C.O.B. - Spirit of Love (1970)

Folk / Rock
Label: CBS

1. Spirit of Love (4:03)
  2. Music of Ages (3:53)
  3. Soft Touches of Love (4:51)
  4. Banjoland (3:35)
  5. Wade in the Water (4:34)
  6. Scranky Black Farmer (4:36)
  7. Evening Air (3:26)
  8. Serpent Kiss (3:59)
  9. Sweet Slavery (5:11)
  10. When He Came Home (3:58)
avatar van willemmusic
C.O.B. staat voor Clive's Own Band (en niet zoals bij AllMusic: Original).
Clive? Palmer! natuurlijk, te horen als lid van The Incredible String band op hun debuut, een lp met diverse nummers van elk lid, waarvan Clive's ongetwijfeld autobiografische 'Empty Pocket Blues' de leukste is (en Robin Williams 'October Song' de mooiste). ISB, voortgekomen uit de in de vroege 60-er jaren belangrijke Edinburgse folkscene, met als stopperspil Clive. Palmer weet als Londenaar in het hoge noorden met zijn banjo folkliefhebbers naar zich toe te trekken, maar vooral zijn excentrieke levensstijl werkt als een magneet. Bereisd, in den vreemde vreemde gewoontes en instrumenten opgedaan, organiseert hij 'concerten' rondom een tent in een verlaten fabriekshal, op een gekraakte etage (je moest via een touw door het venster naar binnen), of gewoon in de pub, waar hij een vaste avond kreeg (en gratis drank uiteraard). Naam: the Incredible Folk Club. Geen vetpot, Clive leefde wekenlang op uitsluitend aardappels en kon dag en nacht zijn tweedkostuum niet uit vanwege de koude in die fabriek. Met een platencontract op Elektra(!) gloorde voorspoed, maar Clive verliet de ISB om nieuwe muzikale ideeën op te doen in Afghanistan, ja! dat kon toen nog. Na jaren zwerven teruggekomen, bleek ISB op succeskoers en begon Clive welgemoed opnieuw. Wat duo's en bandjes en dan dus dit C.O.B.
Een lp met prachtige songs! Ik zou zeggen: even doorbijten op het iets te lieve titelnummer en je zult genieten van middeleeuwse sagen, briljant banjospel (hoe geheel anders klinkt de folkbanjo t.o.v. het C&Wgetokkel), alles karig doch adequaat geïnstrumenteerd met ernstige, licht excentieke zang. Mijn favoriet: Scranky Black Farmer, een werkelijk schitterend lied, hoewel het nèt iets te lang doorgaat...
Maar alles is een beetje vreemd en excentriek op deze plaat, die decennialang gèkmakend moeilijk te vinden was, maar nu gewoon op YouTube staat....

avatar van Ducoz
Ik heb hem inmiddels op LP, inderdaad geen makkelijk te vinden plaat. Maar onlangs wel op Tapestry uitgekomen en er gaat (ook zie je die niet vaak) een jaren 90 bootleg rond. Die heb ik. zal hem zo maar eens opleggen.

avatar van willemmusic
Hun tweede lp, die ik nog ietsje mooier vind, heb je ook al, zag ik... , je moet een serieuze verzameling folk hebben, Ducoz. Gefeliciteerd met de aanschaf en nog bedankt voor het toevoegen van Tom Rush '70 !

avatar van Ducoz
willemmusic schreef:

Ik timmer aardig aan de weg Twee maanden onderweg en er komt zat bij.