Disciple (3:49)
  5. Postmortem (3:47)
  6. Hate Worldwide (5:07)
  7. War Ensemble (4:57)
  8. When the Stillness Comes (4:16)
  9. You Against You (4:22)
  10. Mandatory Suicide (3:58)
  11. Hallowed Point (5:36)
  12. Dead Skin Mask (4:57)
  13. Born of Fire (3:21)
  14. Cast the First Stone (3:44)
  15. Bloodline (3:46)
  16. Seasons in the Abyss (5:51)
  17. Hell Awaits (5:21)
  18. South of Heaven (5:24)
  19. Raining Blood (3:32)
  20. Chemical Warfare (5:26)
  21. Angel of Death (5:53)
avatar van Eddie
Hier kijk ik wel naar uit. Goede setlist, waar natuurlijk altijd wat op aan te merken valt. Zo mis ik wat persoonlijk favorieten (Die by the Sword bijvoorbeeld) maar dat zal de pret niet drukken denk ik.

avatar van Metal-D78
prima setlist, komt volgens mij overeen wat ik gezien heb in de IJsselhallen.
twee dingetjes vallen op: deze opnamen zijn van voor dat laatste optreden in Nederland (Tom heeft nog een grote baard en ziet er minder fit uit dan onlangs) en er is volgens mij behoorlijk gesleuteld aan zijn zang. Beeld en geluid lopen niet helemaal (understatement) synchroon.....

Voor de vinylliefhebbers: op de website van nuclearblast.de zijn ook hele fraaie limited editions gekleurd vinyl te koop. Die clip ziet er goed uit zeg!

Ik zie net op setlist.fm dat het 'openingsnummer' vanaf tape zou zijn. Het zijn dus eigenlijk 20 live nummers:

Slayer Concert Setlist at The Forum, Inglewood on August 5, 2017 | setlist.fm

5 nummers van Seasons in the Abyss, 4 van Repentless, 3 van Reign in Blood en 2 van South of Heaven.

avatar van DargorDT
Ik zag Slayer één keer live, in Eindhoven. Tijdens de set kreeg ik het gevoel zwanger te zijn van een werkende drilboor die driftige pogingen ondernam zich een weg naar buiten te banen. Overbodig om te melden dat het niet echt plezierig aanvoelde. Met de verpletterende geluidsmuur die als een stoomwals over mijn oren heen denderde stond ik lijdzaam af te wachten hoe de tijd weg tikte. Blij dat het klaar was. Slayer wilde ik één keer in mijn leven live gezien hebben... Dat heb ik dus geweten.

Desondanks kijk ik ernaar uit dit te horen. Thuis met de koptelefoon is van een drilboor geen sprake en blijft er zowaar iets hangen van de muziek. Overigens best apart dat de band er 28 (!) jaar over deed om weer een officieel live-album uit te brengen. Dat is ongekend.

edit: Ik luister nu. Bij dit soort muziek hangt veel samen met de mix en het geluid. Die geluidsbrei waar ik hierboven over sprak, is gelukkig achterwege gebleven. Ik ben lang zo kritisch niet als sommige MuMe-gebruikers en vind dit uitermate genietbaar. De zang ligt lekker op de voorgrond, de bassen klinken niet te scherp en alles lijkt prima in balans. Ik ga het einde wel halen zo!

avatar van hellboy123
DargorDT schreef:

....
...

In 2003 (opname 2001) hadden we nog de DVD War at the Warfield. Voor mij persoonlijk de eerste live-kennismaking met Slayer, en wat voor één!

War at the Warfield - Wikipedia - en.wikipedia.org

avatar van the crook
DargorDT schreef:
Ik zag Slayer één keer live

Ik ook, in Rotterdam tijdens de Divine Intervention tour. Wat heb ik het vreselijk naar mijn zin gehad die avond! De hele avond in de pit en crowdsurfen. Kan me herinneren dat er bij de ingang werd gewaarschuwd voor de lichtshow, mensen gevoelig voor licht en met epilepsie konden maar beter buiten blijven. Jammer genoeg is het bij die ene keer gebleven, het kwam er gewoon steeds niet van. Gelukkig hebben we nu deze en Decade of Agression (die overigens toch wat gestructureerder klinkt dan deze nieuwe) om tegen ons zwarte hart te drukken!

