Josienne Clarke - In All Weather (2019)

Folk
Label: Rough Trade

1. (Learning to Sail) in All Weather (2:55)
  2. Seconds (2:38)
  3. The Drawing of the Line (2:46)
  4. Leaving London (2:18)
  5. My Love Gave Me an Apple (2:11)
  6. If I Didn’t Mind (3:33)
  7. Host (1:50)
  8. Slender, Sad & Sentimental (2:30)
  9. Season & Time (2:11)
  10. Walls and Hallways (2:46)
  11. Fair Weather Friends (0:59)
  12. Dark Cloud (3:32)
  13. Onliness (2:12)
avatar van chevy93
Is het avontuur met Ben Walker voorbij is is dit even een tussendoortje?

avatar van Lura
2018 was voor de zevendertigjarige singer-songwriter Josienne Clarke het jaar van knopen doorhakken. Allereerst stopte ze met de bijna decennium lange samenwerking met Ben Walker. Met hem maakte ze een aantal ep’s en zes fraaie albums. Vervolgens verbrak ze haar relatie met haar vriend om hierna te verhuizen naar het verlaten eiland Bute aan de Schotse westkust.

Over het laatste feit schreef ze Leaving London. Of ze er ooit nog terug zal keren is de vraag :

“I’m leaving London but I might be back,

I’ve given him my best years and he’ll never give them back”.

Opvallend is hier de subtiele harp van Mary Ann Kennedy. Eerder dit jaar hadden we met de single Things I Didn’t Need al een voorproefje gekregen welke sobere muzikale richting Josienne op zou gaan. Season and Time stond reeds op deze single.

De eerste single If I Didn’t Mind van In All Weather is voor mij een wat vreemde eend in de bijt. Het wijkt door het redelijk uitbundige gitaarspel af van haar over het algemeen erg ingetogen liedjes. Naast Mary Ann Kennedy kreeg Josienne hulp van toetsenist Elliott Galvin en drummer Dave Hamblett beide actief in de jazzmuziek.

Ze produceerde het album samen met haar PicaPica collega Sonny Johns in de Watercolour Studios in Fort William, Schotland. De teksten van de liedjes zijn erg persoonlijk en stelt ze zich bijzonder kwetsbaar op. De droevige liedjes gaan vooral over haar verbroken relatie en hoe ze ermee omgaat. In Dark Cloud citeert ze trouwens uit Blue Skies van Irving Berlin.

De liefhebbers van haar meer gearrangeerde folkcomposities en haar covers van traditionals zullen waarschijnlijk moeten wennen aan In All Weather. Maar ik verwacht dat zij net als ik snel overstag zullen gaan. Het was een gewaagde stap van Josienne, maar ik denk dat het zowel voor haar als Ben Walker met zijn prachtige album Echo een win-winsituatie is geworden.

Het persoonlijke In All Weather is voor mij zonder enige twijfel haar meest fraaie uit haar oeuvre geworden en is reeds te bestellen.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Josienne Clarke - In All Weather - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Josienne Clarke - In All Weather
Josienne Clarke maakte dit jaar in meerdere opzichten een nieuwe start, wat een prikkelend en wonderschoon album oplevert

Josienne Clarke is, vooral dankzij haar albums met Ben Walker, inmiddels een bekende naam binnen de Britse folk scene. Eerder dit jaar besloot ze een nieuwe start te maken en die levert nu een indrukwekkend soloalbum op. In All Weather valt natuurlijk op door de prachtige stem van Josienne Clarke, maar het is de smaakvolle instrumentatie op het album die misschien wel het meest verrast. In All Weather sprankelt en betovert, maar is ook een intiem album waarop Josienne Clarke haar ziel blootlegt. Ik werd tot dusver niet gegrepen door haar muziek, maar In All Weather heeft me al weken in een wurggreep.

Josienne Clarke maakte het afgelopen decennium een handvol albums met collega singer-songwriter Ben Walker. Het zijn albums die stuk voor stuk zeer in de smaak vielen bij liefhebbers van traditionele Britse folk en die door de Britse muziekpers werden overladen met superlatieven, maar de muziek van het Britse tweetal wist mijn aandacht op een of andere manier en ondanks de prachtige stem van Josienne Clarke nooit heel lang vast te houden.

