Deep Purple - The Mark 2 Purple Singles (1979)

1 stem

Label: EMI

1. Smoke on the Water (5:11)
  2. Black Night (4:54)
  3. Child in Time (9:49)
  4. Woman from Tokyo (4:27)
  5. Never Before (3:27)
  6. When a Blind Man Cries (3:28)
  7. Painted Horse (5:15)
avatar van B.Robertson
Verzamelalbum dat zowel door EMI als Purple Records is uitgebracht. Heb zelf een Nederlandse persing en dat is gewoon zwart vinyl; niets geen limited edition purple vinyl. Album heeft een voor mij twijfelachtig nut door de vele edit-versies die een korte speelduur opleveren en waar je niet veel aan hebt. De labels waren hier bezig een band uit te melken.

Smoke on the Water komt van Made in Japan en begint meteen met de riff, in de solo zit een afschuwelijke knip en op het einde idem. Black Night live, B-kant van Woman from Tokyo, werd eerder al uitgebracht op 24 Carat Purple en Powerhouse. Child in Time, ook van Made in Japan, is wat subtieler ingekort.

Woman from Tokyo schakelt na het rustige middenstuk meteen over op het laatste refrein; een nogal resolute knip. Never Before is de single-versie met ingekort intro en dat gaat ook op voor de eindsolo.
When a Blind Man Cries, B-kant, is toch niet zo exclusief op elpee als dat ik dat op The Anthology uit '85 aannam. Eerder stond het op Mark I & II. Painted Horse, outtake van Who Do We Think We Are, stond eerder op Powerhouse.

Waar komen al die vreemde edits dan vandaan vraag ik me af. Dat moet haast wel van 7" EP's afkomen als: Deep Purple - Smoke On The Water / Child In Time / Woman From Tokyo (1977, Vinyl) | Discogs, New, Live and Rare en reguliere singles, waar ik ook nog een hele stapel van heb.