Josh Ritter - Hello Starling (2003)

3,96

Folk / Roots
Label: Signature

1. Bright Smile (3:02)
  2. Kathleen (4:08)
  3. You Don't Make It Easy Babe (2:33)
  4. Man Burning (2:47)
  5. Rainslicker (4:13)
  6. Wings (4:07)
  7. California (3:10)
  8. Snow Is Gone (4:03)
  9. Bone of Song (5:30)
  10. Baby That's Not All (6:00)
  11. The Bad Actress (3:39)
13 BERICHTEN 1 MENING
Mooi rustig album waarin je wat Bob Dylan, Nick Drake maar ook Ryan Adams in terughoort.

avatar van Yak

Ben benieuwd naar deze plaat. Als voorprogramma van Damien Rice een paar weken terug vond ik het erg aangenaam klinken. Innemende persoonlijkheid ook, die Josh Ritter.

Ritter is er uitstekend in geslaagd om me te raken. Het album veroorzaakt een licht nostalgisch gevoel, maar het zijn vooral de mooie teksten en sterke optredens waar ik ook zeker iets van mezelf in terug vind. Zo is Kathleen een prachtig nummer over een verlegen jongen die zich tijdens een feest afzijdig houdt, terwijl hij droomt van een meisje die waarschijnlijk niet eens van zijn bestaan op de hoogte is. "I'd rather be the one who loves, than to be loved and never even know" zingt Ritter in Snow is Gone, en zo is het maar net.

avatar van Sammy
Bij het andere album van Ritter postte ik al dat ik direct weg was van de prachtige stem van deze man. Ik heb dit album maar eens aangeschaft en blijf erbij dat dit een stem is die me raakt. Ik vind nog niet alle nummers even sterk, maar de cd zal nog vaak genoeg gedraaid gaan worden. Voorlopig 4 sterren, maar ik verwacht dat dit nog wel hoger kan worden.

Davez
De eerste 3 nummers zijn grandioos, hitgevoelig, emotioneel, meezingbaar, teder. Schitterende melodiën en een mooie stem.

Beste plaat van 2004

avatar van musicfriek

Dit is een artiest die blijkbaar totaal langs me heen is gegaan. Hoor net het nummer Snow Is Gone voor het eerst en daar word ik erg vrolijk van Denk dat dit wel ontdekking zou zijn als ik de beschrijving van Aero zo zie:
aERodynamIC schreef:

avatar van ImEngine

Toen ik de eerste keer naar het album luisterde deed het me niet echt iets en is ze verdwenen uit mijn playlist. Nu een paar maand later, zet ik deze weer eens op en ik moet zeggen, het staat me toch wel aan. Ik ben nog niet geheel overtuigd, maar ik heb zo het gevoel dat dat beetje bij beetje nog wel komt.

avatar van tumkie

-Prachtige opener. Bright smile.
-Kathleen en Snow is gone doen denken aan het betere werk van Ryan Adams.

Leuk album maar kan niet tippen aan Animal years.

MentalTheo58
Fantastische cd die na vijf jaar luisteren nog steeds niet aan kracht heeft ingeboet, integendeel! Werkelijk geen slecht nummer te vinden op deze cd. Voor mij verreweg zijn beste cd, hoewel Golden age of radio niet veel minder is.

Aangezien ik naar the swell season ga in Paradiso en Josh Ritter in het voorprogramma staat dacht ik: eens luisteren! En wat goed is dit zeg! Kijk nu niet alleen nog uit naar het hoofdprogramma, maar sta ook gewoon vooraan om te genieten van deze man!

avatar van Co Jackso
Na zijn debuut (Golden Age of Radio) is Josh Ritter terug met Hello Starling. Blijkbaar heeft hij er 4 jaar over gedaan om dit nieuwe geluid op de cd te krijgen. Echt nieuw geluid is het ook weer niet, maar de kwaliteit ten opzichte van zijn debuut is sterk toegenomen. Over de gehele lijn is dit album een stuk beter en ook het aantal echte goede nummers is toegenomen.

De beste nummers zijn wat mij betreft Kathleen en Snow is Gone. Deze nummers hebben een goed tempo en daarnaast zijn de teksten van een hoog niveau. Mindere nummers staan ook op dit album, voorbeelden hiervan zijn Rainslicker, The Bad Actress en Bone of Song. Meestal zijn het de trage nummers van Ritter die mij niet weten te overtuigen.

BobbieMarley
Co Jackso schreef:

Zelf vind ik Bone of song verreweg het beste nummer van het album. Muziek blijft subjectief

avatar van englishanja
Ben Josh Ritter aan het ontdekken sinds dit jaar en na zijn ''The Beasts in Its Tracks''.
Prachtige CD die nog altijd ''als nieuw'' mee kan.Ga zeker meer van hem beluisteren