Ook ik heb Slayer 1x live gezien: in 2011 in Gelsenkirchen met the Big 4. Ze speelden een geweldige setlist van 5 kwartier. Gelukkig had ik goede oordoppen mee, dan hoor je het allemaal toch wat beter ('gek genoeg'). Dit Big 4 optreden is trouwens ook op CD/DVD uitgebracht Mooi dat er nu weer een compleet concert bij is.

avatar van KingMetal
Ik mis wel wat bass in de productie. Of ligt dat aan mij?. Vind bijvoorbeeld battle cry van priest veel vetter klinken.

avatar van Edwynn
Ik zit er wel mee in mijn maag hoor. Want wat klinkt Slayer netjes en schoon. Een vriendelijk kloppende Paul Bostaph die het relaxed tokkelende koppel King en Holt begeleidt en waarover dan Tom Araya dan half begraven in de mix nog enigszins bezeten probeert te klinken. Dan gaat de uitstekende setlist wel aardig ten gronde gericht zijn. Het is niet echt wat ik zocht.

Misschien dat als ik de film nog eens kan zien, dat het wat meer gaat levsn maar de audio is eigenlijk gewoon Kilo Utrecht Tango. Alsof de begeleidingsband van Belinda Carlisle met Tom Araya zit te jammen. Leuk voor op de bruiloft van je jongste zuster maar niet als sluitstuk van de doorgaans vrij moorddadige kronieken van Slayer.

avatar van gigage
Wat reageert dat publiek raar met dat gegil.( ben er snel klaar mee) Voor de rest een leuke setlist van een band aan t eind van zijn Latijn.

avatar van DargorDT
Edwynn schreef:
[...] ....maar de audio is eigenlijk gewoon Kilo Utrecht Tango. Alsof de begeleidingsband van Belinda Carlisle met Tom Araya zit te jammen. [...]

Het zal je opzet niet zijn, maar ik moest lachen

Edwynn schreef:
Leuk voor op de bruiloft van je jongste zuster

Ze ziet me al aankomen.

KingMetal schreef:
Ik mis wel wat bass in de productie. Of ligt dat aan mij?

Ik heb de Nuclear Blast Europese 2LP: die klinkt prima, ook met een goede bas erin. Ik hoef niet aan de knoppen van mijn versterker te gaan draaien.

avatar van gigage
Ik neem aan dat van de final world tour volgend jaar wel iets uit komt. Deze klinkt niet echt goed, met die rare geluidsmix.

gigage schreef:
Deze klinkt niet echt goed, met die rare geluidsmix.

Wat is er dan raar aan en waarvan heb je 'm beluisterd?

avatar van morketronen
op spotify beluisterd. de drums zijn veel te soft, de gitaren niet goed gedefinieerd en verzanden in een brei, araya's vocals teveel naar voren waardoor het verval in zijn stem meer opvalt. zo is slayer wordt een leuk bandje voor achtergrondmuziek met een kopje thee.

vergelijk met de mix van decade of aggression. op spotify klinkt die veel te schel, maar wel met een mix die meer recht doet aan de power van slayer.

terzijde, ik heb me er nooit toe kunnen zetten slayer te zien met gary holt (laatste keer voor mij was in 2008). voor degenen die dat wel hebben gedaan: komt het geluid op deze plaat een beetje overeen met slayer na hanneman?

avatar van Sir Spamalot
Via Spotify én met hoofdtelefoon heb ik deze beluisterd (want ik heb sinds een kleine maand een betalend abonnement) en het viel me ook op: drums die heel braaf klinken met een drone van gitaren en een hoorbaar ouder wordende Tom Araya, of dat laatste moet aan andere omstandigheden hebben gelegen.

Decade of Aggression uit 1991 klinkt verwoestender, maniakaler, voor mij ook beter. Natuurlijk vliegt deze op mijn verlanglijst: twee livealbums en één live-EP sinds 1981, opmerkelijk in onze huidige tijden waar sommige groepen haast na iedere toer een livealbum uitbrengen. Enkel aan de hand van het echte ding (vinyl / cd) kun je goed oordelen over het totaalgeluid, maar het viel me niet mee.

avatar van gigage
What they say. Plus die galm bij het publiek.
Sir vergeet de big 4 release nog, niet? Met Hannemann toen nog.

avatar van Desert
Voor zij die er ook wat beeld bij willen.

De albumrelease was mij helaas ontgaan moet ik eerlijk toegeven.

avatar van Eddie
Dit is de enige slayer plaat die ontbreekt in mijn collectie. Reden is dat ik het drumgeluid echt verschrikkelijk vind, alsof Paul natte kranten op zijn floortoms heeft. Ligt dat aan de lage bitrate van Spotify (Wel premium) of is de cd ook zo dramatisch?

avatar van da dude
Eddie schreef:
... of is de cd ook zo dramatisch?

