U​-​Bahn - U​-​Bahn (2019)

Australië

3. Right Swipe (4:30)
  4. Lelo's Segue (2:32)
  5. Damp Sheets (4:22)
  6. Scantly Clad (2:33)
  7. Goodbye Placenta (3:36)
  8. Unlucky Draw (2:07)
  9. Bourgeois (3:46)
  10. War of Currents (4:03)
  11. Time Warps Makes the Sweetest Sound (6:03)
avatar van E-Clect-Eddy
Een Australische band die zich gevestigd heeft in Berlijn: grijpt terug naar de experimentele jaren aan het einde van de 70s en begin van de 80s: Experimental / New Wave / Art Rock / Post-Punk / Synthpop.

Ze hebben zich duidelijk door acts zoals Devo laten inspireren. Daarnaast zijn er ook psychedelisch nummers zoals Right Swipe en Damp Sheets die overeenkomst hebben met het werk van Ariel Pink. Het is een prima debuut maar het had van mij wel wat scherper / feller gemogen.

Beta Boyz en Right Swipe zijn de begeleidende singles.

U-Bahn | U-Bahn op Bandcamp

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: U-Bahn - U-Bahn - dekrentenuitdepop.blogspot.com

U-Bahn - U-Bahn
Het lang genegeerde debuut van de Australische band U-Bahn wordt de laatste weken zelfs een voorzichtige hype en daar valt niets op af te dingen

Laat het debuut van de Australische band U-Bahn uit de speakers komen en je hoort flarden Talking Heads en Devo uit de late jaren 70, luister nog wat beter en je hoort veel van de baanbrekende albums van King Crimson uit de vroege jaren 80. En zo hoor je iedere keer weer wat anders in de stekelige en soms zelfs tegendraadse, maar tegelijkertijd ook aanstekelijke popsongs van de band uit Melbourne. Het strijkt tegen de haren in, maar het is bij vlagen ook compleet onweerstaanbaar en altijd prikkelt het de fantasie. Heerlijk album van deze Australische band.

Het titelloze debuut van de Australische band U-Bahn verscheen al aan het begin van het jaar, maar trekt hier pas de laatste maanden meer aandacht, wat de laatste weken zelfs lijkt om te slaan in een voorzichtige hype. Daar is wat voor te zeggen, want de band uit Melbourne heeft een buitengewoon fascinerend debuut afgeleverd.

Het is een debuut dat zich heeft laten inspireren door flink wat muziek uit de late jaren 70 en vroege jaren 80 en de band heeft hierbij een voorkeur voor invloeden die destijds wat tegen de stroom in roeiden.

Luister naar het debuut van U-Bahn en je hoort flarden Talking Heads en vooral Devo, maar U-Bahn put zeker niet alleen uit de archieven van de Amerikaanse new wave uit deze periode. Ook de muziek die de Britse band King Crimson in de eerste helft van de jaren 80 maakte op albums als Discipline, Beat en Three Of A Perfect Pair heeft zijn sporen nagelaten op het debuut van de Australische band en hiernaast hoor je op het titelloze debuut van U-Bahn flarden postpunk en synthpop. Ook hiermee zijn we er nog niet, want een Australische band met een Duitse naam kan ook niet heen om de Duitse Krautrock uit de jaren 70 en 80 en kan evenmin de elektronica van Kraftwerk negeren.

U-Bahn giet al deze invloeden in een mal die uiteindelijk stekelige maar ook aanstekelijke popliedjes opleveren. Het zijn popliedjes met wat staccato klinkende gitaren, die niet alleen herinneren aan een deel van de bovengenoemde bands, maar ook aan de muziek die Bowie maakte in zijn Berlijnse periode. Wanneer de synths aanzwellen en de basloopjes dwingender worden schuift het geluid van U-Bahn wat op van de jaren 70 naar de jaren 80, maar het blijft heerlijk eigenzinnig en het roept hier en daar ook weer herinneringen op aan het werk van The Residents.

Uiteindelijk is vergelijken zinloos, want het titelloze debuut van U-Bahn is een vat vol tegenstrijdigheden. De Australische band strijkt soms flink tegen de haren in, maar verrast ook met aanstekelijke refreinen en met muzikale passages die de fantasie eindeloos prikkelen. Het kan hierbij alle kanten op, want waar de Australische band het ene moment vertrouwt op ruwe en wat tegendraadse gitaarlijnen, kiest het op het volgende moment net zo makkelijk voor breed uitwaaiende synths die hier en daar zelfs een progrock motiefje niet schuwen.

Al dit moois is betrekkelijk ruw opgenomen, waardoor de muziek van U-Bahn zo af en toe heerlijk rammelt, maar het volgende moment toch weer met een bijna militaire precisie in elkaar lijkt gesleuteld.

Het debuut van U-Bahn is een album dat zeker in vocaal opzicht niet hoogstaand is, maar de muzikale hoogstandjes van gitaren en elektronica compenseren stevig voor de wat monotone en staccato vocalen op het album, die natuurlijk wel prima passen bij de muziek van de Australische band.

Het titelloze debuut van U-Bahn is een album dat je mee terug neemt naar inmiddels al weer wat vergeten muziek uit de jaren 70 en 80 en het blijkt muziek die decennia later nog net zo spannend en avontuurlijk klinkt. Ik ben lang niet altijd in de stemming voor de muziek van de band uit Melbourne, maar bij incidentele beluistering is het nauwelijks te weerstaan en is het bovendien een stimulans om de vroege albums van Talking Heads en Devo en het genoemde werk van King Crimson weer eens uit de kast te trekken. Erwin Zijleman

avatar van koosknook
Fijn, rammelend en non conformistisch debuut, die ook aan mij voorbij is gegaan. Komt zo, op het eerste gehoor, als nog, in mijn (top 30) eindejaarslijstje terecht. Vooral Bourgeois is een top nummer!