In Continuum - Acceleration Theory Part Two: Annihilation (2019)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Impending Annihilation (2:52)
  2. You Don't Know How It Feels (6:05)

met Michael Sadler

3. The Path (4:02)
  4. In Her Cocoon (1:32)
  5. AlienA Pt. 2 (2:22)
  6. Vampires of the Soul (4:25)
  7. Made of Stars (2:58)

met Jon Davison

8. Know That You Are (8:31)
  9. The War Room (1:50)
  10. All That Is (3:35)

met Jon Davison

11. Annihilation (20:48)
  12. Interstellar Reunion (4:36)
avatar van ProGNerD
Mooi vervolg op In Continuum - Acceleration Theory (2019) - MusicMeter.nl.
Weer de typische "Dave Kerzner signature" qua sound, sfeer en thema. Je moet wel erg gefascineerd zijn door science fiction als je zoveel mooie albums met dit thema aflevert.
Maar goed, dat is natuurlijk niet uitzonderlijk binnen de prog-scene, zie bijv John Mitchell met z'n Lonely Robot trilogie...

Zo op het 1e gehoor (1e luisterbeurt) lijkt de productie meer in balans dan deel 1 waar ik met name de zang wat achtein de mix vond staan, maar misschien moet ik deel 1 ook nog maar weer 's aandachtig gaan luisteren als ik daar tijd voor vind naast alle mooie nieuwe prog(metal) releases van de afgelopen tijd

avatar van Marco van Lochem
Begin vorig jaar verscheen “ACCELERATION THEORY” van In Continuum, het project van Dave Kerzner. Kerzner is binnen de progressieve rockwereld bekend van onder andere Sound Of Contact en Mantra Vega, maar bracht ook 2 ijzersterke solo albums uit. Eind vorig jaar verscheen deel 2 van “ACCELERATION THEORY”, nu met de toevoeging “PART TWO: ANNIHILATION” en deel 2 is een prima vervolg op het eerste deel. Volgens hetzelfde concept komen 12 tracks aan je voorbij die een inmiddels duidelijk Dave Kerzner signatuur hebben. Sferisch, melodieus, af en toe stevig, maar bovenal zeer luisterbaar. Hij is inmiddels zo’n gevestigde naam dat menig muzikant wil meewerken aan zijn schijfjes. Zo zijn op deze Michael Sadler (Saga), Gabriel Agudo (ex Bad Dreams) en Jon Davison (Yes) te horen, waarbij ik moet vermelden dat die laatste twee ook op deel 1 te horen waren. Kerzner werd op 10 juli 1968 geboren in Philadelphia Pennsylvania USA en bekwaamde zich van jongs af aan in het bespelen van keyboards en aanverwante toetsen. Met Sound Of Contact bracht hij in 2015 het prachtige album “DIMENSIONAUT” uit en de liefde voor science fiction, die op dat album ook te horen was, is ook de rode draad op beide “ACCELERATION THEORY” albums. “Acceleration Theory” is de theorie van de versnelling, wat in de mechanica de verandering van van de snelheid van een object betekent. Het verhaal van het eerste album, waarin een vrouwelijke alien op aarde terecht komt en valt voor de de man Kai, een mens, en in dit deel gaat het verhaal verder, zelfs zover dat WOIII uitbreekt. Dit verhaal wordt op de voor de Kerzner kenners bekende wijze vormgegeven. Veel toetsen, zeer melodieus, paar prachtige gitaar solo’s, samenzang en veel emotie. De eerste 10 tracks bouwen op naar de langste van het album, “ANNIHILATION” van ruim 20 minuten. Deze song, wat vernietiging betekent, is een weergaloze opus, waar alles in zit wat je van een lang nummer mag verwachten. Het album eindigt niet in mineur, want er is een “INTERSTELLAR REUNION”…wat dit dan ook mag betekenen. “ACCELERATION THEORY PART TWO: ANNIHILATION” is een zeer boeiend album geworden, dat de perfecte opvolger is van nummer 1 en mij toch wel zeer nieuwsgierig maakt naar een eventueel nummer 3, waarin het allemaal toch weer goed gaat komen. Je moet van science fiction houden om de betekenis van de teksten te begrijpen, dat is er bij mij niet. Ik moet het doen met de samensmelting van tekstbeleving en de muziek, en die is hier weer dik in orde!