Closed Mouth - [ O N E ] (2019)

1 stem

Frankrijk
Label: Cold Transmission

1. Intro (2:03)
  2. See What You Can Find (4:56)
  3. Crashing Out Of You (4:18)
  4. Emotions (3:34)
  5. We Are Strangers (2:29)
  6. Man Is an Animal (5:20)
  7. Silence Grows (4:01)
  8. You Own Me (4:18)
  9. Strange New Room (4:21)
  10. Mirror Man (3:44)
  11. The Shadow Is Cast (4:26)
  12. Mind of Memories (3:49)
  13. Right Back (4:09)
  14. Keep Calling (4:54)
ROZZ
Interessant solo-project van Yannick Rault die ik ook nog ken van zijn verdienstelijke band The Bluebeard's Castle. Dit is wat experimenteler en doet denken aan de underground darkwave/postpunk/synthpop van de vroege jaren 80; early The Cure, Human League en Christian Death. Zeker het beluisteren waard.

[ O N E ] Remastered + Bonus Tracks | Closed Mouth - closedmouth19.bandcamp.com

Vijf sterren geef ik niet vaak voor een album. Wat mij hier aanspreekt is dat deze muzikant (Yannick Rault) het geluid van Pornography, Faith van The Cure en een vroege Christian Death wel erg dicht weet te benaderen, dat is knap zeker omdat het hier om een eenmansband gaat. Het is niet alleen dat, het album is gevarieerd soms wat experimenteel en daarmee prima passend binnen de hedendaagse darkwave/postpunk/gothic rock met een vette knipoog naar de jaren 80. Alle songs vind ik boeiend en gaan mij nergens vervelen. Ingetogen repeterende proclamerende zang die zich verstopt in de songs maar verstaanbaar is. Let ook op de basgitaar, die is prominent aanwezig en draagt bijna alle songs. Mooie productie ook, het album werd gemasterd door Pete Burns en dat hoor je terug. Wat mij betreft een heerlijke trip deze plaat.

avatar van Premonition
Ik hoor af en toe wel dat The Cure een invloed is geweest, maar ik denk dat monsieur Rault vooral goed geluisterd heeft naar de vibe en het theatrale van de positive punk beweging van begin jaren tachtig in de UK, zoals The Danse Society, Sex Gang Children en naar tijdsgenoten Christian Death (USA).
In de elektronische stukken hoor ik vooral vroege Clan of Xymox.
Zeker knap om dit in je eentje maken, ondanks dat het stevig in de vleermuizenhoek zit, toch afwisselend album.

Premonition schreef:
In de elektronische stukken hoor ik vooral vroege Clan of Xymox.

Inderdaad!
Zeker ook wat de zang betreft.