Eyeless in Gaza - Winter Sang (2018)

1 stem

Folk / Avant-Garde
Label: A-Scale

1. Never Going Back (3:58)
  2. And I Don´t Belong (4:35)
  3. Locked-In (3:54)
  4. Torn Bridge (3:05)
  5. I Also Dwell (5:18)
  6. Wide Open (5:20)
  7. Older Day (4:46)
  8. And I Dreamt (7:06)
  9. Amazed (4:09)
  10. Gentle (4:15)
Zo tussen 2014 en 2020 is het een productieve fase van dit duo, Martyn Bates en Peter Becker. 4 albums in deze jaren, dat zijn we eigenlijk niet gewend. En dan te bedenken dat Martyn Bates ook nog solo albums maakt en met ook als een ander duo platen maakt 'Twelve Thousand Days'.
Vanaf hun eerste album 'Photographs as memories' uit 1981 volg ik Eyeless al, evenals alle nevenprojecten. En enerzijds is er duidelijk wel een ontwikkeling in de muziek gekomen na de eerste post punk-achtige plaat, maar aan de andere kant is er ook altijd nog bepaalde herkenning en een bepaalde authenticiteit. De laatste platen geeft de groep in eigen beheer uit (A scale label) en ook beperkt. Van dit album zijn 500 copies beschikbaar.
Martyn Bates en Peter Becker komen uit Engeland, Martyn woont daar nog en ergens hoor je dat ook wel terug in de muziek. Bij Bandcamp staat bij dit album een tekst van Martyn, redelijk filosofisch, maar waar hij ook aangeeft door het landschap beïnvloed wordt en noemt als voorbeeld Hartshill Ridge , een klif die al door de Romeinen belangrijk werd gevonden. Het is een landschap, mistig, nevelig, mysterieus, ruig en soms ook lieflijk. Dit is ook allemaal terug te horen in de muziek van dit duo. Het blijft heel moeilijk om de muziek goed te duiden. Ik heb wat reviews gelezen (Engels en Frans) , maar ook daarin blijkt hoe moeilijk het is. Vaak bloemrijke epistels, maar je hebt nog steeds geen echt idee hoe het klinkt.
Eyeless doet in ieder geval niet zijn best om commercieel te klinken, maar hun sound is zeker de laatste jaren wel wat meer herkenbaar.
Als eerste natuurlijk door de heel herkenbare stem van Martyn Bates, de afwijkende songstructuur (geen refrein/couplet), het gebruik van verschillende instrumenten en de poëtische teksten van Martyn.
Zo is ook dit album opgebouwd. Eigenlijk, zoals de titel het al aan geeft, was het de bedoeling dat er twee minialbums uitgegeven zouden worden, maar dat bleek toch te kostbaar. Vandaar dus 1 samengesteld album. Twee instrumentale songs bevat het album. Je wordt weer meegenomen in de wereld van Eyeless in Gaza, waarin Peter Becker belangrijk is met allerlei instrumenten en productie. Echt een genre noemen is bijna niet mogelijk, het zweeft ergens in tussen neo-folk, avant garde en elektrische muziek. En wat altijd gebleven is het gebruik van allerlei hele simpele muziekinstrumenten.
Opnieuw een prachtig album en voorlopig even een rust voor Eyeless. Martyn Bates heeft solo weer wat platen gemaakt, vooral ook onder zijn nieuwe alias Kodak Strophes/Martyn Bates en met zijn andere groep 'Twelve Thousand Days'. Maar ik hoop dat er speodig een vervolg komt op Ink Horn/One Star