Deacon Blue - City of Love (2020)

Label: earMUSIC

1. City of Love (4:12)
  2. Hit Me Where It Hurts (3:13)
  3. Weight of the World (3:39)
  4. Take Me (3:54)
  5. In Our Room (4:09)
  6. Intervals (3:36)
  7. Keeping My Faith Alive (3:10)
  8. A Walk in the Woods (3:57)
  9. Come on In (3:26)
  10. Wonderful (3:36)
  11. On Love (7:11)
avatar van E-Clect-Eddy
Nieuw album van Deacon Blue aangekondigd inclusief een jubileum tour in het volgende najaar: de band bestaat dan alweer 35 jaar.

Helaas nog geen single, maar met begin maart als releasedatum is het aannemelijk dat er nog voor de kerst eentje verschijnt.

avatar van E-Clect-Eddy
Titelnummer is gisteren uitgebracht als eerste single. Het heeft wat meer pit dan het gemiddeld nummer van het vorige album. Verder klinkt het gewoon heel vertrouwd.

Deacon Blue - City of Love - YouTube - audio

avatar van TEQUILA SUNRISE
Titelnummer klinkt prima, mijn nieuwsgierigheid is gewekt.
Moet nog eens een inhaalslag maken inzake deze band, voorganger Believers staat ook nog op mijn lijstje.

Deacon Blue is terug!

Eigenlijk al sinds de comeback met The Hipsters in 2012. Maar daarna zakte het toch iets wat in met elk volgende album. Nu komen ze terug op hun oude niveau... niet zo indrukwekkend als dat van hun eerste 2 albums maar even sterk als The Hipsters en hun 3e en 4e album: Fellow Hoodlums / Whatever You Say, Say Nothing.

De 3 singles City of Love / Hit Me Where It Hurts / Wonderful klonken al lekker en een goede indicatie voor de rest van het album. Het klinkt als een consequent even sterk album met genoeg variatie. Wel is Ricky's pianospel iets minder dominant aanwezig. De gitaar (elektrisch & akoestisch) heeft iets meer ruimte gekregen waardoor het op een nummer als Keeping My Faith Alive een beetje de kant van Bon Jovi op gaat. Op andere nummers is dan weer het typische Piano Rock van Billy Joel is niet ver weg. Het lijkt me ook dat de stem van Lorraine wat meer vooraan in de mix staat. Kort door de bocht: iets meer Pop Rock invloeden.

De afsluiter is het meest afwijkende en unieke dat Deacon Blue heeft vast gelegd waarin Ricky deels een verhaal voordraagt naast de gezongen refreinen. Is even wennen (spoken word passages zijn meestal niet zo mijn ding) maar uiteindelijk wel een verrijking.

Van de warme melancholie op de eerste 2 albums is hier niet veel terug te vinden, die stonden meer op de Poppy voorganger Believers uit 2016 (die volgens mij niet breed aansloeg). Gelukkig spelen ze live nog steeds heel veel nummers van die eerste 2 albums + The Hipsters en daar zullen de singles van dit album ongetwijfeld ook te horen zijn.

Toch begin ik wat voorzichtig met 3,5* al vermoed ik dat dit al snel nog wat omhoog gaat.

avatar van fish
Wat fijn om een Deacon Blue te horen die weer urgent klinken. Ook aan de productie is meer aandacht besteed; eindelijk weer wat ruimte tussen de instrumenten. Believers was maar tam en dicht gesmeerd. City of love klinkt niet als vanouds, maar slaat wel precies de brug tussen oud en nieuw.
Heb je ooit iets goed gevonden van Deacon Blue, maar ben je ze uit het oog geraakt? Stap hier maar in.