A Girl Called Eddy - Been Around (2020)

Label: Elefant

1. Been Around (5:24)
  2. Big Mouth (3:59)
  3. Jody (5:39)
  4. Charity Shop Window (3:31)
  5. Someone’s Gonna Break Your Heart (2:57)
  6. Not That Sentimental Anymore (4:08)
  7. Two Hearts (3:14)
  8. Lucky Jack (20-1) (2:42)
  9. Come to the Palisades! (5:15)
  10. Finest Actor (4:24)
  11. NY Man (4:02)
  12. Pale Blue Moon * (3:29)
avatar van Poles Apart
Na 16 (!) jaar dan eindelijk een nieuw album. Tool-fans eat your heart out!

avatar van heartofsoul
Zeer benieuwd naar dit nieuwe album, maar Poles Apart , wat heeft de groep Tool er mee te maken? Misschien heb ik niet goed opgelet - ben echter geen metalfan.

avatar van ZAP!
heartofsoul: dat gaat natuurlijk over de lange wachttijd...

avatar van Choconas
Ja, want Toolfans hoefden "slechts" 13 jaar te wachten op een nieuw album!

We hebben er even op moeten wachten (16 jaar is een tijdje) en we krijgen wat we kunnen verwachten als het debuut bekend is.
Baanbrekend is het nu niet echt te noemen, aangenaam is het wel weer net als de voorganger. Mooi, verzorgd, fijn om naar te luisteren, maar ook ietwat saai wellicht en behoorlijk inwisselbaar.

Indertijd was ik gek op dit soort albums en dat is nu wat afgenomen. Ik zou haar nu niet meer live gaan zien denk ik (wat ik toen wel deed). Toch waardeer ik het wel. Ietwat onopvallend en ik vrees dan ook dat dit album niet echt potten zal gaan breken bij grote muziek-veelvraten, maar dat deed het debuut ook niet. Lekkere achtergrondmuziek op een zaterdagmiddag.....

aERodynamIC schreef:

Zag jouw post, besloot het album te gaan beluisteren via Tidal en kan me helemaal in je bericht vinden, alleen kom ik op een iets lagere score uit.

Op de stem is weinig aan te merken, er zit weinig sleet op. Maar wat destijds zo melancholisch en verfrissend was, is nu toch wel achterhaald of retro, zo u wilt. Herinner me ook de eerste van Feist en daarmee/daarop was het net zo fijn chillen - moet weer denken aan een lounge-bar in Sevilla, waar Gatekeeper draaide op de late namiddag, en even later de opener van het debuut van A Girl Eddy Called.

Retro? Vijfde track deed mij sterk denken - zowel stem als melodie - aan Stop Your Sobbing, Pretenders (1980) en even later moest ik sterk denken aan Happy Together van The Turtles. Inderdaad, rustige, melodieuze niets-aan-de-hand muziek.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: A Girl Called Eddy - Been Around - dekrentenuitdepop.blogspot.com

A Girl Called Eddy - Been Around
Bijna 16 jaar was het stil rond A Girl Called Eddy, maar opeens is Erin Moran terug met een tweede album dat net zo tijdloos, zwoel en verslavend klinkt als zijn voorganger

Voor het debuut van A Girl Called Eddy moeten we terug naar 2004. Het is een album dat goed werd ontvangen, niet alleen door de pers en muziekliefhebbers, maar ook door collega muzikanten. Desondanks was het na het album bijna 16 jaar stil. Uit het niets is er een nieuw album en het lijkt of de tijd heeft stil gestaan. A Girl Called Eddy maakt nog steeds tijdloze popmuziek. Zoete popmuziek met een vleugje Burt Bacharach, maar ook tijdloze 70s of 80s pop of pop die prima past in het heden. De songs zijn goed, het klinkt allemaal mooi en de stem van Erin Moran is nog altijd prachtig. Heerlijk album voor een zorgeloze avond.

In 2004 verscheen het titelloze debuutalbum van A Girl Called Eddy. Het alter ego van de uit Neptune, New Jersey, afkomstige Erin Moran werd zeer goed ontvangen en smaakte absoluut naar meer, maar desondanks werd het snel na het, samen met niemand minder dan Richard Hawley gemaakte, debuut snel stil rond de Amerikaanse singer-songwriter.

Erin Moran deed af en toe nog wel wat in de muziek, maar van A Girl Called Eddy werd de afgelopen 16 jaar niets vernomen. Vorig jaar dook Erin Moran op als lid van het duo The Last Detail, dat naar verluidt een geweldig debuut uitbracht op een Spaans label (en dat het een goed album is kan ik inmiddels bevestigen). Op datzelfde Spaanse label verscheen de afgelopen week, vrijwel uit het niets, een tweede album van A Girl Called Eddy.

Het wat cynisch getitelde Been Around opent met een stem die “girl where have you been?” verzucht, maar vervolgens is er direct weer het zwoele popgeluid waarmee A Girl Called Eddy bijna 16 jaar geleden zoveel indruk maakte. A Girl Called Eddy maakt nog steeds warmbloedige en wat barokke popmuziek, die uit het verre verleden flarden Burt Bacharach en Karen Carpenter bevat.

Erin Moran doet echter meer dan het laten herleven van zoete en barokke pop uit de jaren 50 en 60. Haar muziek is stevig beïnvloed door de grote singer-songwriters uit het ver verleden, met Carole King voorop, en is bovendien niet ver verwijderd van de jazzy pop van Everything But The Girl of de frisse pop van Prefab Sprout uit de jaren 80. Been Around sluit bovendien aan op de muziek van vrouwelijke singer-songwriters uit het heden, waarbij de naam van een jonge Feist en natuurlijk Rumer bij mij het meest frequent opduiken.

Voor de productie van Been Around deed Erin Moran een beroep op Daniel Tashian, die ook het prachtige Golden Hour van Kacey Musgraves produceerde. Waar deze Daniel Tashian het album van Kacey Musgraves voorzag van een eigentijds countrypop geluid, heeft hij de comeback van A Girl Called Eddy voorzien van een wat nostalgisch aandoend softpop geluid met een randje soul. De Amerikaanse producer heeft flink met de polijstkwast gestreken, maar het past prachtig bij de warme stem van Erin Moran, die verder gaat waar haar debuut bijna 16 jaar geleden ophield.

Been Around klinkt geweldig met volle piano en gitaarklanken, hier en daar wat strijkers, af en toe wat blazers en stemmige koortjes, maar het is de prachtige stem van Erin Moran die het geheel naar een hoger plan tilt. Erin Moran doet dit bovendien met haar songs, die stuk voor stuk tijdloos klinken, maar die ook allemaal net wat anders klinken. De ene keer barok, de andere keer jazzy, dan weer frisse pop of broeierige soul.

Het is jammer dat iedereen A Girl Called Eddy inmiddels vergeten is, want dit album verdient echt alle aandacht. Been Around slingert je heen en weer tussen genres en sleurt je bovendien van decennium naar decennium. Het ene moment zit je in de 60’s, het volgende moment vol in de 80’s en dan weer in het heden.

Op het eerste gehoor is het misschien wat gewoontjes en braafjes wat A Girl Called Eddy doet, maar er zijn volop momenten waarop dit album volstrekt onweerstaanbaar is, net overigens als het al lang weer vergeten debuut van Erin Moran van bijna 16 jaar geleden. Ik ben er blij mee. Erwin Zijleman