Johnny Lloyd - Low Fidelity Vol​.​ 1 (2019)

Folk / Pop
Uitgebracht in eigen beheer

1. Pilgrims [Demo] (3:47)
  2. Dead Beat [Demo] (3:04)
  3. Happy Humans [Demo] (3:47)
  4. Perfect Body [Demo] (4:17)
  5. Steel Drum Hum [Demo] (2:29)
  6. First Time [Demo] (4:07)
  7. In This World [Demo] (3:35)
  8. Joy Ride [Demo] (4:26)
  9. Oldest Man on Earth [Demo] (3:52)
  10. Crucify the Sky [Demo] (4:52)
  11. Love from Above [Demo] (3:19)
  12. Graffitti [Demo] (3:51)
  13. Carolina [Demo] (3:20)
  14. Could Have Been a Beautiful World [Demo] (3:37)
  15. Walking with the Dead [Demo] (2:59)
  16. Ocean to Paradise [Demo] (4:01)
  17. You on a String [Demo] (3:27)
  18. Lost in My Mind [Demo] (3:38)
  19. Boys Don't Dance [Demo] (3:11)
  20. Touch the Sun [Demo] (2:36)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Johnny Lloyd - Next Episode Starts in 15 Seconds / Low Fidelity Vol​. 1 - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Johnny Lloyd - Next Episode Starts in 15 Seconds / Low Fidelity Vol​. 1
Ik heb het heel vaak geprobeerd met Johnny Lloyd dit jaar, maar afgelopen week had hij me opeens te pakken met zijn intieme en persoonlijke songs

Johnny Lloyd heeft een muzikaal verleden in een aantal Britse rockbands en bovendien een persoonlijk verleden dat op zijn minst zorgelijk was. Het is een verleden dat eerder dit jaar werd verwerkt op een indrukwekkend soloalbum. Het is een album dat ik steeds maar niet op wilde pakken of weg wilde leggen, maar inmiddels heb ik het omarmd. Het laatste zetje werd hierbij gegeven door een flinke serie demo’s, die het talent van Johnny Lloyd als songwriter nog eens onderstrepen. Johnny Lloyd schrijft geweldige songs en raakt af en toe aan de grote Elliott Smith. Meer hoef ik eigenlijk niet te zeggen.

Het album Next Episode Starts In 15 Seconds van Johnny Lloyd ligt hier al vele maanden op de stapel. Het is een album met ingetogen popliedjes en het zijn popliedjes die ik keer op keer te goed vind om het album definitief af te schrijven (maar kennelijk niet goed genoeg vond voor een recensie).

De afgelopen week kreeg Next Episode Starts In 15 Seconds gezelschap van een volgend Johnny Lloyd album, Low Fidelity Vol. 1. Het is een album dat is gevuld met ruim 70 minuten aan demo’s. Niet zo essentieel als het debuut van de Britse muzikant, maar wel een laatste zetje om eens aandacht te besteden aan de muziek van Johnny Lloyd.

Johnny Lloyd is zoals gezegd een Britse muzikant, die het afgelopen decennium deel uit maakte van bands als Tribes en Operahouse. Het zijn bands die op mij geen onuitwisbare indruk hebben gemaakt, maar dat doet Johnny Lloyd wel als solomuzikant.

Op de cover van Next Episode Starts In 15 Seconds zit Johnny Lloyd op bed naast zijn op dat moment zwangere vriendin Billie Piper, die hem naar eigen zeggen gered heeft. De twee hebben inmiddels een gezin gesticht, maar het huidige geluk werd vooraf gegaan door een donkere periode, waarin Johnny Lloyd ten prooi leek te vallen aan meerdere verslavingen en depressies. Het is fraai vastgelegd in een serie zeer persoonlijke songs, die een donker beeld schetsen van het leven van een jonge muzikant.

De songs op Next Episode Starts In 15 Seconds zijn zonder uitzondering uiterst ingetogen en worden vooral ingekleurd met akoestische gitaren, piano, mondharmonica en incidenteel wat strijkers en synths. Het kleurt prachtig bij de mooie stem van Johnny Lloyd. Het is een stem met een tijdloos karakter, die Next Episode Starts In 15 Seconds deels mee terugneemt naar de jaren 70, maar ook het werk van Elliott Smith dient zeer relevant vergelijkingsmateriaal aan.

Bij oppervlakkige beluistering klinkt het allemaal heel aangenaam, maar duik wat dieper in de muziek van Johnny Lloyd en je hoort een zeer getalenteerd songwriter die zijn songs vol gevoel en doorleving weet te vertolken. De Britse muzikant grossiert op zijn debuutalbum in eenvoudig klinkende maar ijzersterke songs. Het zijn songs die intieme persoonlijke verhalen vertellen, maar het zijn ook songs die vrijwel onmiddellijk blijven hangen.

Johnny Lloyd manifesteert zich op zijn solodebuut als authentiek troubadour en het gaat hem uitstekend af. Ik heb Next Episode Starts In 15 Seconds de afgelopen dagen veel intensiever beluisterd dan eerder dit jaar en ik ben behoorlijk onder de indruk geraakt van de intense songs van de Britse muzikant. Johnny Lloyd heeft met eenvoudige middelen songs gemaakt die je weten te raken, maar die ook groot talent verraden.

Dat talent hoor je ook op de deze week verschenen verzameling demo’s Low Fidelity Vol. 1. Het zijn songs en flarden van songs die nog wat soberder maar soms ook elektronischer zijn ingekleurd dan op het debuut van Johnny Lloyd, maar ook de 20 songs op Low Fidelity Vol. 1 verraden een groot talent voor het schrijven van tijdloze popsongs, dat 70 minuten aanhoudt.

Low Fidelity Vol. 1 is natuurlijk niet zo goed of essentieel als de selectie songs die Johnny Lloyd besloot verder uit te werken op Next Episode Starts In 15 Seconds, maar de ruwe demo’s gaven me wel het extra zetje dat nodig was om eens in de muziek van de Britse muzikant te duiken. Er zitten bovendien flink wat songs tussen die ik nog wel eens terug wil horen op het tweede album van de jonge Britse muzikant.

Het zijn al met al demo’s die heel nieuwsgierig maken naar hetgeen dat nog in het vat zit bij de jonge Britse muzikant. Ik heb er lang over getwijfeld, maar na alle aandacht van de afgelopen week durf ik Johnny Lloyd wel te scharen onder de smaakmakers van het muziekjaar 2019 en Next Episode Starts In 15 Second onder de memorabele debuten van het jaar. Erwin Zijleman