Alex Roeka - Rauwe Genade (2019)

Label: Excelsior

9. De Polen
  10. Credo voor een Leeg Hoofd
  11. Iwan
  12. Mijn Laatste Tocht
  13. Wat Wil Je Eigenlijk Met Mij?
  14. Nog Even
  15. Dans #2
avatar van Lura
De voormalig psycholoog Alex Roeka werkt al vijfentwintig jaar onverdroten aan zijn carrière als dichter en singer-songwriter. Zijn recente terugtrekken op het Zeeuwse platteland had twee doelen, het schrijven van nieuwe liedjes en het samenstellen van een nieuwe dichtbundel. Onlangs trof ik “Het recreatiedomein”, afkomstig uit de bundel “Al het waaien van de wereld”, van hem aan in het prachtige kunstboek Eggs & Marrowbone.

Dit thema waaien is ook op dichterlijke wijze terug te vinden in het loflied Zeeuwse Wind op zijn intussen twaalfde album Rauwe Genade. Zoals altijd toont hij zich een waar woordkunstenaar :

“Soms komt hij van over het water
Tot in de haren van de blonde boerin
De milde bries der verbroedering
Ze voelt zijn handen langs zich glijden
Achter de rietkraag van de sloot
Bij Grand Café De Varkenspoot

Zeeuwse wind, je kunt zo zacht zijn
Als een dikke poes die spint
Zeeuwse wind bij wie het waaien
Van de dagen steeds begint”

Roeka is voor mij een van de beste bewijzen dat de Nederlandse taal weldegelijk poëtisch kan klinken. Bovendien zet hij de luisteraar aan tot nadenken. Zo fileert hij op genadeloze wijze in Wereld op Drift onze onzekere, egoïstische en oppervlakkige moderne maatschappij. Hij draagt geen oplossingen aan, want hij weet ook niet hoe het verder moet:

“Oe duistere tijden
Verscheurd en geschift
Hoe moet ik verder
In deze wereld op drift”

Een van de gedichten die hij bij zich had leverde De Straat van Genade op. Hierin haalt hij herinneringen op aan de bekende Amsterdamse Warmoesstraat. Tijdens zijn verblijf in Zeeland trok hij als fervent wielertoerist er regelmatig op uit. Een lekke band brengt hem op een camping in aanraking met een groep Polen. Ze zijn zo vriendelijk om zijn band te plakken en geven hem te eten en drinken. Het inspireerde tot de fraaie ode De Polen.

In ons land willen Polen nogal eens neergezet worden als dronkenlappen en als onbekwame klusjesmannen. In de regio waar ik woon wordt daar al heel lang genuanceerder over gedacht. In oktober was het namelijk vijfenzeventig jaar geleden dat Breda werd bevrijd door de 1e Poolse Pantserdivisie onder leiding van Generaal Maczek.

Een stille getuige aan die tijd vormt de Poolse begraafplaats aan de rand van de stad. Bovendien heeft Breda het Generaal Maczek Museum. Na de oorlog vestigde zich trouwens de nodige Poolse oud-strijders er.

Het voert te ver om alle fraaie liedjes hier te bespreken. Muzikaal wordt hij ondersteund door zijn persoonlijke dreamteam, de ervaren producers Frans Hagenaars en Reyer Zwart. Zwart verzorgde ook de bijzonder fraaie arrangementen en bespeelde de gitaren, banjo, basgitaar, contrabas, piano, orgel, mandoline, lap steel en maakte de samples en zong. Jeroen Kleijn is te horen op drums en percussie.

De eerstkomende voorstelling is morgen in De Wegwijzer, Nieuw- en Sint Joosland in Zeeland. Voor de overige voorstellingen zie zijn website. Rauwe Genade is andermaal een prachtige aanvulling op zijn imposante oeuvre.