Gaby Moreno & Van Dyke Parks - ¡Spangled! (2019)

Guatemala / Verenigde Staten
Label: Nonesuch

1. Across the Borderline (6:20)

met Jackson Browne

2. Alma Llanera (2:13)
  3. The Immigrants (4:28)
  4. Historia de un Amor (3:26)
  5. Nube Gris (3:17)
  6. I'll Take a Tango (3:02)
  7. Esperando Na Janela (4:01)
  8. El Sombrerón (Revisted) (3:39)
  9. O, Cantador (4:04)
  10. Espérame en el Cielo (2:47)
avatar van E-Clect-Eddy
De Latin Folk invloeden van Gaby Moreno en de Folky Pop basis van Van Dyke Parks samen op een album aangevuld met een kamerorkest (?) inclusief viool, trompet en harp die niet altijd subtiel aanwezig zijn.

De stem van Jackson Browne op de opener herken ik hier niet en heeft helaas ook wat hulp van de auto-tune nodig.

Historia de un Amor en Nube Gris zijn Mexicaanse evergreens. De rest zijn ook covers, met uitzondering van El Sombrerón [Revisted] volgens mij een bewerking van Gaby's eigen werk.

Across the Borderline is bekend van John Hiatt / Ry Cooder.

Espérame en el Cielo (wacht op me in de hemel) met fijn akoestische gitaar is het enige echte juweeltje. Een cover van Los Panchos als ik me niet vergis het de tweede stem lijkt op die van een van die Panchos.

Het geheel is goed toegankelijk om niet meteen te zeggen het is wat gladjes, wat soms te duidelijk merkbaar is wanneer de instrumenten uit een doosje lijken te komen. Geen slecht album, maar leuk als kerstcadeau voor opa of oma. Gaby Moreno deed het beter met Calexico.