Allen Stone - Building Balance (2019)

Soul
Label: ATO

1. Brown Eyed Lover (3:57)
  2. Sunny Days (3:10)
  3. Consider Me (3:04)
  4. Hold It Down (3:51)
  5. Sweaters (2:55)
  6. Miscommunicate (3:50)
  7. Lay It Down (2:56)
  8. Back to the Swing (3:38)
  9. I'm Alright (3:11)
  10. Taste of You (3:33)
  11. Give You Blue (3:47)
  12. Look Outside (3:50)
  13. Chippin' Away (2:46)
  14. Warriors (3:13)
avatar van musicfriek
De single Sunny Days bevalt hier erg goed, wat een soul heeft deze Allen in zijn stem. Genieten hoor.

avatar van musicfriek
Allen heeft een paar dagen geleden een live-versie van het nummer Give You Blue vrijgegeven en... man, wat is dit absurd goed, de intensiteit, die strijkers. Ik wist niet dat ik uien in huis had

Allen Stone - Give You Blue (Official Live Video) - YouTube

Ik ben om, dit album gaat absoluut aangeschaft worden. Ook iets voor onze soulliefhebber Reijersen?

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Allen Stone - Building Balance - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Allen Stone - Building Balance
Allen Stone imponeert op zijn nieuwe album als soulzanger en laat horen dat hij in alle hoeken van de soul en R&B uit de voeten kan

Met enige argwaan begon ik aan de beluistering van het nieuwe album van de Amerikaanse muzikant Allen Stone, maar wat kan hij zingen. Met zijn veelzijdige soulstem beweegt Allen Stone soepel en melodieus door een muzikaal landschap waarin soul en R&B worden afgewisseld en worden vermengd met pop en funk. Het album werd knap geproduceerd door onder andere Jamie Lidell en door een aantal prima muzikanten van een eigentijds geluid voorzien. Met Jamie Lidell dient zich prima vergelijkingsmateriaal aan, maar ik hoor ook meer dan eens wat van Stevie Wonder. Lekkere soulplaat.

Of het terecht is laat ik in het midden, maar ik ben nog altijd op mijn hoede wanneer een muzikant met blonde lokken wordt onthaald als nieuwe soulsensatie. Building Balance van de Amerikaanse muzikant Allen Stone had echter niet veel tijd nodig om me te overtuigen van zijn talent.

Al vrij snel in de openingstrack van het nieuwe album van de muzikant uit Seattle, Washington, imponeert Allen Stone met soulvolle uithalen die herinneren aan Stevie Wonder en daar blijft het niet bij.

Waar veel nieuwe soulhelden nadrukkelijk teruggrijpen op de soul van een aantal decennia geleden, laat Allen Stone snel horen dat hij (ook) een kind van deze tijd is. Waar de openingstrack nog even herinnert aan de soul uit de jaren 70, sluit Allen Stone in de tweede track aan bij de R&B van het moment, om vervolgens ook weer terug te grijpen op zwoele soul uit een ver verleden.

Het maakt Allen Stone niet zoveel uit of hij zich beweegt binnen de oude soul of de moderne R&B, want in beide gevallen maakt hij indruk als zanger. De Amerikaanse muzikant beschikt over een soepele en melodieuze stem en beheerst bovendien de kunst van het doseren, waardoor Building Balance gelukkig niet zo’n soulplaat is waarop van de eerste tot de laatste noot voluit wordt gezongen.

Het doet zoals gezegd af en toe aan Stevie Wonder denken, maar er komen nog wat meer soulhelden voorbij bij beluistering van het derde album van de Amerikaanse muzikant. Vooral in de lome en wat zwoelere tracks is het genieten van het vocale vuurwerk van Allen Stone, maar de muzikant uit Seattle blijft ook in wat meer uptempo tracks makkelijk overeind.

Allen Stone maakt op Building Balance gebruik van meerdere producers die hun sporen in de soul hebben verdiend, maar leunt het zwaarst op Jamie Lidell, die zelf ook meerdere keren bewees dat het hebben van soul los staat van huidskleur. Building Balance is niet alleen in vocaal, maar ook in productioneel opzicht een knappe plaat. Het was misschien verstandig geweest om met één producer te werken (en in dat geval met Jamie Lidell), al maakt de keuze voor een wat breder producersteam van Building Balance wel een lekker veelzijdig album.

Vergeleken met veel andere soulalbums van het moment klinkt het nieuwe album van Allen Stone vooral eigentijds, wat je ook hoort in de instrumentatie, waarin de moddervette blazers eens niet (altijd) domineren. Het is een eigentijds geluid met invloeden uit de soul, R&B en pop, waaraan vervolgens nog wat funk en heel af en toe een beetje van Prince wordt toegevoegd.

Het is een geluid waarmee Allen Stone een breed publiek moet kunnen aanspreken, maar ook de soulliefhebber met een voorkeur voor net wat meer diepgang hoort op Building Balance veel moois. En als het me allemaal net wat te glad en gelikt klinkt, is er altijd de weergaloze stem van Allen Stone, die het ene moment ingetogen kan zingen, om niet veel later de noten uit zijn tenen te halen.

Met Building Balance kan Allen Stone alle kanten op. Hij heeft zonder enige twijfel een authentiek klinkend soulalbum van hoog niveau in zich, maar kan ook uitgroeien tot de smaakmakers binnen de R&B van het moment. Ik ben zelf vooral benieuwd naar het eerste, maar ook als Allen Stone de andere kant op gaat, sluit ik niet uit dat hij ons nog flink gaat verrassen de komende jaren. Erwin Zijleman

avatar van Reijersen
Allen Stone heeft sowieso één grote, hele dikke plus. En dat is die stem die zo enorm fijn in het gehoor ligt. Die stem die warmte aan elk nummer brengt. Mocht dan de muzikale omlijsting niet al te verrassend zijn, dan weet die stem heel veel te redden. Elk album weer. En nu is de muzikale omlijsting prima op deze plaat, misschien niet altijd een origineel. Een album boordevol fijne nummers zoals een bijna rappende Allen op Sunny Days, het meer folky Hold it Down, Miscommunicate in de geest van Stevie Wonder, het swingende Back to the Swing, het sfeervolle Look Outside, maar bovenal het superfijne samenspel met Jamie Lidell op Taste of You.