M. Ward - Migration Stories (2020)

Label: ANTI-

1. Migration of Souls (3:28)
  2. Heaven's Nail and Hammer (4:42)
  3. Coyote Mary's Traveling Show (3:36)
  4. Independent Man (4:31)
  5. Stevens' Snow Man (2:01)
  6. Unreal City (4:05)
  7. Real Silence (2:55)
  8. Along the Santa Fe Trail (3:08)
  9. Chamber Music (3:13)
  10. Torch (3:05)
  11. Rio Drone (1:34)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: M. Ward - Migration Stories - dekrentenuitdepop.blogspot.com

M. Ward - Migration Stories
M. Ward wist de afgelopen jaren het niveau van zijn eerste albums niet meer te halen, maar op Migration Stories heeft hij zijn oude vorm gelukkig weer hervonden

Er was een tijd dat ik met hoge verwachtingen uitkeek naar nieuwe muziek van M. Ward, maar het deze week verschenen Migration Stories lag in eerste instantie vrij laag op de stapel. Ten onrechte, want M. Ward heeft een uitstekend album afgeleverd. Het is vaak een wat nostalgisch klinkend album, waarin hier en daar wat modernere invloeden zijn verstopt. In muzikaal opzicht steekt het allemaal knap in elkaar, maar ook de lome zang van de Amerikaanse singer-songwriter raakt weer de juiste snaar. Het levert een album op dat best in één adem genoemd mag worden met de beste albums van de Amerikaanse muzikant.

Matt Ward, beter bekend als M. Ward, dook aan het begin van het huidige millennium op in het kielzog van een aantal bands die vanuit Tucson, Arizona, opereerden. In eerste instantie stond de in Californië geboren muzikant in de schaduw van bands als Giant Sand en Calexico, maar dankzij een aantal uitstekende soloalbums dwong M. Ward langzaam maar zeker een plekje in de spotlights af.

Ook ik was zeer gecharmeerd van albums als End Of Amnesia (2001), Transfiguration Of Vincent (2003) en Post-War (2006) en kon ook de eerste albums van She & Him, het gelegenheidsduo dat M. Ward vormde met Zooey Deschanel, zeer waarderen. De afgelopen jaren raakte ik echter wat uitgekeken op de muziek van M. Ward en werd van het steeds net wat minder relevante She & Him ook niets meer vernomen.

Ik begon dan ook zonder hoge verwachtingen aan de beluistering van het nieuwe album van M. Ward, maar op Migration Stories lijkt het heilige vuur teruggekeerd. Migration Stories is, net als het vorige album van M. Ward, een conceptalbum en het is een conceptalbum dat zich grotendeels in de toekomst afspeelt. Dat hoor je niet direct in de muziek op het album, want het nieuwe album van M. Ward heeft, zeker op het eerste gehoor, een nostalgisch aandoend geluid. Het is een loom en zorgeloos geluid dat eerder beelden op het netvlies toont van de woestijn in Arizona van waaruit M. Ward twintig jaar geleden opdook dan van futuristische steden.

Migration Stories is vooral een wat zompig aandoend rootsalbum en het lijkt een album van de nacht. De klanken op het album zijn vooral stemmig, met een fraaie hoofdrol voor geweldige akoestisch en elektrisch gitaarwerk en fraai gearrangeerde strijkers, maar luister net wat beter en je hoort bijna stiekem hier en daar ook synths opduiken in het ingetogen geluid van M. Ward.

Migration Stories werd opgenomen in de nieuwe studio van The Arcade Fire in Montreal, waar twee leden van de band (Tim Kingsbury, Richard Reed Parry) aanschoven. Hun invloed is vooral hoorbaar in Unreal City, dat net wat moderner klinkt dan de meeste andere songs op het album.

Ik heb zelf een duidelijk voorkeur voor de andere songs op het album. Het zijn songs die in veel gevallen zijn begonnen als instrumentale songs, waardoor er veel aandacht is besteed aan het klankentapijt. Het is een warm en stemmig, maar ook loom en broeierig klankentapijt met prachtige gitaarlijnen, dat de perfecte basis vormt voor de al even lome vocalen van M. Ward.

De meeste songs op het album doen zoals gezegd wat nostalgisch aan, maar de nieuwe songs van M. Ward klinken ook volstrekt tijdloos. Het zijn songs die zich, zeker wat later op de avond als een warme deken om je heen slaan, maar het zijn ook filmische songs, die vooral goed zijn voor beelden van weidse Amerikaanse landschappen. Het zijn ook songs met hier en daar wat atypische accenten van elektronica, waardoor M. Ward en toch weer is in geslaagd om iets toe te voegen aan zijn geluid.

Het is een geluid waarop ik de laatste jaren wat was uitgekeken, maar Migration Stories beviel me direct bij eerste beluistering goed en bevalt me bij herhaalde beluistering alleen maar beter, wat de conclusie rechtvaardigt dat M. Ward een album heeft gemaakt dat aansluit bij die in zijn beste dagen. Erwin Zijleman

avatar van ZERO
Matt Ward zijn muziek heb ik altijd aanschouwd als een soort achtergrondmuziek met dat tikje meer. Het werkt ideaal op de achtergrond, maar door zijn prachtige stem en ditto gitaarwerk is het toch zeker ook wel meer dan dat.

Op dit album is het voor mij echter net iets te veel achtergrondmuziek en net iets te weinig dat tikje meer. Er zijn voor mij te weinig nummers die er tussenuit springen. Het kabbelt allemaal wat verder. Een persoonlijk M. Ward favoriet is voor mij op dit album ook niet te vinden.

Ik denk dus niet dat deze voor mij de tand des tijds zal doorstaan en dat als ik binnenkort nog eens naar een album van hem grijp, het niet deze zal worden.

Slecht is het zeker niet, maar toch iets te veel middelmaat om echt te beklijven.

Is dat nummer Unreal City niet al ouder ? Ik ken het ergens van. Mooi nummer. Dit album maar eens een kans geven.

avatar van AOVV
Aardig plaatje van M. Ward, al weet het me niet echt bij de kladden te grijpen, waardoor de nummers verzanden in achtergrondmuziek. Daar is op zich niets mis mee, maar van deze artiest verwacht ik toch net dat tikkeltje meer, en dat komt er hier mijns inziens niet uit.

3 sterren