Ciao Lucifer - Are We Even Growing Up? (2019)

Uitgebracht in eigen beheer

5. Why Would I? (3:24)
  6. Any Blink Now (2:30)
  7. In While I Out (2:47)
  8. 7 Little Words (3:13)
  9. Coulda Woulda Shoulda (2:05)
  10. Chance (2:00)
  11. Replace You (3:37)
  12. Pay Back What You Owe (3:05)
Het blijft een mooie jongensdroom. Na een concert in de plaatselijke kroeg verdoofd door het euforische gevoel en een overschot aan alcohol met twee vrienden een collectief verbond af te sluiten. Laten we een rockband beginnen.

Daarna gaat ieder zijn eigen muzikale weg. Jelte Tuinstra krijgt als Jet Rebel een vrijblijvend abonnement aangeboden bij De Wereld Draait Door, en maakt met wisselend succes het clubcircuit onveilig. Marnix Dorrestein mag bij grootheid Herman van Veen wat hand en span diensten verrichten, om zich daar op te werken tot co-producent. Die waardering zet hij vervolgens om tot een veel gevraagde artiest die collega’s te hulp schiet. Dat hij door critici tevens gewaardeerd wordt, is zichtbaar in een gevulde prijzenkast voor zijn verrichte verdiensten in de popscene. De veelzijdige Willem Wits weet zijn geslaagde filmopleiding te combineren met zijn liefde voor muziek en richt zich hierbij ook op grote gewaagde projecten zoals het overrompelende GODCYCLUS, wat bestaat uit een boek, film en muziekalbum.

Tussen de bedrijven door werken Dorrestein en Wits stug door aan hun gezamenlijke project Ciao Lucifer. Zo’n tien jaar lang wordt er gesleuteld aan Are We Even Growing Up?, een plaat die bestaat uit twaalf compacte composities die garant staan voor de gemiddelde popsonglengte. Door hiervoor ruim de tijd te nemen vallen er in de ontdekkingsfase ook veel tracks af. Het doel is om een springerig, jeugdig geheel aan de man te brengen. Om het in eerste instantie alleen te presenteren aan een selectieve vriendengroep wordt de aanstekelijkheid van de songs op hun waarde getest.

Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat die zich net wat minder kritisch opstellen. Door als duo aan de slag te gaan kan je veel persoonlijke ideeën kwijt, maar ben je ook weer beperkt in de presentatie. Het is de kunst om dit gemis om te zetten in overredingskracht. Een lastige opgave waar Ciao Lucifer grotendeels in is geslaagd. Het zijn echter geen White Stripes die met hun rammelende lo-fi sound indruk weten te maken met enkel gitaar en drums. Ondanks dezelfde basisinstrumenten blijft het hoorbaar een koppel uit De Lage Landen, en daar is niks mis mee.

Met Anywhere wordt gelijk de lat hoog gelegd. Een aanstekelijk gitaartje wat door de stuwende drums een heerlijke gelikte funksound mee krijgt. Het is een relaxt slacker zomerdeuntje, welke de weg naar het collectieve geheugen gemakkelijk weet vast te houden. Zo’n aangename song, die je bij de eerste tonen van een volgende luisterbeurt gelijk weer terug kan halen. Die aandacht weten ze niet de gehele tijd op te roepen, al zit er genoeg aangenaams tussen om van te genieten.

Zo weten ze bij Why Would I? de stoffige woestijn stonersound te koppelen aan stampende retro seventies glamrock. De contrast is te groot om dit te vervolgen in het dromerige Any Blink Now. Gelukkig is daar met de vette zuigende Pay Back What You Owe een geweldige dansbare afsluiter die onverwachts ook nog helemaal los gaat in het dynamische eindstuk.

Het ritmische gitaarspel van Marnix Dorrestein zoekt de aansluiting op bij het slagvaardige drumwerk van Willem Wits, en meestal weten ze elkaar ook treffend te vinden. Al remmen ze op andere momenten elkander juist af, maar die zijn er gelukkig in de minderheid. Ciao Lucifer heeft de charme van een geslaagd voorprogramma, maar dan wel eentje waarvan je na afloop van het optreden een door de jongens zelf persoonlijk gesigneerde plaat aanschaft. Want die goede indruk laten ze wel achter, ze verdienen die publieke waardering.

Heel netjes dat ze het opnameproces, de promotie en de distributie allemaal in eigen beheer doen. Door deze Do It Yourself houding laten ze zien dat het voor beginnende bands genoeg mogelijkheden biedt, en zeker in de beginfase geen grote maatschappij nodig hebben. Lekker heen klooien, daar leer je het meeste van, en je loopt minder het risico om vervolgens in de loze beloftes en kleine lettertjes te trappen. Ik hou hier van!

Ciao Lucifer - Are We Even Growing Up? | Pop | Written in Music - writteninmusic.com