Georgia - Seeking Thrills (2020)

Electronic / Pop
Label: Domino

1. Started Out (3:41)
  2. About Work the Dancefloor (3:28)
  3. Never Let You Go (3:47)
  4. 24 Hours (3:47)
  5. Mellow (3:39)

met Shygirl

6. Til I Own It (3:49)
  7. I Can't Wait (3:08)
  8. Feel It (3:52)
  9. Ultimate Sailor (3:36)
  10. Ray Guns (3:26)
  11. The Thrill (4:27)

met Maurice

12. Honey Dripping Sky (4:53)
avatar van Gretz
Hyped voor deze plaat, het live-optreden dat ik dit jaar van Georgia zag was indrukwekkend. En dat zonder enige begeleidingsband. About Work the Dancefloor en Never Let You Go behoren tot de beste nummers van 2019!

avatar van Mausie
Ze had wel even kunnen vertellen dat ik gesampled zou worden in track 11!

Gretz schreef:

Eens, behalve dan dat ik haar nog niet live heb gezien helaas.

avatar van Gretz
Titmeister schreef:

Eens, behalve dan dat ik haar nog niet live heb gezien helaas.

Ze speelt op 3voor12's Song van het Jaar festival, 7 december in jouw stad!

Gretz schreef:

Ze speelt op 3voor12's Song van het Jaar festival, 7 december in jouw stad!

Ik heb het gezien, maar dan heb ik al andere plannen

avatar van coldwarkids
Hier heb ik zo'n zin in! Swingende electronica a la CHVRCHES.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Rijtje offtopic berichten verwijderd, dit soort correspondentie graag via PM.

avatar van Osiris Apis
Oh ik ken 'Started Out' van PES 2020. Past goed bij die game. Leuke clip ook!

avatar van 123poetertjes
Blind aangeschaft vandaag op basis van het blubberdikke viertal Started Out, Never Let You Go, Feel It en About Work The Dancefloor, kutte is wel dat ik hem pas maandag voor het eerst kan luisteren maar hier bij mn ouders zijn zowel platenspeler als geluidsinstallatie duchtig aan vervanging toe. I can't wait maar laten we het toch maar eventjes doen.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Georgia - Seeking Thrills - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Georgia - Seeking Thrills
Georgia kiest op haar tweede album voor een wat toegankelijker geluid met flink wat synthpop invloeden, maar stiekem is er ook veel bijzonders verstopt in haar muziek

Georgia (Barnes) debuteerde ruim vier jaar geleden met een lastig te doorgronden debuut dat alle kanten op schoot. Op haar nieuwe album kiest ze voor een wat toegankelijker geluid, waarin zowel invloeden uit de synthpop als uit de techno zijn verwerkt. Hier blijft het niet bij, want Georgia verwerkt nog altijd veel invloeden in haar muziek, die net zo makkelijk naar Kraftwerk als naar Chvrches verwijst en hier en daar ook nog een vleugje Kate Bush toevoegt. Op hetzelfde moment staat Georgia garant voor aanstekelijke songs die je de dansvloer op slepen. Liefhebbers van veelzijdige elektronische pop vallen hier zich geen buil aan.

Het titelloze debuut van Georgia uit 2015 wist me zeker niet volledig te overtuigen, maar het debuut van de jonge Britse muzikante was wel interessant genoeg om nieuwsgierig te zijn naar haar nieuwe album, dat momenteel stevig gehyped wordt. Seeking Thrills verscheen deze week en is wat mij betreft een stuk evenwichtiger en beter dan het debuut van de muzikante uit Londen.

Georgia (Barnes) kreeg de elektronische popmuziek thuis met de paplepel ingegoten, want haar vader maakt deel uit van de invloedrijke band Leftfield. Ook Georgia heeft een zwak voor elektronische muziek en een liefde voor synthpop en techno.

Seeking Thrills staat vol met aanstekelijke synthpop zoals die in de jaren 80 werd uitgevonden en zich in de decennia die volgden verder ontwikkelde, maar ook invloeden uit de house en techno uit de jaren 90 hebben hun weg gevonden naar het album. Bij beluistering van Seeking Thrill duiken bij mij meerdere namen op. In eerste instantie vooral Robyn, maar op kleine afstand volgen onder andere Santigold, Chvrches en M.I.A., om me te tot drie te beperken.

Op haar tweede album maakt Georgia net wat toegankelijkere muziek dan op haar debuut. Een aantal songs op het album is bijzonder aanstekelijk en zeer geschikt voor de dansvloer, maar Seeking Thrill heeft ook zeker een experimentelere kant. In de wat lastiger te doorgronden songs op het album schuift Georgia wat meer op richting de elektronische popmuziek uit de afgelopen twee decennia, om er vervolgens toch ook wat invloeden uit de jaren 70 tegenaan te gooien. De Britse muzikante combineert dan op fraaie wijze invloeden van onder andere Kraftwerk en Giorgio Moroder uit de jaren 70 met synthpop uit de jaren 80, techno uit de jaren 90 en elektropop van deze tijd.

