Bonnie 'Prince' Billy - I Made a Place (2019)

Roots
Label: Drag City

1. New Memory Box (3:01)
  2. Dream Awhile (3:31)
  3. The Devil's Throat (3:33)
  4. Look Backward on Your Future, Look Forward to Your Past (3:55)
  5. I Have Made a Place (3:39)
  6. Squid Eye (2:46)
  7. You Know the One (3:37)
  8. This Is Far from Over (2:46)
  9. Nothing Is Busted (4:33)
  10. Mama Mama (2:32)
  11. The Glow Pt. 3 (3:22)
  12. Thick Air (2:41)
  13. Building a Fire (3:38)
avatar van repelstefan
Gek dat ‘de eerste single’ op Spotify met deze albumcover niet op het album staat: In Good Faith. Wel goed nieuws dit, zijn eerste écht nieuwe werk sinds 2011.

avatar van Poles Apart
En ook vreemd dat de titel op de hoes duidelijk "I Have Made a Place" is, maar er overal over "I Made a Place" wordt gesproken. Iets met mieren en naaien, maar toch...

Inderdaad vreemd, bij de link die ik van het Domino kreeg staat ook gewoon I Made A Place vermeld.

avatar van dix
dix
Poles Apart schreef:
Iets met mieren en naaien, maar toch...
… niet iets met maten en neuken?

avatar van wexxel99
Ben vooral benieuwd naar the glow Pt.3. Zou het een ode zijn aan The Microphones?

avatar van perlon
Deze release is op het label Drag City, geen Domino.

avatar van Ducoz
perlon schreef:
Deze release is op het label Drag City, geen Domino.

In de US op Drag City in de EU op Domino. Maar inderdaad, als we het land van herkomst aanhouden moet er Drag City staan.

avatar van Bruno Banani
Weer es ingelogd om te zeggen hoe blij ik wordt van een nieuwe BPB. Nu tijdens de 2e luisterbeurt alweer heel wat moois voorbij horen komen ??

avatar van Bruno_6
Waarom staat de single (At the Back of the Pit) van dit album niet op dit album?

avatar van philtuper
Wanneer komt deze eigenlijk uit? In Good Faith is in ieder geval een prachtnummer in de beste Bonnie ‘Prince’ Billy traditie. Jammer dus dat die er dan niet op staat. Maar laat het een album zijn dat je weer eens écht bij de lurven pakt.

avatar van Ducoz
Hij ligt toch al lang in de winkel..? Waarom staat er nu 2020 bij?

avatar van perlon
Later op Spotify, maar al wel gewoon op cd en vinyl te koop.
Prachtalbum overigens, heeft een paar luisterbeurten nodig maar dan openbaart zich wat heel fraais!

avatar van Venceremos
In 1 keer raak, heb ik bij andere Oldham-creaties nooit. Deze luistert dan ook erg prettig weg, vol van subtiele arrangementen en vrouwelijke 2e stemmen. Ik moet voortdurend aan Alela Diane denken bij deze plaat.

avatar van Lost
Eindelijk terug een goede Bonnie. Zit reeds een tijdje in heavy rotation en zal zeker nog een tijdje zo blijven...

avatar van philtuper
Mooie anekdote op Pitchfork over het ontstaan van dit album. Klaarblijkelijk waren Will en zijn vrouw, kunstenares Elsa Hansen Oldham, begin 2018 op Hawaii als artists-in-residence toen daar dat valse raketalarm afging: 'Ballistische raket dreiging voor Hawaii. Zoek onmiddellijk dekking. Dit is geen oefening!'. Uiteindelijk bleek het een medewerker te zijn die op een verkeerde knop had geduwd...

Het verhaal wil nu dat ze, in hun verondersteldheid dat dit hun laatste momenten samen waren, een aantal met THC doordrenkte blauwe bessen gegeten hebben en dat Will daar de basis heeft gelegd voor dit album. Hij begon een nieuw grillig lied te schrijven om zijn zenuwen te kalmeren. “When life is tough and very scary,” ging het, “My wife and I/We chomp a blueberry.” Tegen het einde van het lied distilleerde hij zijn boodschap in slechts drie woorden: “We’ll be fine.” Het leidde uiteindelijk tot het liedje Blueberry Jam en tamelijk flauwe videoclip.

avatar van RoyDeSmet
Het nieuwste album van "man who saw a darkness" Bonnie Prince Billy is zijn eerste met nieuw eigen werk sinds 2013 en is zijn meest goedgemutste album tot nu toe. De country invloeden zijn duidelijk hoorbaar maar het is onmiskenbaar Will Oldham. Het gebruik van allerlei blaasinstrumenten zorgt voor een gevoel van eenheid die deze spaarzaam geïnstrumenteerde plaat bij elkaar houdt.

avatar van repelstefan
Helaas nog steeds niet op Spotify maar This Is Far From Over is nu wel toegevoegd. Ik hou hoop dat de relatie Drag City en Spotify verder verbeterd, want ook dit is weer een hele mooie.

avatar van Marco dB
repelstefan schreef:

Nu wel. Eindelijk.

avatar van Venceremos
Het klinkt allemaal wat liever, gelijk Callahan, alleen is het niveau / bezieling een stuk hoger. Devil's Throat en Squid Eye hebben zich reeds vastgebeiteld in mijn auditieve geheugen. Een wondermooie worp, im retrospect wellicht de mooiste van 2019.

(Waarom maar 16 stemmen?)

avatar van koosknook
Met terugwerkende krachten komt dit album als nog in mijn top 10 van 2019. Het album wordt per luisterbeurt steeds intenser..

avatar van Arbeidsdeskundige
Dit is inderdaad een heel intens album. Maar dan wel op een 180 graden andere wijze dan op "I See a Darkness".

avatar van Mssr Renard
Dit is een mooie intense plaat met een goede muzikale omlijsting en een fijne baslijn waarvan de zang mij diep raakt.

avatar van Poles Apart
Mssr Renard schreef:

Gaat ie toevallig door merg en been? Of alleen merg?

avatar van Mssr Renard
De stem snijdt in mijn merg en de muzikale omlijsting gaat prachtig door mijn ziel en been.

avatar van dix
dix
Een dozijn nummers werden genoemd als hoogtepunt op dit album, maar Mama Mama bleef onvermeld. Blijkbaar weet dat nummer niemand diep te raken.

avatar van wilbur
Waarom heet dit album niet "I Have made a Place" zoals op de hoes staat vermeld?

avatar van Venceremos
Op de zijkant van diezelfde hoes staat ook I Made a Place.

avatar van ZAP!
Venceremos schreef:
(Waarom maar 16 stemmen?)
(23 inmiddels). Ja, ik ben Bonnie een beetje uit het oor verloren... een aantal platen zal altijd de 5 sterren houden en 'Hope' staat zelfs op 1 bij mij, maar later... het blijft een sympathieke vent!

Maar goed, ik voelde me wel een beetje aangesproken en heb even 'At the back of the pit' en 'Squid eye' (2x!) geluisterd. Leuk, heel leuk wel, maar dit is toch niet meer de Bonnie die Bonnie ooit was...

I am goodbye!

avatar van Arbeidsdeskundige
ZAP! schreef:

I am goodbye!
Te hoopvol?

avatar van ZAP!
Nee, want dan zou ik The Beach Boys bv. ook niet kunnen waarderen. Daar ken ik verder niet veel van, maar 'Pet sounds' scoort toch mooi de volle mep. Maar op dit moment loop ik hier niet heel warm voor.