Oiseaux-Tempête - From Somewhere Invisible (2019)

Frankrijk
Rock / Avant-Garde
Label: Sub Rosa

1. He Is Afraid and So Am I (9:13)
  2. In Crooked Flight on the Slopes of the Sky (4:08)
  3. We, Who Are Strewn About in Fragments (9:36)
  4. Weird Dancing in All-Night I (3:46)
  5. Weird Dancing in All-Night II (2:48)
  6. The Naming of a Crow (13:15)
  7. Out of Sight (3:33)
avatar van Ataloona
Oiseaux-Tempête breidt op deze nieuwe plaat haar experimentele soundpalet uit met dank aan een aantal niet te versmaden gastartiesten (die ook al frequent op tournee het podium deelden met deze band). Line-upje hoor!

G.W.Sok | vocals on tracks 01, 03 & 06
Mondkopf | analog synths, electric guitar
Jessica Moss | electric violin
​Radwan Ghazi Moumneh | electric buzuk, modular system
Frédéric D. Oberland | electric guitar, analog synths, mellotron, alto sax, flute, bells
Stéphane Pigneul | electric bass VI & bass, modular system, analog synths
Jean-Michel Pirès | acoustic & processed drums, percussion & bells

Oiseaux-Tempête staat bekend als een band (na ja, duo met een loyale groep gastmuzikanten om zich heen) die alsmaar op tournee is. Studioplaten worden doorgaans opgenomen en verder bewerkt al zijnde 'on the road'. Dat leverde al platen op die sterk verweven zijn aan de gebieden waar het voorname werk voor die albums werd verricht (voornamelijk Mediterraans gebied rondom Griekenland, Turkije en de Italiaanse eilanden). De vorige studioplaat, Al-'An, werd daarentegen opgenomen in Beirut en kende dankzij de omgeving en een schare aan lokale gastartiesten een redelijk andere sound. Het resultaat was de inmiddels bekende stijl van uitgespannen psychedelische rock (met noise en kraut-invloeden) met een nieuw element aan afgebrokkelde Arabische ritmes; een sound die net als haar voorgangers enigszins verbinding zocht met de omgeving waarin het werd opgenomen. Tussendoor bracht de band nog het, overigens zeer sterke, livealbum (met origineel materieel) Tarab uit, dat nog redelijk op diezelfde sound voortborduurde, doch ook weer een meer Westerse benadering kende met secties waarin hun liefde voor freejazz naar bovenkwam en experimenten met field recordings en elektroakoestiek (knetterende analoge elektronica gemengd met snaarinstrumenten) te horen waren.

Deze nieuwe studioplaat zet bovengenoemde trend nog weer meer door. Opgenomen in Montreal tijdens een Canadees festival rondom Suuns & Jerusalem In My Heart en het draagt, naast de bovengenoemde genre-aanduidingen, duidelijk een stempel van G.W. Sok die met zijn herkenbare stem gedichten voordraagt en Jessica Moss met haar typerende scheurende vioolspel. Die laatste is echt een verrijking voor het geluid van het duo. Haar vioolspel gaat achteloos over in het gespreide elektronische bedje op de achtergrond (met een zachte aanvullende touch van de mellotron en saxofoon), de pulserende bas en de zo nu en dan aardig jankende gitaren. De band blinkt echt uit in het creëren van een dreigende spanningsopbouw. Daar is het openingsnummer het perfecte bewijs van. Wederom een voortreffelijk album van deze heren.

avatar van Cellulord
Mooie en leerrijke/informatieve review Ataloona

avatar van Cellulord
Muzikaal fantastisch. De zang vind ik wat zagerig en stoort me. + De teksten zijn me iets te duidelijk verstaanbaar.