Lian Ray - Rose (2020)

1. Rose (Preface) (1:27)
  2. Rose (3:43)
  3. Mateo (3:50)
  4. Demons (3:46)
  5. Dancing Like a Flame (4:13)
  6. Maps (3:54)
  7. A Game (3:33)
  8. Don't Cry Blue Eyes (3:31)
  9. Anything but You (2:41)
  10. Das Drama (Epilogue) (2:01)
avatar van Lura
Releasedatum wordt verschoven naar volgend jaar, nieuwe datum helaas nog niet bekend.

avatar van ZAP!
Mooie hoes.

avatar van Lura
Gevoel voor humor kan men bij Snowstar Records niet ontzegd worden, want het album Rose verschijnt namelijk op vrijdag de dertiende. Het had nogal wat voeten in aarde voordat het verscheen. Lian Ray nam het in zijn eentje in 2012/2013 op in Berlijn in een dramatische periode van zijn leven, hij kreeg te maken met bedrog, drugs en depressie. Hij had een kortstondige relatie met ene Rose, die uiteindelijk terugging naar haar oorspronkelijke liefde Mateo. Het bezorgde hem veel hartzeer, men ging niet bepaald als vrienden uit elkaar. Zo zingt hij wanhopig in Mateo :

“Are you sorry?
What a cruel little bitch you are.”

Een decennium lang vocht hij tegen zijn demonen in Berlijn, maar besloot uiteindelijk deze stad te ontvluchten en woont tegenwoordig in onze hoofdstad. Daar ontstond weer contact met Snowstar Records. Ray was al sinds 2009 op de radar van dit label, want zijn song These Things We Can’t Repair stond op de verzamelcd Snowstar Records Compilation.

Aanvankelijk zou het album in november verschijnen, maar in samenspraak met zijn nieuwe manager tot twee keer toe verschoven. Wel verschenen er reeds de nodige recensies en trad Ray al regelmatig ter promotie van het album op, zoals vorige maand als voorprogramma van Ásgeir.

Op Rose stort Ray op een hartverscheurende en eerlijke manier zijn hart uit. In teksten die slechts op een manier geïnterpreteerd kunnen worden. De master van dit meeslepende album werd gemaakt door Bob Ludwig, een van de grootste op dit gebied.

Veel steun kreeg Ray de afgelopen tijd van het label, dat dan ook bedankt wordt met de regel, “gereanimeerd in 2018/2019 door Stefan Breuer & Cedric Muyres.”. Een sympathiek label trouwens, dat steeds veelzijdiger aan het worden is en altijd keurig verzorgde producten aflevert. 26 maart vindt dan uiteindelijk na vele jaren toch nog de officiële releaseshow plaats in Ekko.

Lian Ray live:

14-03 GOUDA: High fidelity, instore 17:00 uur
21-03 DEVENTER: Plato, instore 14:30 uur
21-03 APELDOORN: Plato, instore 17:00 uur
26-03 UTRECHT: Ekko, release show
28-03 LEIDEN: Velvet, instore 16:30 uur

avatar van iHateDolphins
ZAP! schreef:
Mooie hoes.
ik kwam hier omdat ik hetzelfde wilde zeggen. Wat een prachtige hoes.

avatar van WoNa
Lura schreef:

Gezien de voorgeschiedenis van de plaat is het dan wel weer symbolisch dat alle events tot nader order zijn gecanceld.

avatar van WoNa
Vlak voor de zomervakantie van 2019 werd 'Mateo' uitgebracht. Een single zo mooi dat ik er een post aan weidde, in de de verwachting dat er snel een plaat zou volgen. Zoals Lura al aangaf, duurde het wat langer dan gepland, terwijl de plaat al vanaf 2013 op de plank lag. Voor mij heeft dat een voordeel: ik had hem toen waarschijnlijk nooit gehoord. En nu wel, in volle glorie, want wat is Rose mooi.

Het trieste is dat datgene dat het leven van de singer-songwriter Lian Ray totaal van de rails gooide, mij zo intens laat genieten van al deze mooie liedjes. Dat heeft iets wrangs in zich, maar dat is hoe het is. Het maakt overigens ook benieuwd naar wat er inmiddels in het vat zit, want ook Lian Ray is zeven jaar verder met zijn leven.

De zachte en licht weifelende stem van de zanger zet de sfeer op Rose neer. Dit gaat nooit vrolijk of uitbundig worden, dat is direct duidelijk. Tegelijkertijd spreekt er berusting uit. Dit is wat het is, niet mooier en niet lelijker. Alles is stuk en de scherven worden in het oor van de luisteraar gewreven. Waarbij de eerste single 'Mateo' de standaard voor alle verdriet is.

Bij een eerste, oppervlakkige beluistering van Rose mag alles nog normaal lijken. Stem, gitaar, bas, drums. Een keyboard voor een accent of tapijt. Een gitaar om een punt te maken door een venijnige slag. Maar bijna altijd op de achtergrond. Luister daar doorheen en de wereld van Rose openbaart zich pas echt. Absolute schoonheid in volle glorie.

