Rachel Grimes - The Way Forth (2019)

1 stem

Neoklassiek / Roots
Label: Mossgrove

1. Got Ahold of Me (4:14)
  2. Postcard from Pauline (1:45)
  3. Patsy (2:10)
  4. Sisterhood of Man (3:19)
  5. Red House School (5:24)
  6. The Hysterical Society (2:15)
  7. Nowhere on Earth (3:24)
  8. There Is No Other (3:32)
  9. The Spells (1:32)
  10. Fontaine Ferry (4:25)
  11. For So Long (4:40)
  12. Dix River Doxology (3:21)
  13. Dolly (1:43)
  14. Bill of Sale (1:52)
  15. End of Dominion (12:06)
  16. Sara (2:44)
  17. A New Land (3:38)
avatar van Lura
Sinds de jaren negentig is de veelzijdige pianist, componist en arrangeur Rachel Grimes muzikaal actief, zowel in de (alternatieve) rockmuziek als in de klassieke muziek. Ze trad op over de hele wereld en haar klassieke werk werd onder andere vertolkt door het Amsterdam Sinfonietta Trio. Afkomstig uit een muzikale familie kreeg ze de muziek met de paplepel ingegoten en begon al op zeer jeugdige leeftijd piano te spelen en bekwaamde haar kwaliteiten verder aan de Universiteit van Louisville.

Haar nieuwste album The Way Forth is haar meest ambitieuze album uit haar oeuvre. Rachel verdiepte zich met de hulp van de nodige memorabilia in haar familiegeschiedenis vanaf 1775 tot heden. Maar tevens in de (muzikale) geschiedenis van diezelfde periode.

Kosten noch moeite zijn gespaard om de luisteraar te imponeren. De opener Got Ahold of Me doet zijn titel bij mij alle eer aan. Het lyrische pianospel van Rachel strijdt om de meeste aandacht samen met de meeslepende strijkers en de harp en zang van Timbre Cierpke.

Veelal is de muziek gecomponeerd door Rachel zelf, maar soms verwerkt ze op inventieve wijze stokoude traditionals als Oh Susanna! en meer recente composities, waaronder een van haar grootmoeder, in haar folkopera. Ook krijgt ze wat hulp van gitarist Nathan Salsburg, die wat gitaarpartijen aanleverde. De eveneens uit Louisville afkomstige zangeres Joan Shelley werkte aan enkele nummers mee.

Haar familiegeschiedenis voert trouwens terug naar Schotland en waarschijnlijk ook naar Nederland. Ook stipt ze grote gebeurtenissen uit de Amerikaanse geschiedenis aan, zoals de Burgeroorlog. Muzikaal gezien wordt dit alles verpakt in intrigerende, meeslepende muziek die genres overstijgt. Red House School zou overigens niet misstaan hebben op Pieces of Africa van het Kronos Quartet.

Red House was de geboorteplaats van haar vorig jaar overleden moeder. The Way Forth is aan haar opgedragen en tevens aan haar twee jaar geleden overleden broer. Op haar website kan men zich eventueel een betere indruk van het album en het schitterende artwork verschaffen. Haar dierbare overleden familieleden hadden volgens mij geen indrukwekkender eerbetoon kunnen krijgen.