De CD klinkt prima, in ieder geval niet "vlak", "braaf" of "alsof Paul natte kranten op zijn floortoms heeft".
Er zit echter wel een flinke echo in de mix zoals gigage ook al aangeeft, ik gok dat dat "The Forum" net zo'n galmbak is als bv de IJsselhallen. Maar ik vind het niet storend.

da dude schreef:

Ok, Tnx. Dan ga ik deze alsnog in huis halen

avatar van B.Robertson
Eddie schreef:

Heel herkenbaar Eddie. Deze nu pas op CD gekocht omdat Large 'm afgeprijsd heeft en ik in een Slayer-bui ben. Eerder ging ik niet in op de gekleurd vinyl aanbieding. Ik betaal overigens ook wel eens het volle pond hoor, de LP van Repentless had ik destijds in de pre-order staan.

De setlist bevat zo onderhand veel standaardsongs die ze altijd al spelen (gespeeld hebben). Ook geen verrassende opbouw. Zie je op setlist.fm het laatste Slayer-concert op 30/11/2019, zelfde locatie dacht ik, dan hebben ze de zaken voor hun doen aardig omgegooid met South of Heaven als openingsnummer en o.m. Show No Mercy in de set. De voorspelbaarheid was voor mij de reden The Repentless Killogy eerst te laten liggen. Een jaar eerder dan deze opname zag ik Slayer voor een derde en laatste X op Into the Grave in Leeuwarden en die goede indruk wou ik ook mede bewaren.

Heb de CD nu draaiende en dat geluid is niet best bij Repentless en met name de drums klinken belabberd. En een publiek erbij à la Live Undead maakt het ook storend. Van wat ik gezien heb was het volume alle keren draaglijk zonder oordoppen dus vandaar dat dat publiek erdoorheen komt met dat gegil. Dat geluid trekt gaandeweg bij en dan komt het in vergelijking met Decade of Aggression idd. wat gepolijst over en mist het optreden de furie en venijn van weleer, al slaat de aankondiging van War Ensemble wel bij mij aan. Duurt evenwel niet lang of ik zit weer in een relaxte modus ipv. dat ik opgefokte agressie op een gepaste manier kan afreageren. Tot zover disc 1.

Met disc 2 is de hoop op een spetterende uitvoering van Chemical Warfare gevestigd en onderga ik rustig het gebodene. Wat de hoes betreft heeft men zich andermaal weer eens in lelijkheid overtroffen. Niet iets waar ik mee wil rondlopen. Heb vorig jaar een exclusief scratch logo-shirt gekocht bij Large, dus alleen vrij groot SLAYER en was er blij mee. Deze CD draagt bij tot een uiteindelijk verzadigd gevoel omdat ik alles van Slayer verder al had, inclusief 3 DVD's. De DVD Still Reigning ken ik dan weer niet. Tot zover mijn beslommeringen omtrent Slayer.

B.Robertson schreef:

Om die reden zal ik ook nog wel een keer tot aanschaf overgaan ben ik bang Ik wil ook van Slayer gewoon de collectie helemaal compleet hebben.

De setlist op deze plaat is wel heel erg save, ik had eigenlijk wel graag gezien dat ze bijvoorbeeld 'At Dawn They Sleep', 'in the name of God' of 'Evil has no Boundaries' eens zouden spelen (om zo maar eens wat persoonlijke favorieten te noemen die altijd wat onderbelicht zijn gebleven).

avatar van B.Robertson
En toch, die uithaal van Tom Now I Shall Reign in Blood! is best wel weer lekker en zulke kleine details maken veel goed. Ik vind het persoonlijk jammer dat South of Heaven live zo onderbelicht is gebleven, ben ook wel een beetje flauw van Mandatory Suicide.

avatar van Eddie
Vandaag eindelijk aangeschaft. Om de collectie compleet ge maken. Ik blijf het een matige live registratie vinden. Hey is wel gespeeld en de song keuze is ook niet verkeerd, alleen vind ik het (bass)drum geluid ver beneden alle peil.

Inderdaad, het geluid is niet al te best, vooral in het begin. Maar al met al een leuke aanvulling op de collectie voor een mooie prijs. Prima songs, alleen Bloodline - matig gezongen - had voor mijn part mogen ontbreken. Het einde is natuurlijk spetterend, derhalve 4,0 sterren.

Aardige plaat en fijn om in de collectie te hebben. Op een of andere manier vind ik de productie niet optimaal. Erg jammer.