Tenille Arts - Love, Heartbreak, & Everything in Between (2020)

Country / Pop
Label: 19th & Grand

1. Somebody Like That (3:18)
  2. Slow It Down (3:23)
  3. Wild Love (3:48)
  4. Butterfly Effect (2:28)
  5. I Hate This (3:08)
  6. Nothing to See Here (3:17)
  7. Another Life (4:36)
  8. Right Guy Wrong Time (3:39)
  9. Call You Names (3:50)
  10. Missing You (2:57)
  11. Wouldn't You Like to Know (3:00)
  12. Everybody Knows Everybody (3:19)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tenille Arts - Love, Heartbreak & Everything In Between - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Tenille Arts - Love, Heartbreak & Everything In Between
Countrypop, je moet er van houden, maar als je er van houdt is Love, Heartbreak & Everything In Between van Tenille Arts een prima album van een uitstekende zangeres

De vijver met jonge countrypop zangeressen is de afgelopen jaren overvol en de muzikanten en albums die je er uit kunt vissen zijn lang niet altijd even interessant, zeker niet wanneer je een voorkeur hebt voor traditionelere Amerikaanse rootsmuziek. Love, Heartbreak & Everything In Between van Tenille Arts is in die overvolle vijver wel een album dat er toe doet. De Canadese singer-songwriter heeft zich omringd met gelouterde producers en songwriters, maar het is haar stem waarmee ze zich weet te onderscheiden van de meeste van haar concurrenten. Het levert een prima countrypop album met bovengemiddeld goede zang op. Ik ga er voor.

Kijk naar de cover van Love, Heartbreak & Everything In Between van Tenille Arts en je weet eigenlijk al wat je kunt verwachten: countrypop. Het is gruwel voor de puristen binnen de liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek, maar het is ook een genre dat de afgelopen jaren flink aan populariteit heeft gewonnen en dat, bijvoorbeeld via de prachtalbums van Kacey Musgraves, heeft laten horen dat er zoals iets bestaat als in artistiek opzicht interessante countrypop.

Het is een genre dat ik persoonlijk wel kan waarderen, waardoor ik met, weliswaar bescheiden, verwachtingen begon aan de beluistering van Love, Heartbreak & Everything In Between. Bescheiden verwachtingen, want countrypop kan goed tot heel goed zijn, maar ook aalglad en honingzoet.

Tenille Arts is zeker niet de zoveelste piepjonge countryzangeres die via een spoedcursus in Nashville, Tennessee, is omgetoverd tot de volgende countrypop prinses. De muzikante uit het Canadese Weyburn in de provincie Saskatchewan staat al sinds haar dertiende op de planken en bracht drie jaar geleden haar debuut uit. Na een karrenvracht aan Canadese muziekprijzen is het nu tijd om aan de stoelpoten van de meest succesvolle countrypop zangeressen van het moment te zagen.

Hiervoor zijn kosten noch moeite bespaard. Tenille Arts kon voor Love, Heartbreak & Everything In Between, dat oorspronkelijk zou bestaan uit drie afzonderlijke EP’s, een beroep doen op meerdere gelouterde producers en tekstschrijvers. Dat is overigens lang niet altijd een pre, want versnippering en egotripperij van songwriters en producers liggen op de loer.

Het zijn gevaren die Tenille Arts op knappe wijze heeft weten te omzeilen. De Canadese singer-songwriter schreef mee aan alle songs en heeft er bovendien voor gezorgd dat Love, Heartbreak & Everything In Between een consistent album met een duidelijk eigen geluid is. Tenille Arts maakt muziek die bij een ieder met een allergie voor countrypop waarschijnlijk niet in de smaak zal vallen, maar liefhebbers van het genre hebben er een nieuwe ster bij.

Love, Heartbreak & Everything In Between is voorzien van een warm en vaak wat gepolijst countrypop geluid. Het is een geluid dat, afhankelijk van de producer, net wat traditioneler kan klinken of net wat meer op kan schuiven richting pop of juist rock, maar het label countrypop past op alle songs op het album. Het geluid op het album van Tenille Arts is misschien wat gepolijst, maar het is ook vol, warm en smaakvol, waardoor Love, Heartbreak & Everything In Between zich makkelijk als een warme deken om je heen slaat.

Het belangrijkste wapen van Tenille Arts is echter haar stem. De Canadese muzikante beschikt over een krachtige stem die gemaakt is voor countrymuziek, maar vergeleken met de meeste van haar soortgenoten klinkt Tenille Arts ook soulvol. Het is een stem die, ondanks de volle instrumentatie en productie, alle ruimte krijgt en die steeds weer indruk mag maken in songs die afwisselend gaan over de liefde, liefdesverdriet en alles hier tussenin.

Ik begon zoals gezegd met bescheiden verwachtingen aan Love, Heartbreak & Everything In Between, maar het album van Tenille Arts bevalt me uitstekend en past prima tussen de countrypop albums die ik koester. In veel lijstjes genoemd als een van de country zangeressen om in de gaten te houden dit jaar en dat maakt ze wat mij betreft meer dan waar. Erwin Zijleman