Poliça - When We Stay Alive (2020)

Electronic / Rock

6. Be Again (5:09)
  7. Steady (3:23)
  8. Forget Me Now (3:29)
  9. Blood Moon (4:07)
  10. Sea Without Blue (3:00)
avatar van andnino
Polica kende ik alleen nog maar van haar (sterke) gastoptredens, dit is eigenlijk mijn eerste echte kennismaking met haar. En dit bevalt goed, When We Stay Alive is een heel fijn popalbum! Polica kan verschillende sferen sterk neerzetten: dissonant en onder je huid kruipend (Driving), maar ook heel vredig en geruststellend (Feel Life, Steady). De electronica is smaakvol en kruipt niet te erg op de voorgrond. Zo hoor ik het erg graag.

Met een voet staande in de synthpop uit de jaren tachtig en de andere in de triphop en jungle uit de jaren negentig presenteert de uit Minneapolis afkomstige indiepopband Poliça in 2012 hun debuut Give You the Ghost. Bij de opvolger Shulamith ligt de klemtoon nadrukkelijk op het hitgevoeligere eighties geluid, terwijl op de derde plaat United Crushers weer meer ruimte vrij komt voor de typische nineties breaks. Om niet vast te lopen gaan ze nieuwe uitdagingen aan met het Berlijnse orkestcollectief Stargaze, wat resulteert in het sfeervolle Music for the Long Emergency.

Rond de releasetijd in 2018 slaat het noodlot toe, waardoor het voortbestaan van de band onzeker wordt. Zangeres Channy Leaneagh komt lelijk ten val als ze sneeuw van haar dak aan het scheppen is. Haar wervels krijgen een flinke klap te verduren, en ze is noodgedwongen voor een herstelperiode aan huis gekluisterd. De belasting en nasleep die het ongeval met zich meebrengt schrijft ze van zich af in wat de basis vormt voor When We Stay Alive. Een therapeutische vorm van verwerking en revalidatie, waarbij ze aangemoedigd wordt door de arts die haar in dit proces bijstaat.

Het is ongelofelijk hoe sterk ze uit deze strijd is gekomen. De plaat is een persoonlijk dagboek waarbij de pulserende beats van Driving dat klinische van het steriele ziekenhuis uitstralen. Pompend als een reanimatie apparaat duwen ze de vocalen van Leaneagh door het proces heen. Verlamd kijkt ze in de teksten toe hoe ze als prooi bewegingloos in bed ligt. Afhankelijk van de aasgieren om zich heen, en vervolgens onderworpen aan de medici.

TATA gaat nog een stap verder. Totaal aan zichzelf onderworpen herontdekt ze haar lichaam en mogelijkheden. De bevreemdende schokkende geluiden passen niet bij het beeld dat ze heeft van haar eigen handelen en functioneren, maar plaatsen Leaneagh wel in de harde realiteit. Langzaamaan wordt er naar een evenwicht toe gewerkt. Een moeilijk nummer wat zich perfect in een lastig proces plaatst. Fold Up is het duistere toekomstbeeld. De getraumatiseerde hel die bevochten dient te worden met stroperige ritmes die als kwelgeesten verwarring veroorzaken.

De gehoopte terugkeer in het maatschappelijke leven wordt gevormd in euforie en toegankelijke liefdesliedjes, alleen het sobere Be Again sluit aan op die eerdere aansprekende donkere tracks. Een hergeboorte van een vernieuwde zangeres, die haar somberheid omzet tot overwinningskracht. Helaas zorgt de luchtigheid die volgt ook voor zwakte. De synthpop past hier dan prima bij, al is de afvlakking wel een minpunt. In het eerste gedeelte van When We Stay Alive betrekt ze de luisteraar op een prachtige manier in haar pijnlijke verhaal. Helaas weet de voltooide reis minder te boeien.

Poliça - When We Stay Alive | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com