The Saxophones - Eternity Bay (2020)

Pop / Folk
Label: Full Time Hobby

1. Lamplighter (2:49)
  2. New Taboo (4:29)
  3. Forgot My Mantra (3:15)
  4. Take My Fantasy (3:54)
  5. Anymore (3:10)
  6. Zendo (1:31)
  7. Flower Spirit (3:29)
  8. Living in Myth (3:41)
  9. You Fool (2:30)
  10. Eternity Bay (3:21)
avatar van Lura
Hun debuutalbum Songs of the Saxophones van het duo The Saxophones was me zo’n twee jaar geleden helaas ontgaan. Echter niet door Erwin Zijleman van het populaire blog Krenten uit de pop. Hij begon zijn enthousiaste recensie met : “Amerikaans tweetal maakt bijna verstilde muziek vol wonderschone details en verwarmt op bijzondere wijze de avond”.

Het duo bestaat uit Alexi Erenkov en z’n vrouw Allison. Aanvankelijk was Alexi van plan jazzmusicus te worden, maar liet dat plan op een gegeven moment gedesillusioneerd varen. Hij begon hierna een singer-songwriterproject, wat hij gekscherend The Saxophones noemde, omdat hij kort ervoor de saxofoon aan de kant had geschoven.

Al spoedig deed Alexi een beroep op zijn vrouw Allison, die de drums en achtergrondzang voor haar rekening neemt. Hun eerste album werd opgenomen op een boot en zou tegelijkertijd verschijnen met de geboorte van hun eerste kind.

In de composities van Alexi hoor je niets meer terug van de complexe arrangementen, zoals hij die leerde op de universiteit. In de plaats daarvan is subtiliteit en heerlijke relaxedheid gekomen. Dat laatste wordt mede versterkt door de aparte zang van Alexi. Bij tijd en wijle heeft de muziek ook een nostalgische tintje, waarschijnlijk veroorzaakt door het luisteren van Alexi naar de nodige obscure vijftiger jaren muziek.

Maar hij speelt ook af en toe leentjebuur bij west coast jazz en bij dromerige surfpop. Eternity Bay werd geproduceerd door Cameron Spies, gemixt door Noah Georgeson ((Joanna Newsom, Devendra Banhart) en opgenomen met behulp van analoge 16 sporen opname apparatuur.

De songs vormen een homogeen geheel, zij het dat ik het titelnummer wat afwijkend vind, het heeft wat weg van een oude traditional. Door de vrij korte duur, grijp je snel terug naar dit bijzonder verslavende plaatje. Jammer genoeg staan er op hun komende Europese toer geen Nederlandse concerten gepland van dit bijzondere duo.

avatar van Venceremos
File under: Richard Hawley, Lambchop, Timber Timbre (stem als 2 druppels). De zondagochtend heeft er weer een klant bij.