GoGo Penguin - Ocean in a Drop (2019)

Jazz
Label: Blue Note

1. Time-Lapse City (3:55)
  2. Control Shift (7:08)
  3. Four Corners (4:29)
  4. Ocean in a Drop (4:19)
  5. Nessus (2:50)
avatar van Mssr Renard
Deze EP is aanstaande en ik ben er heel benieuwd naar.

De eerste song (Time-Lapse City) is reeds te beluisteren op youtube en bandcamp. En deze klinkt alweer erg lekker.

Ocean in a Drop is overigens al een bekende song. Sterker nog, deze staat al op de live-EP uit 2016.

avatar van Mssr Renard
Deze EP is echt erg geslaagd. Maar deze EP is zoveel meer dan alleen een tussendoortje. De band maakte een tour waarbij ze (nieuwe) muziek zette onder de film Koyaanisqatsi. Een geslaagde tour en deze songs zijn daar het resultaat van.

De plaat begint erg geslaagd met het mooie Time Lapse City waarvan we al een maand mochten genieten. Het nummer wordt gekenmerkt door stuwende drum- en contrabaspartijen, die het mooie veelzijdige en altijd melodieuze pianospel van Illingworth begeleiden.

Control Shift is echt insane. Voor het eerst dat Nick Blacka een electrische bas speelt. En wat klinkt het funky. Een waanzinnige en energieke funkfusiontrack.

Ook Four Corners is een wat druk aandoende song met veel aandacht voor melodie, terwijl drummer Turner heerlijk tekeer kan gaan.

Ocean in a Drop is al wat ouder en speelden ze al een tijd live (zie ook de live-EP). Dit is een wat rustigere track met veel ruimte voor de contrabas van Blacka.

Nessus is een solo pianostuk. Een mooie afsluiter van deze gave EP.

avatar van Mausie
Ik vond A Humdrum Star leuk, maar heb er nooit echt goed in kunnen komen. Alleen Raven en Bardo bleven mij echt bij. Maar deze nieuwe EP is andere koek. Vanaf de eerste klanken word ik erin gezogen. Dit zou zo maar eens een van de verrassingen van het jaar voor mij kunnen zijn.

Mausie schreef:

Ik ben benieuwd naar je eindoordeel (score).

avatar van Mausie
Mssr Renard schreef:
Ik ben benieuwd naar je eindoordeel (score).

Dikke 4*. Erg fijn EP'tje. Inhoudelijk kan ik er niet veel zinnigs over zeggen, ik ben een jazz leek. Maar ik ben blij dat de piano meer aanwezig is dan op de vorige plaat.

avatar van Broem
Een band die vanaf het album ‘Man Made Object’ uit 2016 zachtjes aan mijn muzikale hartje aan het veroveren is. Lekkere fusion die met een ongekende speelsheid ter ore wordt gebracht. De inbreng van de piano is daarbij, op dit album, onmiskenbaar. Heerlijk groovy en ‘n mooie productie.