Garganjua - Toward the Sun (2020)

Label: Holy Roar

1. Transcending (2:10)
  2. The New Sun (8:42)
  3. Mire (8:42)
  4. Transcendence (5:04)
  5. Light Bearer (6:27)
  6. Controlling Waves (8:10)
  7. To Ascend (Awakening) (9:25)
avatar van AOVV
Stevig werkstuk van deze Britten uit Leicestershire, met een vette knipoog naar Sleep. Ze combineren post-/sludge-metal (in de stijl van Isis en consorten) met een lekkere scheut stoner, wat voor een groove zorgt die je achter de oren kriebelt.

Bij momenten klinkt dit echt groots en episch, vooral wanneer dreigende gitaarriffs en primordiale oerkreten uit de krochten van de aarde lijken te ontsnappen. Om zich echt tot topplaat te ontpoppen, vind ik het dan weer net niet onderscheidend genoeg. Het artwork lijkt me wel prachtig, dat dan weer wel.

3,5 sterren