In muzikaal opzicht klinkt het afwisselend aanstekelijk en avontuurlijk en ook in vocaal opzicht kan het meerdere kanten op. Georgia kan in een aantal tracks uit de voeten als ware elektropop prinses, maar laat zich in de wat meer tegen de haren in strijkende tracks net zo makkelijk beïnvloeden door Kate Bush, zeker wanneer het tempo wat lager ligt en Georgia zich laat begeleiden door bezwerende klanken.

Enige liefde voor elektronische popmuziek en de dansvloer is zeker nodig om te kunnen genieten van Seeking Thrills van Georgia. Ik pik zelf maar zeer zelden een album met deze kwalificaties van de stapel, maar het tweede album van Georgia blijft me intrigeren en tegelijkertijd ook vermaken. Het is een verschil met haar debuut dat mij vooral intrigeerde, maar uiteindelijk nauwelijks vermaakte.

Het knappe van het tweede album van Georgia is dat de aanstekelijke tracks domineren, maar dat er ook altijd volop te ontdekken valt. Buiten de lekker in het gehoor liggende beats, sequencers en wolken synths, zijn er ook altijd uitstapjes buiten de gebaande paden. Georgia was op haar debuut niet bepaald stijlvast en ook op Seeking Thrills sleept ze er van alles bij en verrijkt ze haar synthpop met van alles en nog wat.

Ik ben zoals eerder gezegd geen heel groot liefhebber van het genre, maar zo af en toe zit er een album tussen dat net wat meer met me doet en dat uiteindelijk behoorlijk verslavend blijft. Seeking Thrills van Georgia is zo’n album. Erwin Zijleman

avatar van stoepkrijt
De singles die Georgia de afgelopen jaren heeft uitgebracht kende ik al en vind ik allemaal goed (Started Out, About Work the Dancefloor) of ronduit te gek (Feel It en Never Let You Go). Nieuwe single 24 Hours is ook weer best lekker, maar als je alles zo achter elkaar hoort op een volledig album gaat de sensatie er toch een beetje vanaf. De muziek blijft fijn en Georgia doet haar best om het toch wat afwisselend te maken met rustigere liedjes als Till I Own It, Ultimate Sailor en Honey Dripping Sky, maar die behoren helaas niet tot het betere spul.

Een onderhoudend album is Seeking Thrills zeker, maar zo grandioos als ik had gehoopt is het helaas niet geworden. Live is Georgia in ieder geval een feestje, dus als ik haar nog eens op een podium kan zien wil ik absoluut gaan kijken. Dan kan ik hopelijk ook The Thrill live meemaken, want man man man, wat is die geniaal!

avatar van AOVV
Seeking Thrills is het tweede album van de Britse Georgia, née Georgia Barnes, en - mede door de lancering van een tweetal goeie singles op voorhand - kan dit wel 'ns haar doorbraakplaat gaan worden. Vooral About Work the Dancefloor (wat toch een beetje een bizarre titel is) is een zeer fijne, frisse, aanstekelijke popsong. Deze torent voor mij, eerlijk gezegd, wel boven de rest uit.

Georgia brengt op haar tweede een plaat die bol staat van de nogal luchtig klinkende popmuziek, met een aantal invloeden uit o.a. synthpop en disco. De combinatie van de muziek en haar stemgeluid doet me denken aan de landgenoten van CHVRCHES, maar ook Ellie Goulding en de Zweedse Robyn schieten me te binnen. Vooral voor die laatste heb ik wel een zwak, dus da 's een compliment.

De vader van Georgie is overigens Neil Barnes, co-oprichter van Leftfield, een groep die in de jaren '90 furore maakte met het album Leftism. Zo te horen is de appel dus niet ver van de boom gevallen!

Tot slot nog een fait divers: Georgia is geboren op 6 februari 1990, en dat maakt haar exact twee dagen ouder dan ik. Ik hou mezelf dan ook haar nog prille carrière als een spiegel voor, om even de illusie te wekken dat ik nog jong ben.

3 sterren

avatar van stoepkrijt
AOVV schreef:
Georgia, née Georgia Barnes
Ik had die fait divers op het einde even nodig om deze née te snappen, maar het kwartje is gevallen!

avatar van Ponty Mython
Ik hoor toch liever haar vader, dit is me allemaal iets te poppy.

avatar van DjFrankie
Ponty Mython schreef:
dit is me allemaal iets te poppy.

Precies 'te' poppy en niet onderscheidend. blijft bij mij ook niet hangen alleen 24 hours. Dan liever de laatste Grimes.

Dim
Staan wel een paar fijne dansplaatjes op, maar ook een aantal nietszeggende deuntjes.