Russ Ballard - It's Good to Be Here (2020)

Label: BMG

1. My Awakening (4:04)
  2. Time Machine (3:51)
  3. Kickin' the Can (3:21)
  4. Annabel's Place (3:40)
  5. Wasted (The Last Ride) (4:06)
  6. Colliding (4:03)
  7. Tidal Wave (3:25)
  8. The First Man That Ever Danced (3:19)
  9. The Misunderstood (4:38)
  10. Proud Man (4:48)
  11. New York Groove (3:43)
  12. Since You Been Gone (4:33)
  13. You Can Do Magic (4:05)
avatar van E-Clect-Eddy
Eindelijk weer eens een album dat op reguliere streaming platforms verschijnt van deze oude rock 'n' roll veteraan... Classic Rock - hit-schrijver.

De single is uit vandaag en klinkt zeer vertrouwd, stem houdt het nog goed uit.
Russ Ballard - Kickin' the Can - YouTube - audio

De laatste drie nummers mogen bekend zijn: geschreven voor anderen maar zelf had hij ze nog niet (allen) eerder op een solo album opgenomen of slechts ooit eens live uitgevoerd.

New York Groove - Hello (1975) / Ace Frehley (1978)
Since You Been Gone - Rainbow (1979) / Cherie & Marie Currie (1979) / Russ Ballard (1975) / Clout (2005)
You Can Do Magic - America (1982)

Russ is ook verantwoordelijk voor:

Elkie Brooks - No More The Fool
Argent / KISS - God Gave Rock And Roll To You

Uriah Heep - On the Rebound

Oh... en nog veel meer, kijk maar op Russ Ballard | Discogs - credits

Colin Bluntstone en Roger Daltrey (The Who) hebben solo ook wat nummers van zijn hand opgenomen. De meest geslaagde samenwerking vind je op Roger Daltrey - McVicar (1980) >met Townsend / Entwistle / Jones : het beste album van de The Who die officieel niet onder die naam is uitgebracht.

...en Pointer Sisters - Come And Get Your Love / Someday We'll Be Together

Een van de grote ondergewaardeerde Classic Rock "hit" schrijvers... in de 70s/80s. Helaas maakte zijn enige album in de 90s, The Sheer (1993), weinig indruk en de andere 2 ken ik niet want niet beschikbaar op regulaire streaming platforms.

Hopelijk is dit een comeback album die smaakt.

Mssr Renard
Ik heb mij (uit interesse) een tijdlang verdiept in zogenaamde hit-schrijvers/songdoctors, dus was wel op de hoogte van zijn schrijfwerk voor anderen.

Ik noemde alleen even On the Rebound omdat ik het zo een fijne song vind. Overigens spreken we in dit geval van een cover (Ballard had de song namelijk al eens zelf opgenomen).

avatar van E-Clect-Eddy
De eerste beluistering valt wat tegen... Hopelijk dat het album met de tijd nog wil groeien in waardering.

Jammer, maar niet verrassend dat ook Russ Ballard (74) hulp nodig heeft van de auto-tune. Er wordt met effecten nog wat verdoezeld maar toch valt het meteen op in enkele passages bij de opener.

Verder is het Classic Rock wat de klok slaat.

Helaas de uitvoeringen van 3 bekende hits (door/voor anderen) niet geweldig. Hij probeert andere zanglijnen te introduceren en zelfs een extra couplet in New York Groove. Prima toevoeging en de poging om een andere draai aan het nummer te geven, maar helaas is zijn stem daar niet meer geschikt voor. You Can Do Magic gaat hem nog het beste af.

Hoop echt dat hij voor een volgend album er een paar vrienden bij haalt, dat komt heel vaak de muziek en uitvoering ten goede (wat mij betreft).

Hoop ook dat hij zijn oude albums / demos van onuitgebracht ouder werk etc die nog niet online staan dat nu maar eens te doen. Wellicht valt daar meer van te genieten.

Ik draag deze ondergewaardeerde Engels Classic Rock song-writer een warm hart toe.... maar om zijn eigen woorden te parafraseren "you can do better".

avatar van E-Clect-Eddy
In gedachten kan ik Russ Proud Man horen zingen met zijn stem toen die nog krachtig en soepel was...maar vooral toen hij de noten langer kon aanhouden. Het lijkt me dat de studiotechnieken (auto-tune?) vooral gebruikt wordt om zijn korte noten uit te strekken.

Vooruit... halfje erbij. Wordt wel blij van Misunderstood en Proud

Gun Russ Ballard de tijdmachine die hij bezingt in het tweede nummer... zodat hij dit opnieuw kan inzingen met de krachtige / soepele stem die hij 30 jaar geleden nog had. Mag hij zijn 'buddy' Roger Daltrey ook meenemen zodat die hetzelfde kan doen voor The Who's laatste album.

Dat zouden véééél mooiere albums opleveren.