Chandeen - Mercury Retrograde (2020)

1 stem

Duitsland
Electronic / Rock
Label: Kalinkaland

1. Summer's Fling (3:24)
  2. Vanish (4:07)
  3. I Don't Care If I'm Wasted (4:22)

met Holly Henderson

4. Let There Be Fire (5:00)

5. All Ghosts (4:08)
  6. Ocean Mind (5:14)

met Odile

7. You're in a Trance (4:51)

met Kitty

8. Cause It's Slow (2:41)

9. Wild at Heart (4:07)
  10. Light (5:02)

met Holly Henderson

avatar van E-Clect-Eddy
Lang niet naar geluisterd, een alternatieve ontdekking uit de 90s rond zangeres Julia Beyer, nagenoeg het enige vaste bandlid naast Harald Löwy.

Hebben in de loop der jaren vele muzikale paden bewandeld: Indie Pop / Synthpop / Darkwave / Dream Pop / Ambient / Trip Hop / Pop Rock / NeoClassical.

Elk album heeft wel 2 a 3 heel fijne nummers... benieuwd.

Vanish en Ocean Mind zijn de twee singles, ingetogen, Indietronica / dreamcore noemen ze het zelf op hun Bandcamp pagina.

avatar van E-Clect-Eddy
Op Discogs aangemerkt als: Indie Pop, Electro, Ambient... Electronic / Pop.

De band is lastig te plaatsen omdat ze dus door de jaren velen genres omarmt hebben, maar Electro vind ik hier niet bij passen (hoogstens een beetje op de afsluiter). Het tempo is daar te traag voor en de synth-klanken niet te agressief noch dominant. Dan past Ambient Pop / Dream Pop veel beter. Waarbij de gitarist in enkele nummers de ruimte krijgt om Pink Floyd / Dire Straits imitatie's te doen. Ook een saxofonist mag zo nu en dan zijn ding doen. Het is w.m.b. een album voor later op de avond.

De wat ijle stem van zangeres Julia Beyer zit bijna continue gehuld in galm / sfeer-effecten, bovendien wordt ze vaak bijgestaan door gast-vocalisten om het Ethereal-gehalte te verhogen. Het gaat me te ver om dit Gothic te noemen maar zit er ook niet ver vanaf.

In de 90s en 00s luisterde ik vaker naar dit soort muziek en daarom valt de eerste beluistering tegen de verwachting in toch goed. Vind Ocean Mind niet single-waardig en Vanish begon ook pas na herhaaldelijk beluisteren te leven. Zelf zou ik You're in a Trance als single hebben gekozen of I Don't Care If I'm Wasted.

Het zijn sfeervolle lang uitgesponnen nummers, eigenlijk maar 8 want de opener is gewoon een lange intro w.m.b. en ook Cause It's Slow voelt aan als een lange intermezzo.

De hernieuwde kennismaking pakt goed uit al had ik gehoopt op nummers met iets meer tempo.