Mano Negra - Patchanka (1988)

Frankrijk
Wereld / Punk
Label: EMI

1. Mano Negra (1:44)
  2. Ronde de Nuit (2:55)
  3. Baby You're Mine (2:55)
  4. Indios de Barcelona (2:34)
  5. Rock Island Line (3:03)
  6. Noche de Accion (2:45)
  7. Darling Darling (1:46)
  8. Killin' Rats (2:24)
  9. Mala Vida (2:53)
  10. Takin'It Up (3:40)
  11. La Ventura (2:28)
  12. Lonesome Bop (2:57)
  13. Bragg Jack (2:32)
  14. Salga La Luna (3:34)
Sven Bersee
Leuk album. Redelijk goed zelfs. Niet te vergelijken met Manu Chao. 3,5.

avatar van Oldfart
Als Les Negresses Vertes er niet zouden zijn geweest, dan was dit toch wel het leukste album afkomstig uit Frankrijk ooit geweest.

De bruisende energie van de live concerten destijds is goed ' vastgelegd' op deze plaat.
Niet altijd super gemusiceerd, maar gewoon een heerlijk album dat nog steeds een glimlach op m'n gezicht weet te toveren .

avatar van notsub
Erg leuk om eens te horen, die bruisende energie en feestsfeer. Het is toch meer muziek om een gek op te doen dan serieus naar te luisteren. Na een nummer of drie is het wel genoeg geweest. Het achtergrondverhaal van de band is interessant en legt ook uit waarom er in zoveel talen gezongen wordt.

DutchViking
Overall gezien vind ik deze Patchanka net wat minder sterk dan Puta's Fever en King of Bongo, waarbij ik onlangs een enthousiaste recensie schreef. Misschien komt het omdat de nieuwigheid er voor mij af is, maar daarnaast vind ik deze plaat wat minder consistent en lijken vrolijke toontjes soms de boventoon te voeren, daar waar een album als King of Bongo meer gevarieerd is.

Het is eigenlijk maar betrekkelijk, want ook deze Patchanka scoort wat mij betreft een ruime voldoende. Ook hier weet de band met haar mix tussen authentieke wereldmuziek en ska, punk en rock n' roll de nodige muzikale hoogtepunten te creëren. Ronde Le Nuit klinkt eigentijds en Rock Island Line straalt een fijne retro-sfeer uit, alleen hadden de punkelementen er voor mij niet in gehoeven. Mala Vida is een aardige, opzwepende track en Takin' It Up klinkt heerlijk zomers. Dat geldt voor meer songs van Patchanka, maar deze behoort qua uitwerking wel tot de beteren.

Nummers als Baby You're Mine, Noche de Accion en Bragg Jack zijn me net wat te melig en zijn voor mij de belangrijkste minpunten op deze plaat. Al met al is dit voor mij een album met gemengde gevoelens. Voor de originaliteit scoort Mano Negra hier zonder twijfel een zeer ruime voldoende, maar vanwege een lichte inconsistentie kan ik er niet meer voor geven dan een krappe 4*.

avatar van EttaJamesBrown
Dit is muziek van de zomer. Iedere zomer. Met Barcelona als 1 van de hoogtepunten. Cocktailmuziek om bij te swingen.