Deleyaman - Sentinel (2020)

Frankrijk
Rock / Folk
Label: TTO

1. Exil (5:59)
  2. Become (4:31)
  3. Keep the Light (5:21)
  4. Electric Sky (4:56)
  5. De Roses Vermeilles (5:47)
  6. The Valley (5:57)
  7. Still Waters (4:47)
  8. 1973 (4:17)
  9. Deer on the Run (5:15)
  10. Slaves (5:47)
avatar van Lura
De multiculturele groep Deleyaman werd opgericht door Aret Madilian. Tot zijn dertiende woonde deze van Grieks-Armeense afkomst zijnde Madilian in Istanbul. Samen met zijn familie, waaronder zijn muzikale broer Gérard, verhuisde hij naar Los Angeles. Uiteindelijk zou hij via Parijs aan de Normandische kust belanden, waar hij in 2000 samen met de Franse zangeres Béatrice Valantin de groep Deleyaman oprichtte.

Sentinel is intussen hun achtste album. De titel is zowel het Franse als Engelse woord voor schildwacht. Men zingt ook in die talen, op eerdere albums maakt men soms ook gebruik van het Armeens. Dit interessante kwartet, welke verder uit broer Gérard en Guillaume Leprevost bestaat, valt moeilijk in een hokje te plaatsen.

Hun atmosferische muziek, waarin gebruik gemaakt wordt van soundscapes, bevat raakvlakken met artrock, wereldmuziek, new wave tot aan het Franse chanson. Hun teksten zijn poëtisch, soms maakt men gebruik van reeds bestaande gedichten, zoals in De Roses Vermeilles en The Valley. In laatstgenoemde compositie is Brendan Perry van Dead Can Dance te horen op bouzouki, cimbalom en drums.

Dead Can Dance is een groep waarmee men muzikale raakvlakken heeft en tevens een nauwe relatie onderhoudt. Tijdens hun laatste tournee coverde Dead Can Dance nog het Deleyaman nummer Autumn Sun. Overigens is ook pianist Jules Maxwell van diezelfde groep te horen op Sentinel.

Bijzonder tintje aan de muziek geeft de Armeense doedoek, een dubbelriet-blaasinstrument , gemaakt van abrikozenhout. Het speelt meteen een prominente rol in opener Exil, bespeeld door Gérard en gezongen in het Frans door Béatrice.

Een andere grote blikvanger is de gemakkelijk herkenbare ,warme en melancholische stem van Aret. Aret speelt ook nog gitaar, bas, percussie, drums en toetsen op het album. Overigens is het pas mijn eerste, bijzonder aangename kennismaking met de muziek van Deleyaman.

De programmeur van De Piek in Vlissingen ontdekte ze tien jaar geleden al, waar Deleyaman hun allereerste concert in Nederland gaven. Niet zo verwonderlijk dat daar de albumrelease show gehouden zal worden. Zeer warm aanbevolen, zowel prachtalbum als concerten.

Deleyaman live:

17-01 VLISSINGEN: De Piek
18-01 BRUSSEL: Art Base

avatar van E-Clect-Eddy
Interessante act waarvan helaas maar weinig op Spotify staat, waardoor ze moeilijk te volgen zijn.

Verbaasd dat er nu wel een single te streamen is: Deer on the Run, zelfs met video

Sentinel | Deleyaman op Bandcamp

avatar van Alicia
Ik blijf de band via Bandcamp volgen! Ben ook erg benieuwd!

avatar van E-Clect-Eddy
Eerste beluistering valt goed, al is het wel een album voor later op de avond.

Ergens las ik een stukje van een recensie waar een vergelijking met Leonard Cohen werd gemaakt en dat hoor ik er ook wel in.

avatar van Alicia
Omdat sommige dagen in januari toch nog niet zo heel veel van de 'later op de avonden' verschillen, zet ik Sentinel nu maar even op. Mooi dat dit album en nog twee andere albums van Deleyaman op Spotify staan. De klankkleur van de doedoek is in elk geval bijzonder mooi.

Alicia schreef:
Mooi dat dit album en nog twee andere albums van Deleyaman op Spotify staan.

Nu de overige albums nog

Yep!

avatar van E-Clect-Eddy
Van de albumnummers is The Valley voorlopig favoriet.

Ik kende de artiest totaal nog niet, maar ben onder de indruk; mooi, sfeervol album. Vooral het openingsnummer is erg sterk!

avatar van Nevele
E-Clect-Eddy schreef:
Eerste beluistering valt goed, al is het wel een album voor later op de avond.

Ja, ik hoor ook heel duidelijk Leonard Cohen, en niet alleen door de stem.
Soms ook een beetje Elbow.

Ga ik zeker nog een tweede keer beluisteren dit album.

avatar van E-Clect-Eddy
De muzikale fijnproevers moet dit album nog ontdekken want 18 stemmen (op dit moment) is toch wat laag, voor een album waarop zoveel uitstekende musici te horen zijn.

Misschien dat de stijl / genres minder aansprekend zijn?

avatar van Lura
E-Clect-Eddy schreef:

Vergeleken met vorige albums is 18 stemmen extreem veel.

E-Clect-Eddy schreef:

Ik weet niet of ik tot de fijnproevers behoor, maar ik heb het album inmiddels ontdekt. Het is inderdaad van uitstekende kwaliteit.