Celine Dion - Courage (2019)

Canada
Label: Sony

1. Flying on My Own (3:31)
  2. Lovers Never Die (2:51)
  3. Falling in Love Again (3:51)
  4. Lying Down (3:58)
  5. Courage (4:14)
  6. Imperfections (3:59)
  7. Change My Mind (3:01)
  8. Say Yes (3:32)
  9. Nobody's Watching (3:12)
  10. The Chase (3:49)
  11. For the Lover That I Lost (2:54)
  12. Baby (3:34)
  13. I Will Be Stronger (3:27)
  14. How Did You Get Here (4:21)
  15. Look at Us Now (3:18)
  16. Perfect Goodbye (3:28)
  17. Best of All * (3:23)
  18. Heart of Glass * (3:31)
  19. Boundaries * (3:22)
  20. The Hard Way * (3:24)
  21. Soul * (3:14)
avatar van NewYorkCityLight
Verrassend leuk album van Céline. Gelukkig weinig geschreeuw. Het album is afwisselend maar klinkt toch als een geheel. Het album is modern voor haar doen en toch tegelijkertijd al gedateerd. 'Flying on My Own' klinkt bijvoorbeeld als Sia/David Guetta uit 2014. Dat duo heeft niet meegewerkt aan dat nummer, maar zijn beiden wel elders op het album te vinden. De door Sia geschreven tracks zijn er makkelijk uit te halen: 'Lying Down', 'Baby' en 'Heart of Glass' zijn onmiskenbaar Sia. Dat David Guetta (of zijn ghostproducers) de track 'Lying Down' heeft geproduceerd had ik er niet direct uit gehaald. Een soort dramatische ballad, maar wel een met stevige drums eronder. Zeker één van de hoogtepunten.

Elders komen we ook nog bekende namen tegen. Skylar Grey heeft de geslaagde ballad 'Falling in Love Again' geschreven, terwijl Sam Smith heeft meegewerkt aan de een stuk minder geslaagde ballad 'For the Lover That I Lost'. Op de afsluiter (ja, weer een ballad) 'Perfect Goodbye' trekt Céline de stoute schoenen aan en wordt het woord 'shit' regelmatig gebruikt. De track heeft een ''explicit'' rating gekregen op Spotify. Dit onkuize gedrag zal ongetwijfeld rode oortjes bezorgen bij een deel van haar fanbase.

Gelukkig zijn er ook genoeg up-tempo nummers vinden op het album, 'Lovers Never Die', 'Imperfections', 'Change My Mind' en 'Nobody's Watching' zijn bijvoorbeeld prima tracks. Het is Céline dus het zal niemand verbazen dat er ook met deze up-tempo nummers weinig risico wordt genomen, maar dat wil niet zeggen dat ze niet leuk zijn. Ter afwisseling zijn er ook nog duidelijk door R&B geïnspireerde nummers terug te vinden ('How Did You Get Here' en 'Look At Us Now'), en zelfs een track met een licht country-tintje ('The Chase'). Het R&B-experiment vind ik iets beter geslaagd dan het country-uitstapje.

Ik heb een playlist van dit album gemaakt en de voor mij zwakste nummers van de standaard editie vervangen door twee sterkere nummers van de deluxe editie ('For the Lover That I Lost' en 'I Will Be Stronger' zijn vervangen door 'Best of All' en 'Heart of Glass').

Complimenten voor de song-selectie op dit album en voor Céline om de zang, voor haar doen, erg ingetogen te houden. Hoogtepunten op moment van schrijven: Falling in Love Again, Lying Down, Change My Mind, Best of All.

avatar van Style.Girl
Nogmaals beluisterd. Vond het eerst erg tegenvallen, maar daarna werd het wel beter. Sinds kort al haar albums (opnieuw) aan het beluisteren en dan moet ik concluderen dat deze wel gemiddeld beter scoort. Dus een halfje omhoog.

Leukste nummers zijn overduidelijk Lying Down, Perfect Goodbye en Baby. Het valt me op dat twee daarvan nummers zijn die door Sia zijn geschreven. Op één of andere manier hoor je echt die Sia sound erdoor heen en zijn het altijd leuke nummers. Ook bij andere artiesten hoor je dat vaak en dan ga ik het opzoeken of het zo is en jahoor door Sia geschreven. Dan weet je het al.

Ook leuke nummers zijn Flying on my own (die ik eerst niks vond), Lovers never die, Falling in love again, Boundaries, Nobody's watching, Look at us now, The hard way, Heart of Glass en Soul.

Enige nummers die ik niet leuk vind zijn Say Yes, For the lover that I lost, I will be stronger, Best of All en How did you get here. Zijn vrij saai en vallen uit de toon bij de rest vind ik.

avatar van S1998
Geweldig album vol variatie. Heb hem wel een paar keer moeten beluisteren toen 'ie net uitkwam voordat ik er weg van was.

Mooi om te zien hoe Celine's stem zich evolueert door de jaren heen. Ze heeft hem goed weten te behouden, ondanks dat natuurlijk elk lichaam ouder wordt inclsusief de stembanden. Op dit album klinkt ze nog steeds onzettend krachtig.