Maarten Heijmans & Band - Ramses (2019)

Label: Concerto

1. Sammy (4:15)
  2. Heerlijk! (4:43)
  3. Laat Me (4:06)
  4. 'K Had Jou Als een Deur Achter Me Dichtgedaan (5:26)
  5. Nannis (3:59)
  6. Jij Bent Nu Daarbinnen (4:11)
  7. Slaapliedje (3:15)
  8. Als Je Niet bij Me Bent (3:28)
  9. 5 Uur (2:39)
  10. We Leven Nog (7:11)
  11. 'T Is Stil in Amsterdam (3:57)
  12. Zing-Vecht-Huil-Bid-Lach-Werk en Bewonder (5:38)
  13. Wij Zullen Doorgaan [Live] (3:16)
Is Ramses Shaffy oubollig? Ik vond van wel, vroeger... André van Duin was voor mij altijd verbonden aan “we zullen doorgaan” en dus ook aan Ramses.
Later, toen ik groot werd, luisterde ik met wat meer aandacht en ontdekte ik Ramses opnieuw. Zijn timing, zijn woordkeus, zijn composities, Ramses was een groot artiest.
Nu Maarten Heijmans. Hij speelde hem al in de 4-delige serie “Ramses”. Nu heeft hij een heel album opgenomen met liedjes van Ramses. Op zijn manier... euh die van Maarten dan he. Geen kleinkunst, maar hij combineert moderne electro-pop, met R&B, voegt hip-hop style blazers en close harmony toe. Soms lijkt wat op Kyteman (heeft hij eraan meegewerkt?) of Coldplay maar het eindresultaat is een meer dan originele eigentijdse invulling van Shaffy’s eigen opdracht: “...laat mijn liedjes dan maar zwerven”.
Maarten Heijmans weet dat Ramses Shaffy nooit oubollig is geweest maar tijdloos, en kan op allerlei manieren geïnterpreteerd worden. Dat heeft ons een mooie plaat opgeleverd die de moeite waard is om te beluisteren.

Het verbaast me toch enigszins hoe weinig aandacht de plaat hier krijgt. Maarten heeft een prachtige plaat gemaakt met de klassiekers in een modern jasje en de wat onbekende nummers voegen ook veel toe. Teksten komen sterker naar voren. Vooralsnog zijn 'Slaapliedje' en 'Als Je Niet bij Me Bent ' favoriet'! Overigens ook een erg leuke bossanova-track gemaakt van 'We leven nog'