...And You Will Know Us by the Trail of Dead - X (2020)

Alternatieve titel: The Godless Void and Other Stories

Label: Dine Alone

1. The Opening Crescendo (2:53)
  2. All Who Wander (4:55)
  3. Something Like This (4:36)
  4. Into the Godless Void (3:58)
  5. Don't Look Down (4:44)
  6. Gone (4:04)
  7. Children of the Sky (4:37)
  8. Who Haunts the Haunter (5:32)
  9. Eyes of the Overworld (1:48)
  10. Gravity (3:51)
  11. Blade of Wind (5:46)
  12. Through the Sunlit Door (3:50)
avatar van E-Clect-Eddy
Into The Godless Void (Official video) - YouTube heeft wel een lekker 'drive', de andere single Don't Look Down (Official Video) - YouTube is wat rustiger.

Gevalletjes 'net wel of net niet' in mijn straatje.

avatar van eightynine
De inspiratie is al een tijdje weg bij de heren trail of dead. Live is het op de automatische piloot, de albums hebben geen titels meer en zo klinkt dit tiende album ook.

avatar van E-Clect-Eddy
Had ze al eens live gezien op een festival tig jaar geleden en dit is past mijn kennismaking met een volledig album van deze act.

Met de nodige bombast slaan zij zich naar de goede kan van de beleving , de waardering voor het album groeit, maar wel traag.

Hier en daar klinkt het als een soort Monster Magnet LIGHT, neigt iets naar Stoner Rock.

Het opent veelbelovend en ook de single Into the Godless Void is heel fijn, gevolgd door Children of the Sky

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Wederom een heel tof album. Paar geweldige oorwurmen ( de singels ). Verder liggen de andere nummers ook weer prettig in het gehoor en horen we het vertrouwde AYWKUBTTOD geluid. Lekker begin van 2020 voor mij.

avatar van WoNa
Een band die ik bijna vergeten was. Zo gaat dat soms. Door de recensie in Oor werd ik op een nieuwe plaat gewezen, die ik wel direct ben gaan luisteren. Inmiddels is het vinyl al in huis.

Als ik de plaat moet omschrijven, dan is mijn neiging om "een bak herrie" te zeggen, in de positieve betekenis natuurlijk. Het is pas als ik echt ga zitten voor X dat ik hoor hoe nummers worden opgebouwd. Laag voor laag tot dat er inderdaad een sonische storm ontstaat, waarin het allemaal samen komt. Phil Spectors wall of sound voor een rock band. De zang kan daarin verstopt worden of overheen gelegd. Dat maakt subtiele verschillen in het groepsgeluid.

Wat ik niet uitsluit, is dat ik na meerdere luisterbeurten dan nu er achter ga komen dat het muzikaal niet zo heel veel voorstelt en dat de vorm dat heel goed verbergt. Dat gaat de tijd leren. Voor nu is het echt genieten van de manieren waarop Trail of Dead zijn muziek presenteert. Muziek om mezelf totaal in onder te dompelen. Volume lekker iets hoger en gaan.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Into the Godless Void: op 2:40 hoor je duidelijk Spaceman 3 - Revolution, beter goed gejat dan...
Blijft wel een top nummer.
Spacemen 3 - Revolution

avatar van E-Clect-Eddy
Het instrumentale The Opening Crescendo doet sterk denken aan een nummer van Nina Inch Nails...

avatar van andnino
Echt wel weer een solide plaat, net als eigenlijk vele voorgaande van deze band, maar ik merk dat ik ze toch niet snel opzet. Het is toch een flinke muur van geluid, die na verloop van tijd wat monotoon en vermoeiend kan worden. Ik denk daarom ook niet dat ik dit hoger kan beoordelen dan 3,5* hoewel dit muzikaal van een stuk hogere klasse is dan veel anders wat ik ook die score gaf.

avatar van AOVV
Ja, dit album bevat toch alweer enkele fraaie songs. De band blijft bij mij vooralsnog wat onder de radar, maar Don't Look Down (om er maar eentje te noemen) is toch best een heerlijke song, met zelfde een scheutje melancholie erdoorheen.

De plaat duurt me wel wat te lang, maar goed is het zeker!

3,5 sterren

avatar van ZAP!
Wat ik ook Google, de plaat is overal getiteld 'X: The Godless Void and Other Stories', niet 'X' of de alt. titel zoals hier.

Hier is de plaat in z'n geheel te horen.