Céu - APKÁ! (2019)

3. Forçar O Verão (3:11)
  4. Corpocontinente (3:31)
  5. Pardo (4:33)
  6. Nada Irreal (4:10)
  7. Make Sure Your Head Is Above (3:18)
  8. Fênix do Amor (4:09)
  9. Rotação (3:16)
  10. Ocitocina (Charged) (5:07)
  11. Eye Contact (3:16)

met Tropkillaz

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Eerste single Coreto klinkt vertrouwd, ik gok dat Apká! in het verlengde van het erg sterke Tropix zal liggen en daar heb ik totaal geen probleem mee. Jammer dat het album niet op Spotify staat.

Het staat wel Spotify maar is hier niet beschikbaar APKÁ! by Céu on Spotify

Ook alleen op de Braziliaanse versie van iTunes.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Vreemde keuze, aangezien haar vorige albums wel allemaal op Spotify staan. Nou goed, dan maar via YouTube streamen.

avatar van E-Clect-Eddy
Ik wacht wel tot eind oktober wanneer de release-lawine over haar hoogtepunt is en er meer tijd is.

avatar van Minneapolis
panjoe schreef:

Die Youtube nummers zijn, op de singles na, ook geblokkeerd. Het album moet geheim blijven boven de evenaar lijkt het.

avatar van E-Clect-Eddy
Blijkbaar niet voor lang want op dit moment staat op iTunes dat het op 26 juni uitgebracht gaat worden.

avatar van E-Clect-Eddy
Ook Forçar o Verão is als single beschikbaar gekomen.

CéU - Forçar o Verão - YouTube - audio

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Céu - APKÁ! - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Céu - APKÁ!
Céu begint ook op APKÁ! weer bij de Braziliaanse muziek, maar sleept er vervolgens van alles bij, wat resulteert in een avontuurlijk en eigenzinnig, maar ook aanstekelijk album

De Braziliaanse muzikante Céu neemt de tijd voor haar muziek, maar ieder album dat ze aflevert is bijzonder. Het geldt ook weer voor het met enige vertraging verschenen APKÁ!, dat minstens net zo intrigeert als zijn voorgangers. De muzikante uit São Paulo begint ook dit keer bij de Braziliaanse muziek, maar gooit er vervolgens een bak elektronica en een enorme berg invloeden overheen. APKÁ! verschiet vrijwel continu van kleur, is geen moment in een hokje te duwen en fascineert eindeloos, maar het is ook een heerlijk album dat de zomer nog even omarmt. Alles dat Céu doet vind ik goed, maar de groei is er nog steeds niet uit. Indrukwekkend.

De Braziliaanse muzikante Céu, overigens geboren als Maria Do Céu Whitaker Poças, debuteerde precies 15 jaar geleden met een album vol zwoele en verleidelijke klanken. Het titelloze album van de muzikante uit São Paulo stond bol van de invloeden uit de Braziliaanse muziek, maar het knappe van het debuut van Céu was dat ze het al opvallend bonte palet met invloeden uit de muziek van haar vaderland wist te verrijken met 1001 andere invloeden, waaronder invloeden uit de Cubaanse en Afrikaanse muziek, maar ook zeker invloeden uit de Westerse popmuziek, die ze rijkelijk opsnoof toen ze een tijd in New York verbleef.

Céu vond met haar debuut aansluiting bij een eigenzinnige Braziliaanse muzikante als Cibelle, maar ging ook nadrukkelijk haar eigen weg. Op de albums die volgden werd deze weg alleen maar eigenzinniger en sleepte Céu er niet alleen meer elektronica, maar ook steeds meer invloeden bij. Het heeft er voor gezorgd dat ik Vagarosa uit 2009, Caravana Sereia Bloom uit 2012 en Tropix uit 2016 net zo veel, of misschien zelfs nog wel meer, kan waarderen dan het geweldige en terecht wereldwijd bejubelde debuut van Céu.

De Braziliaanse muzikante neemt tot dusver de tijd voor haar muziek, waardoor we ook dit keer meerdere jaren hebben moeten wachten op nieuwe muziek. APKÁ!, het vijfde album van Céu, is er overigens al even, maar was eerst niet in Nederland verkrijgbaar en vervolgens niet te vinden op de streaming media diensten. Inmiddels is het album zowel digitaal en fysiek verkrijgbaar en kunnen we ook in Nederland volop genieten van de nieuwe muziek van de Braziliaanse muzikante.

Céu opereert nog altijd vanuit São Paulo, maar haar muziek kent ook dit keer geen grenzen. APKÁ! werd gemaakt met hetzelfde team dat ook verantwoordelijk was voor het uitstekende Tropix. Het zijn muzikanten en een producer aan wie je het maken van Braziliaanse muziek kunt toevertrouwen, maar die ook niet bang zijn voor andere invloeden. Van die invloeden sleept Céu er weer talloze bij op APKÁ!. Ook op haar nieuwe album verloochent de Braziliaanse muzikante haar afkomst niet, maar invloeden uit de rijke tradities van de Braziliaanse muziek krijgen ook dit keer gezelschap van zoveel invloeden dat je maar op het puntje van de stoel blijft zitten om niets te missen.

Het verwerken van meerdere invloeden is op zich niet zo heel bijzonder, maar Céu gaat er op APKÁ! weer behoorlijk ver in. Het ene moment domineren zwoele Braziliaanse klanken, maar de eigenzinnige elektronica kan het zomaar overnemen en vervolgens doorslaan richting klanken die associaties oproepen met de muziek van Kraftwerk. Het is maar een van de vele uitersten op het nieuwe album van Céu, dat ook opzichtig kan flirten met pop of aan de haal kan gaan met funk, reggae, psychedelica, Afrobeat, hiphop en met wat eigenlijk niet, met een vleugje Talking Heads als bonus.

Op hetzelfde moment zijn de Braziliaanse zonnestralen ook nooit ver weg en keert het verlangen naar de zomer even in alle hevigheid terug. Céu laat zich op APKÁ! echt geen moment in een hokje duwen en experimenteert er driftig op los, maar een zwaar of ontoegankelijk album is het geen moment. Iedereen die de muziek van Céu kent weet al lang hoe laat het is. Iedereen die haar muziek niet kent moet echt eens gaan luisteren. Erwin Zijleman

avatar van Minneapolis
Bij mij is het punt van verzadiging wel aangebroken. Het verfrissende is er af.
Coreto is wel een goed gekozen single.