Fleddy Melculy - Sabbath Fleddy Sabbath (2020)

België
Label: Sony

1. Dimebag II (1:29)
  2. De Wereld Is Wondermooi (4:08)

met Sven de Caluwé

3. Fuck Uw Vrienden (3:00)
  4. Damn Tam Tam (3:21)

met Franky De Smet-Van Damme

5. Stop! (2:47)
  6. De Hel Niet Gezien (3:08)
  7. Beest (3:37)
  8. World Wide Weg (2:50)
  9. De Metalpolitie (0:56)

met Goe vur in den Otto

10. Judas (2:08)
  11. Nederhel Vs Helgië (2:57)

met X Raiders

12. Melculië (De Flebançonne) (3:26)
  13. Strength Unity B*f* R*ll (2:31)
  14. Tattoorage (1:40)
  15. Kutrockster (4:03)
  16. Geschrapt Klimaatnummer (3:41)
avatar van KingMetal
Nummer 16 is echt een Kut nummer, daarom 4,5 ster

avatar van AOVV
Geinige band toch, Fleddy Melculy. Dé boodschap: neem het vooral allemaal niet te serieus. De invloed van Urbanus is soms wel hoorbaar (qua humor, niet qua sound), wat geen verrassing mag zijn, want frontman Jeroen Camerlynck maakte vroeger deel uit van De Fanfaar, die nog als begeleidingsband van de komiek uit Tollembeek heeft opgetreden.

De titel van het album is uiteraard ontleend aan de Sabbath-klassieker uit 1973, de hoes is opzichtig en ietwat cartoonesk. Die beschrijving gaat grotendeels op voor de liedjes, die me niet allemaal evenzeer bevallen. Het beste nummer is, met voorsprong, De Wereld Is Wondermooi met gastbijdrage van Sven De Caluwé, brulboei van Aborted. De songtitel is, u raadt het al, lichtjes sarcastisch bedoeld. De tekst is erg grappig, maar ook gewoon snedig en met een behoorlijke kern van waarheid.

Geen straf om naar te luisteren, dit album. Dat Fleddy nog maar even doorgaat met de maatschappij op deze amusante manier te bespiegelen.

3,5 sterren

avatar van CWTAB
Het Geschrapt Klimaatnummer is voor mij 1 van de betere tracks op dit album (samen met De Wereld Is Wondermooi), eindelijk eens een humortrack die meer is dan juist een gag op hun albums (zoals op hun vorige albums Max, Verplicht akoestisch & duister intermezzo etc..)