Wires & Lights - A Chasm Here and Now (2019)

Duitsland
Label: Oblivion

1. Drive (4:34)
  2. Swimming (3:54)
  3. Anyone (5:37)
  4. 24H (3:50)
  5. Sleepers (4:52)
  6. Cuts (4:58)
  7. Controller: Resistor (4:37)
  8. Dead to Us (7:20)
  9. Electric (5:47)
  10. Going, Going, Gone (4:59)
avatar van Alicia
A Chasm Here and Now is het verrassende debuut van dit Engels/Duitse gezelschap uit Berlijn. De liedjes zijn erg pakkend, meeslepend en doen mij op sommige momenten zelfs aan The Sound denken. Ik denk dat vooral bassist Gabriel daar debet aan is. Wellicht zijn er nog wel meer jaren '80 invloeden te bedenken, maar verder is dit hele fijne post-punk met mooi gitaarwerk. Het enige, ontzettend kleine, minpuntje zou de zang kunnen zijn: het klinkt zo nu en dan nog iets te onvast, nog iets te onzeker.

De formatie bestaat uit:
Justin Stephens (zang/gitaar), Ralf Hünefeld (gitaar/synths), Gabriel Brero (basgitaar) and Sebastian Hilgetag (drums).

ROZZ
Interessante nieuwe band! Bedankt voor de toevoeging. Frontman Justin Stephens was zanger en gitarist van de voormalige Britse 90's gothrock/indie band Passion Play. Passion Play - Stress Fractures (1999) - MusicMeter.nl Dit is meer postpunk en lijkt inderdaad op The Sound. Na een eerste luisterbeurt op hun bandcamp wat mij betreft ook een sterk debuut.

A Chasm Here And Now | Wires & Lights - wireslights.bandcamp.com

ROZZ
Ik vind dit beter dan de voormalige band van Justin Stephens; Passion Play waar meer de nadruk lag op de (typische jaren 90) gothic rock. Na een aantal luisterbeurten heb ik het album besteld. Met die zang vind ik het wel meevallen, komt hier toch aardig uit de verf. Naast The Sound hoor ik er ook The Chameleons in terug. Mooie combinatie van postpunk/new wave en die bassist is geweldig naast het uitstekende gitaarwerk.

DjFrankie?

Heb hier nooit van gehoord maar gewoon stevige songs die lekker in het gehoor liggen. Gitaren en drums zalig voor de oortjes.

avatar van Alicia
Dit album staat vol met heerlijke liedjes en dit gegeven maakt dat ik dit album heel graag opzet. Daarnaast zijn die (bas) gitaartjes om te smullen!

ROZZ
Ja, dit is een geweldige plaat! In Duitsland staan ze al een paar weken op een in de Deutsche Alternative Charts. Deutsche Alternative Charts

ROZZ
Het origineel vandaag binnengekregen. De zang doet mij ook wel denken aan London After Midnight. Deze band kan zich meten met 'de groten' en overschrijdt soms het genre. Meeste associatie heb ik hier nog met 'From The Lion's Mouth' van..juist ja..The Sound.

Draai hem regelmatig. Blijft lekker.

ROZZ schreef:

De geest van Adrian Borland ten tijde van The Sound waart hier inderdaad rond. Niet zozeer in de zang dan wel in de sfeer, de opbouw van sommige liedjes en de instrumentatie. Wires & Lights heeft wat mij betreft een van de fijnste post-punk albums van 2019 gemaakt!

Edit: Het album staat nu voor de derde week op nummer 1 in de Duitse 'Alternative Charts'!

ROZZ
Ja, Alicia. Ik waan me terug in diezelfde euforie toen ik voor het eerst From The Lions Mouth hoorde! Sinds ik het origineel heb staat deze op repeat...repeat. Dit is zeker een van de beste albums van dit jaar.

