The Brotherhood - Elementalz (1996)

Label: Virgin

1. One³ (5:16)
  2. Alphabetical Response (5:23)
  3. Nothing in Particular (4:20)
  4. Mad Headz (5:22)
  5. On the Move (4:53)
  6. Goin' Underground (6:28)
  7. Punk Funk (4:13)
  8. You Gotta Life (4:36)
  9. One Shot (4:29)
  10. Incredible (5:27)
  11. Clunk Click (5:29)
  12. Nominate (5:02)
  13. Dark Stalkers (4:38)
  14. British Accent (4:29)
  15. Pride (Revisited) (5:40)
avatar van Psycholamp
Valt me op dat 1996 een aantal goede hiphop-albums heeft opgeleverd. Deze is daar geen uitzondering op. Erg origineel en cool.

avatar van Sjaakspeare
Dit komt toch uit Groot-Brittannië (check nummer 14)? Met dat Jamaicaanse accent van een van deze gasten... Hij lijkt af en toe net Roots Manuva in dat opzicht. Dit heeft af en toe wel trekken van Horrorcore trouwens. En de cover is prachtig.

avatar van Sjaakspeare
Wat een dromerige beats; ik heb ze nog nooit zo bedwelmend gehoord. En dat is positief.

avatar van Sjaakspeare
Er zit gewoon een mystieke wereld verscholen achter de kicks, snares en stemmen... Zachte, jazzy dolfijnenecho's aangevuld met gure vertellingen; heerlijk!

avatar van Sjaakspeare
Man, wat ben ik hier enthousiast over! Beats als op Illadeph Halflife, maar dan nog mysterieuzer, met een heerlijke thematiek, erg kundige rappers die elkaar geweldig aanvullen. Goeie refreintjes ook. Recht mijn top 10 in.

avatar van hiphopmaster
Enthousiast??? Dat is nogal zacht uitgedrukt . Wat is dit goed zeg. En zo onbekend. Ik voorspel een hoge notering voor deze broeders. Maar eerst nog een paar keer luisteren. Have mercy!

avatar van hiphopmaster
Dit is wel heel erg goed hoor. Dikke vette beats en goede raps.
Over het hele album heerst een donkere sfeer. Gewoon checken dit album, als je het al ergens kan vinden.....want dat schijnt nogal lastig te zijn. Maar wellicht als je een keer aan de overkant bent....!

Incredible, Clunk Click en One Shot zijn voor mij de toppers op dit album. Een welverdiende 4,5*!

avatar van Sjaakspeare
Toch zou dit zonder de producties niet bijzonder zijn. Daarom wil ik hier graag even de producer noemen:

Underdog

Geweldig werk heeft die man hier verricht. Dit album herbergt naar mijn idee een van de beste hiphopproducties aller tijden.

avatar van Seedorf
Heerlijke plaat met (vooral) erg fijne producties. De producer (Underdog) weet met zijn donkere, zweverige beats een geweldige sfeer te creëren en ook de MC's leveren goed werk af. Wellicht is Elementalz wat lang, maar met name door de producties blijft het boeien tot het einde. Prima plaat dus die best wat meer aandacht mag krijgen.

Weet iemand overigens waar ik dit album kan verkrijgen?

avatar van Rhythm & Poetry
Weer een goed album uit de UK en wederom heb ik dit mogen ontdekken dankzij het 'Hiphop album van de week topic'. Om met een nadeel te beginnen: ik vind het wel wat te lang duren, aangezien de tracks gelijkwaardig zijn hadden er van mij wel wat nummers minder opgemogen. Dan gaan we nu over naar de positieve kant van dit schijfje en dat zijn voornamelijk de fantastische producties. Ze zijn duister, maar toch ook wel lekker jazzy en deze combinatie werkt prima. Daarnaast vind ik de scratches erg sterk en is de samplekeus vaak de juiste. De MC's doen het zeer verdienstelijk en hoewel ze niet over de beste flows beschikken weten ze er wel degelijk wat van te maken en blijven ze tekstueel boeiend. Laat ik voorzichtig aftrappen met 3,5*.

avatar van nega
Hetzelfde ongeveer als wat hierboven staat.

Zeker een chille plaat, ik vind de beats echt relax, de raps zijn ook goed. Heb echt geen moeite gehad met het Engelse accent. Normaal kan ik dat echt niet aanhoren, maar nu kon het wel, datwas al een goede teken. Voor nu een 3,5 en mijn stem kan nog stijgen.

