Keith Jarrett - Munich 2016 (2019)

geen stemmen

9. Part VIX (3:03)
  10. Part X (7:16)
  11. Part XI (8:32)
  12. Part XII (2:49)
  13. Answer Me My Love (4:12)
  14. It's a Lonesome Old Town (5:03)
  15. Somewhere Over the Rainbow (5:54)
avatar van Tonio
Ben benieuwd naar deze registratie. Ik ga hem de komende tijd maar eens een paar keer beluisteren.

In München sloot Keith zijn Europese tour af. Zelf heb ik hem gezien, toe hij in Brussel was. Dat was op 13 november 2015. Nagenietend van dit concert stapten mijn schoonbroer en ik in de auto en hoorden toen op de radio over de aanslagen in Parijs. Deze combinatie maakt het voor mij een bijzondere avond.

Wat het concert zelf betreft: in mijn herinneringen blijven een paar dingen achter. Op de eerste plaats dat de nummers wat korter van tijdsduur waren dan vroeger. Erg veel fraaie stukken, maar helaas ook wat mindere. Ook wat dubbele gevoelens over de drie popnummers in de toegift. Maar ik heb sowieso een hekel aan toegiften, dus ben ik wat bevooroordeeld.

Wat ook erg bijbleef: Keith komt op, het publiek klapt, en vervolgens kreeg datzelfde publiek alvast op zijn donder ("als ik ook maar een telefoon of flits hoor cq zie, stap ik subiet van het podium af", gevolgd door nog wat lompere opmerkingen. An zich best OK (muzikanten mogen best wat strenger zijn), maar dit was wel heel erg grof tegen een publiek dat het toch mogelijk maakt dat je je geliefde muziek op deze schaal kunt blijven maken.

Maar ja, Keith Jarrett is een van de grote muzikale genieën, en dit vreemde gedrag schijnt er een beetje bij te horen ...

Afijn: de komende tijd maar eens goed luisteren. Daarna kom ik hier erop terug.