La Bruja de Texcoco - De Brujas Peteneras y Chachalacas (2019)

Mexico
Folk / Wereld
Uitgebracht in eigen beheer

1. Té de Malvón (6:37)
  2. Laabe Muxhe (8:15)
  3. Suite Aquelarre (7:21)
  4. Balajú (6:02)
  5. Nahual Papalotl (9:58)
avatar van musicfriek
Donderdag trad ze op, op het Le Guess Who? festival en wat jammer dat ik dat heb moeten missen. Mexicaanse folklore en user Koenr tipte mij en is voor mij een schot in de roos. Prachtige zang, viool, harp, cello en vele andere instrumenten passeren de revue. Na een aantal draaibeurten zijn Laabe Muxhe en Suite Aquelarre de favoriete tracks hier.

“Suite Aquelarre” is built on chamber music, flutes, and a rather baroque décima, a 10-verse form popular in traditional Mexican music

Te beluisteren op bandcamp en YT. Liefhebbers van dit genre, het is echt de moeite waard!

avatar van E-Clect-Eddy
Roots / Wereld past hier iets beter dan Folk / Wereld.

Het schilderij dat de hoes vormt lijkt me geïnspireerd door het werk van Frida Kahlo.

Texcoco is een dorpje dichtbij de bekende Azteekse piramides van Teotihuacan in de noordelijke regio van Mexico Stad. De naamgever van het Texcoco-meer waarin ooit op eilanden de piramides van Tenochtitlan stonden. Het enorme meer en de oude steden zijn nu grotendeels verdwenen door de groei van Mexico Stad.

La bruja = de heks, el brujo = tovenaar, de artiest Octavio(a) Mendoza Anario kiest dus voor de vrouwelijke vorm wat dus feitelijk niet klopt gezien zijn baard (en adamsappel). Laten we zeggen dat Ru Paul hem een uitnodiging zou kunnen sturen voor zijn Drag Race.

Bijzondere act en een experimentele combinatie van muzikale stijlen. Traditionele Mexicaanse folkloristische muziek (zoals Son Jarocho > met harp), kamermuziek, Tribal Ambient / Native Latijns-Amerikaans, organisch en vooral veel akoestisch. De stem van deze "heks" is soms wat dun en op het randje van vals, hij wil hoge noten zingen die eigenlijk bedoeld zijn voor vrouwelijke stembanden. Maar Octavio is een multi-instrumentalist die gelukkig houdt van minder=meer. Een boeiend album.

Ik vermoed dat producer Luis Perez Ixoneztli van de Peruaans folkloristische groep Huayucaltia een flinke vinger in de pap had. Er zijn veel verschillende Mexicaanse muzikale invloeden maar doorgaans beperken Mexicaanse acts zich tot één regionale stijl (per album). Afgezien van de kamermuziek en deels de zang weinig Westerse invloeden. Desondanks goed toegankelijk.

Er staat een achtergrondverhaal op Bandcamp Daily over het ontstaan van dit album.