Terry Allen & The Panhandle Mystery Band - Just Like Moby Dick (2020)

Country
Label: Paradise of Bachelors

1. Houdini Didn't Like the Spiritualists (4:04)

2. Abandonitis (3:59)
  3. Death of the Last Stripper (3:19)
  4. All That's Left Is Fare-Thee-Well (3:06)

met Charlie Sexton

5. Pirate Jenny (5:20)
  6. American Childhood I: Civil Defense (2:32)
  7. American Childhood II: Bad Kiss (3:36)
  8. American Childhood III: Little Puppet Thing (2:23)
  9. All These Blues Go Walkin' By (3:21)

met Shannon McNally

10. City of the Vampires (3:57)

met Kru Allen en Shannon McNally

11. Harmony Two (5:45)

met Shannon McNally

12. Sailin' on Through (4:03)
avatar van Lura
De veelzijdige carrière van Terry Allen duurt al meer dan een halve eeuw. Hij was en is actief als beeldhouwer, schilder, tekenaar, produceerde theatervoorstellingen en musicals en natuurlijk ook actief als muzikant. Zijn laatste wapenfeit, het uitstekende countryalbum Bottom of the World, dateerde alweer uit 2013. De stilte werd hierna alleen nog een keer doorbroken voor de heruitgave van Lubbock (On Everything), door menig criticus gerekend tot de mooiste countryalbums ooit gemaakt.

Begin jaren tachtig bracht Allen twee albums onder de naam Terry Allen and the Panhandle Mystery Band uit. De enige verbindende factor tussen die twee albums en het nieuwe album Just Like Moby Dick is Joe Ely. Op de eerste twee albums speelde hij mondharmonica, nu schreef hij mee aan All That's Left Is Fare-Thee-Well. Daarnaast kon hij een beroep doen op een drietal familieleden, maar ook op Charlie Sexton (oa Bob Dylan en David Bowie) en de uitstekende zangeres Shannon McNally. Met McNally zingt Allen een aantal fraaie duetten.

De teksten zijn nogal persoonlijk, soms hilarisch maar gaan ook over existentiële zaken, maar ook over oorlog, zoals in het indringende Bad Kiss. Het doorleefde Just Like Moby Dick is typisch zo’n album, wat per luisterbeurt steeds meer onder de huid gaat zitten. Het bewijst ook dat de muziek van Allen nog steeds relevant is, ondanks zijn reeds hoge leeftijd. Ik denk dat vooral liefhebbers van een verhalenverteller als Guy Clark heel goed raad zullen weten met deze schijf.