New Cool Collective - Dansé Dansé (2019)

Jazz
Label: Dox

1. Snowball (3:37)
  2. Dansé Dansé (3:47)
  3. Ramapolo (3:39)
  4. P.G. (3:51)
  5. Bidibidi (3:07)
  6. Gnawa (3:01)
  7. Our Man in Slough (2:32)
  8. Brothers (4:18)
  9. In Like Flynn (4:44)
  10. Altivo (3:28)
avatar van E-Clect-Eddy
Eerder dit jaar was er al een 5-track EP verschenen met dezelfde titel, die is nu aangevuld tot dit volwaardige album. Op hun Bandcamp-pagina aangemerkt met : Cumbia / Jazz / Big Band / Boogaloo / Latin / Ska / Surf.

Wat mij betreft een geslaagde mix van stijlen waar hier soms wel wat Funky 70s Disco in terug te horen is (met name in wat de blazers brengen). Gelukkig heeft de gitarist ook genoeg te doen en knort en gromt die lekker mee. Verder veel heerlijk percussie die zo uit de Caraïben lijkt overgewaaid. Het enige wat ik mis zijn vocalen want dit is wederom instrumentaal op wat chants na op Gnawa. Heel geschikt voor de dansvloer.

Dansé Dansé | New Cool Collective op Bandcamp

Singles
Altivo - YouTube - audio

Brothers - YouTube - audio

Snowball - YouTube - audio

Teleurstellend vlak album. Ja, er zit een mooie mix van stijlen in met de (zo populaire) Caraïbische invloeden, maar de nummer missen diepte en schwung. New Cool Collective begint me te veel op een album-fabriekje te lijken, elke jaar een nieuwe eruit. Dit in plaats van af een toe een meesterwerk. Met name Benjamin Herman kan veel beter.