Zeven jaar heeft de wereld op Rose moeten wachten. Dat was het meer dan waard.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Lian Ray - Rose - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Lian Ray - Rose
Rose lag jaren en jaren op de plank, maar eindelijk mogen we dan kennis maken met het werkelijk wonderschone debuut van de Franse singer-songwriter Lian Ray

De liefde was in een tijd vol ellende het enige lichtpuntje in het leven van de Franse muzikant Lian Ray. Deze liefde duurde niet lang, maar Rose inspireerde Lian Ray wel tot een album vol romantiek en weemoed en een album vol prachtige songs. Het album werd al in 2012 en 2013 gemaakt, waarna de release eind vorig jaar ook nog eens werd uitgesteld, maar eindelijk kunnen we dan genieten van de smaakvol georkestreerde en prachtig gezongen songs van de Fransman, die nooit een geheim maakt van zijn bewondering voor het werk dat Serge Gainsbourg in de jaren 70 afleverde, maar ook met minstens één been in het heden staat.

Rose van de Franse singer-songwriter Lian Ray (echte naam: Aurélien Marie) heb ik al vele, vele maanden in huis. Het album zou oorspronkelijk in november van het vorig jaar verschijnen, maar destijds werd besloten dat een release in het vroege voorjaar van 2020 verstandiger zou zijn.

Ondanks de bijzondere omstandigheden van het moment werd vastgehouden aan dit plan, waardoor het debuut van Lian Ray gewoon verscheen deze week. Of dat goed uitpakt zal de tijd leren, maar Rose van Lian Ray, dat overigens is verschenen op het Nederlandse kwaliteitslabel Snowstar Records, is absoluut een album dat aandacht verdient.

Voor Lian Ray zelf waren de paar maanden uitstel waarschijnlijk niet zo heel erg, want Rose werd al in 2012 en 2013 opgenomen. Lian Ray woonde destijds in Berlijn en leefde aan de zelfkant van de maatschappij. Een van de weinige lichtpuntjes in een leven vol depressies, drugs en andere ellende was de liefde voor een vrouw met de naam Rose. De relatie met Rose hield uiteindelijk niet heel lang stand, maar inspireerde Lian Ray wel tot een album vol romantiek.

Volgens het persbericht bij het album moet Rose van Lian Ray worden gezien als een hommage aan Serge Gainsbourg’s legendarische Histoire de Melody Nelson, waarmee de lat direct hoog en waarschijnlijk onbereikbaar hoog wordt gelegd. Het album van de grootste muzikant uit de geschiedenis van de Franse popmuziek was in 1971 een eerbetoon aan zijn muse Jane Birkin, maar stiekem ook aan Vladimir Nabokov’s Lolita. Het is een album dat moet worden geschaard onder de klassiekers uit de popmuziek.

Zover is Lian Ray met zijn debuut natuurlijk nog lang niet, maar Rose is een wonderschoon album. Het is een album met zeer smaakvol en stemmig gearrangeerde songs, waarin piano en strijkers een voorname rol spelen, maar waarin ook opeens een stevige gitaar of een ander bijzonder accent kan opduiken.

In een aantal songs keert Lian Ray terug naar de Franse popmuziek van Serge Gainsbourg uit de vroege jaren 70, maar Rose heeft ook vaak een wat moderner geluid. Het debuut van Lian Ray is een voornamelijk ingetogen album, maar de Franse muzikant is ook niet vies van drama en bombast. Het doet me af en toe wel wat denken aan het glorieuze debuut van Gavin Friday, al was dat een stuk theatraler.

De songs van Lian Ray zijn over het algemeen behoorlijk toegankelijk en klinken naast Frans vooral Brits met een voorliefde voor tijdloze singer-songwriter muziek. De tegenwoordig in Amsterdam woonachtige muzikant heeft zijn songs niet alleen smaakvol ingekleurd, maar is ook voorzien van een bijzonder aangenaam stemgeluid, dat de stemmige maar ook romantische songs voorziet van veel gevoel en emotie.

Ik heb het album, zoals gezegd, al heel lang in huis en ben inmiddels behoorlijk verknocht geraakt aan de prachtige songs op het album. Het zijn momenteel bijzondere en niet altijd makkelijke tijden, maar dit prachtige album van Lian Ray zorgt met de wonderschone songs en de warme klanken absoluut voor troost. Erwin Zijleman

avatar van Zwaagje
Wat een wonderschoon debuut en deze prachtige verstilde en licht melancholische muziek past helemaal in mijn straatje; zeker in deze tijd en dit moment. Ik stem nog niet; daar voor heb ik het nog te weinig gehoord, maar ik kan nu al zeggen dat het minimaal 4 * wordt.

Zwaagje schreef:

Nou....daar ben ik snel uit; vinyl alvast besteld bij de platenboer.

Lura schreef:

En wat een album is dit zeg....dank voor je recensie Lura; maakt me vaak nieuwsgierig. Zijn de optredens nog doorgegaan?

avatar van Zwaagje
Vinyl versie inmiddels binnen en dat klinkt als een klok. Mooi album en het tekstvel heeft meerwaarde; de muziek komt nog meer binnen. Ik hoop dat het vervolg niet weer 7 jaar gaat duren.