De Britse singer-songwriter maakte dit jaar een nieuwe start. Ze beëindigde de samenwerking met Ben Walker, verliet haar partner en verruilde de metropool Londen voor een ruig eiland aan de Schotse kust. Ook in muzikaal opzicht koos Josienne Clarke voor nieuwe wegen. Eerder dit jaar dook ze op in de band PicaPica en nu levert ze haar eerste soloalbum af sinds het in 2011 verschenen One Light Is Gone, dat destijds alleen door de fijnproevers werd opgepikt.

Met PicaPica wist Josienne Clarke me nog niet volledig te overtuigen, al ben ik wel nieuwsgierig naar het vervolg. Haar nieuwe album In All Weather is daarentegen een voltreffer. Josienne Clarke werkt op haar nieuwe album samen met producer Sonny Johns, die ook deel uit maakt van PicaPica. In de studio kregen de twee gezelschap van een beperkt aantal uitstekende muzikanten en werden de gitaren van Josienne Clarke en Sonny Johns aangevuld met keyboards, drums en harp.

Gezien alle stappen die Josienne Clarke het afgelopen jaar heeft gezet, zal het niemand verbazen dat In All Weather een zeer persoonlijk album is geworden. Het is echter zeker geen melancholisch breakup album geworden. Natuurlijk bevat het nieuwe album van de Britse singer-songwriter een aantal songs waarin met enige weemoed wordt teruggekeken op alles dat Josienne Clarke het afgelopen jaar achter zich heeft gelaten, maar ze kijkt op In All Weather vooral vooruit en zet met name in artistiek opzicht grote stappen.

Ook bij beluistering van In All Weather werd ik weer het eerst geraakt door de prachtige stem van Josienne Clarke. Iedereen die haar werk met Ben Walker kent weet dat ze herinnert aan de grote folkies van weleer en haar teksten met veel gevoel en emotie voordraagt. Dat doet Josienne Clarke ook op haar nieuwe album, maar de vocalen op haar nieuwe album zijn nog wat intiemer en emotievoller. Josienne Clarke kon de afgelopen jaren ook wel wat netjes, sereen of zelfs steriel klinken, maar op In All Weather raakt ze me met iedere noot.

De kracht van de prachtige stem van de Britse singer-songwriter wordt verder versterkt door de bijzonder fraaie instrumentatie op het album. Wanneer akoestische gitaren het geluid domineren en een harp het oor zachtjes streelt, klinkt In All Weather zo folky als je van Josienne Clarke verwacht, maar in veel songs is de instrumentatie veel spannender dan ik van haar gewend ben.

Hier en daar domineren elektrische gitaren, zo nu en dan mogen de keyboards de voorgrond kiezen en altijd is er het geweldige drumwerk van Dave Hamblett, die uit de jazz afkomstig is en dat hoor je. De instrumentatie op In All Weather prikkelt continu de fantasie, waarna de prachtige stem van Josienne Clarke de verleiding compleet maakt.

De bijzondere serie songs voegt nog een extra dimensie toe aan dit knappe album, dat moeiteloos schakelt tussen intieme en melancholische folk en wat uitbundigere en zonnigere folkpop. De albums die Josienne Clarke met Ben Walker konden me na verloop van tijd steeds minder boeien, maar In All Weather wordt alleen maar mooier en indrukwekkender. Erwin Zijleman

avatar van AdrieMeijer
Ik werd via de Oor attent gemaakt op het bestaan van deze cd, en dat was net na de kerstdagen van 2019. Dus terwijl half Nederland luisterde naar de Top 2000 of meebrulde met smartlapzangers, maakte ik kennis met de verstilde weemoed van Josienne Clarke. Wat een prachtplaat. Alles wat ik erover wilde zeggen is hierboven al vermeld dus beperk ik me tot: ga dit beluisteren, mensen.