Daniel Vega - La Noche Que Precede a la Batalla (1976)

1 stem

Spanje
Folk / Roots
Label: Movieplay

1. La Noche Que Precede a la Batalla (2:00)
  2. Jinete (1:52)
  3. Alma Gemela (3:54)
  4. Hacia la Eternidad (2:58)
  5. Compañeros (2:45)
  6. Tierra Minera (1:00)
  7. Esperando Al Sol (2:23)
  8. Cantábrico (2:15)
  9. Madre Asturias (3:12)
  10. Ciudad Luminosa (1:30)
  11. El Sol Cruza Todas las Fronteras (1:25)
Ik denk dat er maar weinig Spaanse artiesten op Music Meter te vinden zijn en dan zeker niet uit de jaren 70 met daarin een combinatie van folk/prog en jazz. Dat is dit album van Daniel Vega uitgegeven midden jaren 70, wat ook wel te horen is. Daniel Vega komt uit Aristide uit het Noorden van Spanje en dit is zijn enige solo album. Zoals meer artiesten uit die tijd deden, was uitgaande van hun eigen roots en dat combineren met andere stijlen, zoals prog of jazz. Daniel Vega heeft alles zelf geschreven op de instrumentale nummers na. Op zich ben ik niet helemaal weg van zijn zang, erg romantisch en soms wat bombastisch, maar de nummers zijn zodanig dat je dat snel vergeet. Het folky zit vaak in de gitaar, dis soms redelijk Spaans aandoet (hier en dar wat flamanco invloeden), zonder te veel te vervallen in het gebruikelijke werk. Daarnaast is er voldoende prog en jazz in de nummers verweven, zodat het echt een jaren 70 album is geworden. Toch een tijdperk waarin duidelijk veel gebeurde en ook de grenzen tussen landen en stijlen leek te vervagen. Waarschijnlijk ook nog veel on ontdekte pareltjes, want dit verkocht vanzelfsprekend voor geen meter. In 2005 werd het album weer wat herontdekt en uitgegeven op cd en vinyl. Ik heb het nieuwe vinyl voor 15 euro op de kop getikt. Prachtige hoes, met binnenin Spaanse teksten. De hoes bekijkend zullen de teksten niet al te vrolijk zijn. De plaat is erg kort, 25 minuten , maar ik vind het wel weer leuk dit op de kop getikt te hebben.