Relax
Nee ik ben uit die oldschool gedoe gegroeid, ik voel het niet zo.

avatar van Rhythm & Poetry
Dit is geen oldskool.

avatar van kemm
Wederom genoten van het Hiphopalbum van de Week. Amerikaans of Engels, oldskool of newskool, wat maakt het uit, dit is gewoon goed. Vooral in het begin blijft het niveau maar stijgen met beats en raps die beter en beter worden, met 'Punk Funk' als absolute hoogtepunt.
Mij kan de plaat ook maar moeilijk helemaal tot het einde boeien. Of de songs gewoon minder worden zou ik niet durven zeggen, het duurt inderdaad gewoon iets te lang.

avatar van Rene1979
Voor de mensen die hem origineel willen hij is te koop voor 2.75 op marktplaats..Dan zal je hem met verzending voor 5 euro origineel hebben...

avatar van Rene1979
ja zou zeggen tjek marktplaats...
En dan annuleren bij je bestelling

Relax
Rhythm & Poetry schreef:
Dit is geen oldskool.

Ok, deze oude vibe dan.

avatar van J.M.
Hmm. toen ik dit voor het eerst luisterde een paar weken geleden vond ik het niet veel. Nu weer een keer geluisterd en nu ben ik hier een stuk meer van gecharmeerd.

Social_Mask
Eventjes albums uit de Hip-Hop album van de week aan het luisteren en begin met deze.

Heb het al een paar keer gehoord en vind het vrij goed. De eerste vijf nummers zijn allemaal wel leuk en aardig, goede beats, maar er ontstaat niet veel. Maar dan komt het absolute hoogtepunt: Goin' Undergroud . En na zo'n nummer kan de rest alleen maar "tegenvallen". Het tweede deel is toch het best, waar de nummers in het begin aan mij voorbijgaan. Zit tegen de 4* aan. Hele fijne vibe, mede dankzij de sterke beats.

Social_Mask
Het begin bevalt me al meer. On the Move bijvoorbeeld is een ijzersterk nummer. Beats zijn geweldig en zoals ik al zij heeft het album een aangename vibe. Het probleem is toch wel de lengte. Duurt allemaal net wat te lang. Zit ook zwaar te twijfelen tussen 3,5* en 4*. Maar aangezien Goin' Underground erop staat, gegroeid tot één van de beste Hip-Hop nummers die ik ken, toch nog een 4*. Het mocht allemaal alleen wel wat korter.

Social_Mask
Ben toch wel wat verbaasd dat niemand Goin' Underground noemt. Werkelijk briljant nummer. Draai dit nog wel eens, vooral omdat het zo heerlijk wegluisterd.

Social_Mask schreef:
Beats zijn geweldig en zoals ik al zij...

Social_Mask schreef:

Die laatste letter van voor je zelfcitaat is ook behoorlijk jammerlijk, nu je toch bezig bent. In ieder geval, ik vind Goin' Underground een goed nummer, maar niet de beste; Nothing In Particular, Clunk Click, Nominate en Dark Stalkers vind ik nog sterker. Vooral de eerstgenoemde dan; wat is dat een meesterlijk nummer.

Ik heb deze cd overigens zowaar weten te bemachtigen. De hoes en het boekje zijn werkelijk van ongekende schoonheid. Elke bladzijde van de inleg is weer een fascinerend stukje kunst. En dan te bedenken dat het qua uitstraling nog exact bij de muziek past ook. Tussen die verwonderlijkheid door staat ook nog enige interessante informatie. Zo blijkt Underdog voor een aantal nummers stemsamples van indertijd tamelijk recente albums gebruikt te hebben. Er komen uitroepen of zinnen van Gravediggaz, Atmosphere, Masta Ace en Black Moon voorbij.

avatar van V.B.
We gotcha open like your mams legs

avatar van Verbston
Ik ga hier zeker origineel naar opzoek!

Heb dit gister gehoord bij een vriend en ben het gelijk gaan luisteren.Dit is echt n fuckin harde mid-nineties hiphopplaat!

Favo tracks totnutoe: Nothing In Particular, One Shot, Nominate

avatar van Verbston
Mad Headz is ook gruwelijk!

Ik ben echt weer blij met zo'n album als dit. De beats zijn vooral de reden dat dit album een genot is voor '90s hiphop liefhebbers.

Bizar dat ik hier niet eerder van heb gehoord, dope.

Gruwelijk album zeker nummers 4,5 en 6. Blijf dit maar opzetten

ooit eens iets over gelezen destijds in de "Webber". ( geniaal blad, kent iemand het nog? ) Veel aandacht voor hiphop en ooit werd deze plaat gereviewed. Jaren naar op zoek geweest en tijd geleden 2e hands gevonden voor 2 euro ofzo:-) Toffe plaat!

avatar van Osiris Apis
Janor van Zuid-Oost Posse?

avatar van alexander-r
Maar verhoogd naar 4.5. Wat een producties zeg, rappers ook heel erg goed. Geen nummer te ontdekken wat minder is.

avatar van alexander-r
Blijf hier maar bij terugkomen. Kan zich makkelijk meten met albums als dah shinin of the infamous. Gek dat dit nooit massaal is opgepakt eigenlijk.