ROZZ
Volgens mij wordt deze band hier over het hoofd gezien. Onterecht. Nog zo'n 5 weken te gaan maar voor mij hét beste (debuut) album van dit jaar. Na meerdere luisterbeurten valt me geen enkele song tegen en heb ik hier geen skip momenten. Topper!

avatar van Alicia
Dit is voor mij zelfs een regelrecht 'déjà vu' album! Heerlijk! Én het is zonder meer ook mijn favoriete post-punk plaat van dit jaar en misschien wel van de laatste paar jaar! Elke song is raak, inderdaad ja!

avatar van Mausie
Dit klinkt helemaal niet verkeerd inderdaad. Vooral Drive is erg lekker!

ROZZ
Een deja-vu ervaring inderdaad. Eindelijk eens een nieuwe band in het genre die zich muzikaal helemaal kan meten met The Sound en met helemaal bedoel ik dan dat elke song ijzersterk is en het album als geheel nergens gaat vervelen. Dit kom ik nog zelden tegen. Er zijn veel nieuwe goede bands in het genre de laatste tijd maar bij elk van hen staan er dan weer liedjes op het album die mij minder bevallen. Dat is hier niet het geval en daarom een hele bijzondere plaat. Ik vraag me zelfs af of de band dit album ooit nog kan overtreffen. Dit is gewoon helemaal af.

ROZZ schreef:
Ik vraag me zelfs af of de band dit album ooit nog kan overtreffen.

Ha ja, dat dacht ik ook al. Ik ben benieuwd!

ROZZ
Ik ook! Ik vind de stem van Justin Stephens ook steeds beter worden. Omdat hij een Engelsman is heeft hij dat typische Britse stemgeluid waardoor je het gevoel hebt met een Engelse band te maken te hebben. Maar een band is natuurlijk ook een combinatie van alle bandleden. De overige (Duitse) muzikanten zijn ronduit fantastisch, vooral de bassist Gabriel Brero.

avatar van Alicia
Alsof ze al járen bezig zijn...

Alicia schreef:
Alsof ze al járen bezig zijn...

Ze bestaan "al" vijf jaar. Opgericht in 2014, ik denk dat ze eerst veel geoefend hebben met live spelen anders kan je niet zo'n album neerzetten. Daarnaast heb je soms een magische combinatie wat bandleden betreft waar het talent van alle bandleden mooi tot uitdrukking komt. Dat is hier ook het geval waardoor je inderdaad het gevoel krijgt dat ze al heel lang bezig zijn.

ROZZ schreef:

Lijkt mij ook! Een goede start is sowieso belangrijk. Ik zet 'm 'maar' weer op!

Verslavend plaatje!

ROZZ
Hij staat hier al twee uur op repeat...haha!

avatar van Mausie
Fijne postpunk plaat die uitermate geschikt is voor deze tijd van het jaar. Ook ik hoor hier The Sound in terug, al mogen daar de veters nog niet van gestrikt worden. Maar een prima debuutplaat met knallers als Drive, Swimming, Cuts en Electric.

Misschien wat voor koosknook blur8 DjFrankie Vince vega AstroStart?

avatar van blur8
Goeie Tip !!! Geen orgineel geluid (the Sound, Soft Sell), maar wel erg lekker.
Al weer een DE-band, die alles behalve Duits wil klinken.
Een heel album achter elkaar is net iets te weinig variatie, maar dat dimt de feestvreugde echt niet.
Kom maar snel naar Amsterdam voor concert, zeg ik.

avatar van AstroStart
Mausie, dank voor de tag. Staat op mijn luisterlijst!

avatar van koosknook
Ik ga nog een poging wagen. Het ligt idd verdomd dicht bij The Sound, daar wringt voor mij de schoen... Thx, Mausie anyway.

avatar van Chameleon Day
The Sound??...ik hoor het niet.

avatar van blur8
Referentie ligt wellicht ook net even meer bij The Comsat Angels. ook Beginjaren 80.
Maakt ook niet zoveel uit wienz voorbeelden het zijn. Het blijft een super geslaagd geluid. uit de past.
Ik vind het lekker..

avatar van Scarlet
Nog net geen meesterwerk omdat er een enkel nummer op staat dat mij minder aanspreekt maar wel een van de beste albums van dit jaar wat mij betreft. Jazeker overeenkomsten met The Sound aan wie ze schatplichtig zijn, met name de bassist. Sterk debuut!

Favoriet: Dead to Us.